Al-Muqaddim (de Bevorderaar), al-Mu’akhkhir (de Vertrager)
Allah is al-Muqaddim, de Bevorderaar en al-Mu’akhkhir, de Vertrager. Allah heeft de profeten, de engelen en de Awliya bevorderd en nabij Hem gemaakt. Degenen die goede daden verrichten worden dus beloont, doordat ze bevorderd worden door Allah. Degenen die slechte daden verrichten, heeft Hij op afstand gezet en Hij heeft hun harten verzegeld. Het is de waardering van Allah die je bevorderd. Eigenlijk gaat het niet om onze daden, omdat Allah Degene is die ons gunt om die daden te verrichten. Alle lof is aan Allah!
Er is overgeleverd dat een man tachtig jaar in aanbidding heeft doorgebracht en daarna kwam te overleiden. In het hiernamaals zei Allah: ‘’Zet hem, met Mijn Genade en Vergeving, in het Paradijs.’’ De man begreep dit niet en zei: ‘’Ik heb zelf de daden verricht. Hoezo met Uw Genade en Vergeving?’’ Hierop liet Allah zijn daden wegen en al zijn goede daden waren minder waard dan enkel de gunst van het zien. Hierop werden de engelen opgedragen om de man naar de hel te brengen. De man besefte onmiddellijk zjin fout, vroeg vergeving en wilde met de Genade en Barmhartigheid van Allah berecht worden. Allah accepteerde dit van hem en toen werd hij in het paradijs gezet. Hieruit leren we dat we nooit moeten vertrouwen op onze daden.
Deze Naam betekent ook dat Allah bestraffing of beloning kan uitstellen. Zo zegt Allah: ‘’En wanneer Wij de bestraffing van hen voor een bepaalde periode uitstellen, zeggen zij: ‘’Wat houdt deze [betraffing] dan tegen?’’ Let op! De Dag waarop zij over hen komt, kan niemand haar afwenden en hetgeen waarmee zij de spot drijven omsingelt hen dan.’’300
Al-Awwal (de Eerste) en al-Akhir (de Laatste)
Allah is al-Awwal, de Eerste en Al-Akhir, de Laatste. Dit betekent dat er niks was voor Hem en er niks kan zijn na Hem. Allah is dus Eeuwig.
Zo zegt Allah: ‘’Hij is de Eerste [al-Awwal] en de Laatste [al-Akhir], de Allesovertreffende [al-Zahir] en de Onwaarneembare [al-Batin]. En Hij is Alwetend [‘Alim] omtrent alle dingen.’’301
En: ‘’Alles wat zich op haar [de aarde] bevindt vergaat en het aangezicht van jouw Heer blijft, de Bezitter van Majesteit en van Eer.’’302
Alles heeft zijn bestaan te danken aan Allah, maar Allah heeft Zijn bestaan aan niemand te danken, omdat Hij bestaat zonder begin. Hij is niet geschapen en bestaat altijd. Wij komen van Allah en wij zullen weer terug keren naar Allah.
Az-Zahir (de Openlijke, de Allesovertreffende), al-Batin (de Onwaarneembare)
Allah is az-Zahir, de Openlijke en al-Batin, de Onwaarneembare. Zo zegt Allah: ‘’Hij is de Eerste [al-Awwal] en de Laatste [al-Akhir], de Allesovertreffende [al-Zahir] en de Onwaarneembare [al-Batin]. En Hij is Alwetend [‘Alim] omtrent alle dingen.’’303
Allah is Onwaarneembaar, omdat we Hem niet kunnen zien op deze aarde. In het Hiernamaals zullen we Hem wel zien. Allah zegt namelijk: ‘’Op die Dag zijn er gezichten die stralen, [gezichten] die hun Heer aanschouwen.’’ Hoe en wie Allah zullen zien is gekend bij Allah. Vanuit ons verstand is Hij echter Openlijk. Allah toont Zijn tekenen namelijk heel duidelijk. Zo zegt Allah: ‘’Zeg: ‘’Zie hetgeen zich in de hemelen en op de aarde bevindt.’’ Maar noch tekenen, noch waarschuwers bevoordelen degenen die niet geloven.’’304
We zouden kunnen stellen dat Allah Onwaarneembaar is, omdat Hij juist heel Openlijk aanwezig is. Dit kan vergeleken worden met de glazen van een bril die niet gezien worden, omdat ze te dichtbij staan. Door naar de schepping te kijken, kunnen we concluderen dat er een Schepper is. Het is namelijk onmogelijk dat alles zo perfect bestaat en dat dat per toeval is gebeurd. Wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand een gedicht in duizend stukken knipt en in de lucht gooit, zodat vervolgens de stukken per toeval precies op de juist plek vallen. Hoe zouden we ons dan moeten voorstellen dat alle mensen, dieren, planten en planeten uit toeval zijn ontstaan?
Degene die enkel al oprecht naar het menselijk lichaam zou kijken, zou tot de conclusie komen dat er een Schepper aanwezig moet zijn. De tekenen zijn zeer duidelijk, maar omdat de mens te druk bezig is met zichzelf, ziet hij de tekenen (soms) niet. Probeer de tekenen van Allah terug te zien in je dagelijkse leven, zodat je de Nabijheid van Allah zult verdienen.
300 Surah Hud, vers 8
301 Surat al-Hadid, vers 3
302 Surat al-Rahman, verzen 26-27
303 Surat al-Hadid, vers 3
304Surah Yunus, vers 101