Inhoud van dit artikel:
Is imiterend geloof genoeg in onze tijd?
Zoals eerder vermeld, stuit het imitatieve geloof op veel twijfels en twijfel en is het uiteindelijk onderhevig aan afbraak vanwege die twijfels in onze tijd. Ali Fuad Basgil legt als volgt uit waarom imiterend geloof in onze tijd niet voldoende is, hoewel het in het verleden wel voldoende was:
“Mensen hadden in elke periode behoefte aan religie en kracht van spiritualiteit. In onze tijd is deze behoefte echter een verplichting geworden. Onze voorouders leefden vreedzaam met een vrij eenvoudige kennis van religie en tradities, dat wil zeggen, met een imiterend geloof; omdat alle sociale omgeving om hen heen hen religie en moraal voorhield.
Uitdagingen van tegenwoordig
Vandaag is alles veranderd. Religieuze gevoelens zijn verzwakt en goede manieren van religieus respect zijn vervangen door een onbeschaamde respectloosheid. De gezinnen zijn kleiner geworden en de familiebanden zijn losser geworden. De financiële lasten van het gezin worden alleen nog maar op de schouders van de echtgenoten gelegd en de ouders zijn begonnen de godsdienstige opvoeding van hun kinderen te verwaarlozen omwille van de financiële behoeften van het gezin. Anderzijds zijn scholen en universiteiten plaatsen geworden waar antireligieuze propaganda wordt gevoerd. Vandaag de dag is een eenvoudige kennis van de godsdienst ondoeltreffend geworden in de atmosfeer die waziger is geworden door de scheldwoorden en het verzet van hardnekkige ontkenners.
Vragen als “Wat is godsdienst?”, “Wat is de verhouding tussen godsdienst en wetenschap?” en “Wat zou godsdienst moeten doen en wat zou zijn plaats moeten zijn ten opzichte van de wetenschap vandaag?” houden de gemoederen nu meer dan ooit bezig. Vooral goed opgeleide jongeren moeten de antwoorden op die vragen kennen.”
De kennis van godsdienst en geloof die vandaag aan de mensen moet worden gegeven, moet een onderzoekende inhoud hebben die wetenschap en godsdienst combineert en die het verstand en de rede overtuigt van de geloofskwesties. Anders zullen eenvoudige godsdienstkennis en imiterend geloof in de vorm van tradities de mensen, vooral de jongeren van vandaag, bij lange na niet bevredigen.
Wat is het belang van het geloof voor de mens?
- Het geloof is de reden waarom de mens geschapen is. Dat wil zeggen, zij zijn geschapen opdat zij door het geloof de Schepper zouden erkennen en Hem zouden aanbidden. Indien men handelt in overeenstemming met deze reden van de schepping, zal hij de eeuwige gelukzaligheid in het Hiernamaals bereiken en de Hemel binnengaan. Anders zal hij de hel binnengaan en eeuwige ellende en ongelukkig zijn.
In deze zin is het geloof een middel om eeuwig geluk te verkrijgen en de sleutel tot de Hemel voor de mens. Zonder geloof is er geen Hemel. Daarom is het voor een mens een kostbaarder zegen dan de wereld en dan wat dan ook in de hele wereld om geloof te hebben en dit geloof tot zijn laatste ademtocht te behouden zonder het te verliezen of te laten verzwakken. Onze Profeet zei in een van zijn hadiths “vernieuw je geloof door ‘la ilaha illallah’ te zeggen” vanwege het belang van geloof en benadrukte het belang van het vernieuwen en behouden van geloof. Men kan met een vraag komen als “Is er een mogelijkheid dat het geloof verzwakt of verloren gaat, aangezien er wordt gesuggereerd om het voortdurend te vernieuwen?”
Het geloof vernieuwen/versterken
Een geleerde, legt de kwestie van het vernieuwen van het geloof als een antwoord op de bovenstaande vraag, als volgt uit: “Aangezien de mens zelf en de wereld waarin hij leeft voortdurend vernieuwd worden, moet hij ook voortdurend het geloof vernieuwen. Want in werkelijkheid bestaat ieder individueel mens uit vele individuen. Hij kan worden beschouwd als een ander individu naar het aantal jaren van zijn leven, of liever naar het aantal dagen of zelfs naar het aantal uren van zijn leven. Want aangezien een enkel individu onderhevig is aan de tijd, is hij als een model en elke voorbijgaande dag kleedt hem in de vorm van een ander individu. Bovendien, zoals er in de mens deze meervoudigheid en vernieuwing is, zo is ook deze wereld waarin hij leeft in beweging. Zij gaat en wordt vervangen door een andere. Zij verandert voortdurend. Elke dag opent de deur van een andere wereld. Wat het geloof betreft, dit is zowel het licht van het leven van ieder individu in die persoon, als het licht van de wereld waarin hij leeft. En wat betreft “Er is geen god dan God”, het is een sleutel waarmee het licht kan worden aangezet. Dan oefenen de instinctmatige ziel, de begeerte, de twijfels en Satan grote invloed uit op de mens. Om zijn geloof te schaden, zijn zij vaak in staat van zijn onachtzaamheid te profiteren, hem met hun listen te misleiden, en zo het licht van het geloof met twijfels en onzekerheid te doven. Ook is de mens geneigd te handelen en woorden uit te spreken die klaarblijkelijk in strijd zijn met de sharia, en die volgens sommige godsdienstige autoriteiten niet minder dan ongeloof zijn. Daarom is het nodig het geloof steeds te vernieuwen, elk uur, elke dag.” (De Brieven, 26e Brief)
Deze uitspraken benadrukken het belang van vernieuwing van het geloof vanuit drie gezichtspunten:
Het eerste punt: iemands stemming, ideeën en inzicht kunnen vaak veranderen afhankelijk van de periode waarin hij leeft, de plaats waar hij zich bevindt en de buurt waarmee hij in contact staat. Gebeurtenissen die hij heeft meegemaakt, de dingen die hij heeft gedaan en de mensen met wie hij in contact is geweest, maken op hem een positieve of negatieve indruk. Onze Profeet zegt het volgende over deze kwestie: “Het hart van een ware gelovige is aan meer veranderingen onderhevig dan een kokende pot…” “Het hart is als een mus. Het kan op elk moment overal naar toe gaan.” “Het hart is als de vleugel van een vogel die naar de velden wordt geworpen. Het hart kan veranderen zoals de wind deze vleugel ondersteboven keert.” Het is bevolen om het geloof te vernieuwen door “la ilaha illallah (er is geen god dan God)” te zeggen in de hadith vanwege het feit dat het menselijk hart en de stemming onderhevig zijn aan invloeden van buitenaf.
Het tweede punt: De mens heeft negatieve gevoelens, zoals een instinctieve ziel, begeerten en twijfels, en Satan probeert hem voortdurend te misleiden en hem het kwade voor te stellen. Het is mogelijk dat deze negatieve suggesties de mensen aan het twijfelen brengen over het geloof terwijl ze onvoorzichtig zijn. Het is noodzakelijk het geloof te vernieuwen om een dergelijke toestand te vermijden.
Het derde punt: Men kan zich niet volledig afzijdig houden van sommige woorden en gezegden die tegen de Shari’a zijn en ook door sommige islamitische geleerden als ongeloof worden beschouwd. Om deze reden is het vernieuwen van het geloof door het zeggen van “la ilaha illallah” essentieel. Een andere manier om het geloof te versterken en te behouden is het te redden van het imitatieve niveau door het te veranderen in een onderzoekend geloof. En dit kan alleen gerealiseerd worden door het lezen van werken over het geloof die de realiteiten van het geloof op een onderzoekende manier onderwijzen en ingaan op alle twijfels en misvattingen die men kan bedenken, en door het voortdurend voeren van gesprekken over het geloof. Indien een persoon zijn geloof opwaardeert van een imiterend tot een onderzoekend niveau, is er geen mogelijkheid voor hem om het geloof te verliezen en als ongelovige naar het Hiernamaals over te gaan. Islamitische geleerden verklaarden dat Satan zal komen en zal trachten de mensen te misleiden met al zijn listen en bedriegerijen om hun geloof weg te nemen terwijl zij op het punt staan te sterven. Om deze reden verklaarden de Islamitische geleerden dat zij bang waren voor het moment van de dood. De mensen kunnen tegen dergelijke suggesties op het moment van de dood beschermd worden met behulp van het onderzoekend geloof; want bij het onderzoekend geloof zit het geloof niet alleen in het verstand, maar ook in hart, ziel, andere zintuigen en gevoelens. Ook al kan Satan het geloof in iemands verstand aantasten, hij kan er niet in slagen het geloof in andere zintuigen weg te nemen. Op deze wijze blijft en sterft die persoon als gelovige.
De voordelen van geloof (iman)
Geloof is ook een grote bron van zelfvertrouwen en uithoudingsvermogen. Iemand die het ware geloof verwerft, kan met de kracht van zijn geloof de wereld uitdagen en zich ontworstelen aan de onderdrukking van de moeilijkheden die hij heeft ondervonden. Onze overwinningen, die de geschiedenis eren en schrijvers inspireren tot het schrijven van legenden, zijn ongetwijfeld een goed voorbeeld van de kracht en macht die het geloof een mens verschaft. Een gelovig mens kan standvastig reageren op gebeurtenissen en moeilijkheden die hij heeft doorgemaakt, kan geduldig zijn en ze verdragen, met de hulp van het vertrouwen in God dat het geloof een mens schenkt. Een gelovig mens wordt niet hopeloos en pessimistisch, kiest niet voor rebellie en klagen. Dit vloeit voort uit de kracht en de macht die het geloof hem heeft gegeven. Ongelovige mensen kunnen gemakkelijk een eind aan hun leven maken door zelfmoord te plegen wanneer zij op een onbeduidend probleem stuiten omdat zij wanhopig en hopeloos worden. Terwijl in de islamitische landen het plegen van zelfmoord zo zeldzaam is, neemt het in de meest beschaafde en welvarende landen van de wereld met de dag toe, hetgeen het bevestigt. De Profeet wijst in zijn hadiths op de kracht en het uithoudingsvermogen die het geloof een mens oplevert: “Een ware gelovige gelijkt op groene planten. De voortdurende winden van moeilijkheden buigen hen, maar zij kunnen hen niet afbreken. Integendeel, zij stellen hen in staat hun leven voort te zetten en gezonder te worden. Maar de huichelaars (en ongelovigen) zijn als verbleekte planten. Hun bladeren vallen af en hun lichaam breekt af en zij sterven met de winden der moeite.”
“Hoe verbazingwekkend is een ware gelovige! Als hij het goede ontmoet, dankt hij; als hij het kwade ontmoet, verdraagt hij. En zo maakt hij beide toestanden goed voor zichzelf