“Zeg: ‘Lof zij God. Hij zal u zijne tekenen tonen en gij zult die erkennen. Uw Heer is niet achteloos ten opzichte van wat gij doet.”” (Koran 27:93)
“Dit is een mededeling die aan de mensen moet worden overgebracht, opdat zij erdoor gewaarschuwd worden en opdat zij weten dat Hij één God is en opdat verstandige mensen er acht op zullen slaan.” (Koran 14:52)
In vele andere verzen benadrukt Allah dat een van de meest cruciale doelen van de openbaring van de Koran is om mensen uit te nodigen tot nadenken.
Uitnodiging om na te denken
In de Koran nodigt God de mensen uit om het blindelings aanvaarden van de overtuigingen en waarden die de maatschappij hen oplegt, af te wijzen en na te denken door alle vooroordelen, taboes en beperkingen van hun geest opzij te schuiven.
De mens moet nadenken over hoe hij is ontstaan, wat het doel van zijn leven is, waarom hij zal sterven en wat hem na de dood te wachten staat. Hij moet zich afvragen hoe hij, hijzelf, en het hele universum zijn ontstaan en hoe zij blijven bestaan. Terwijl hij dit doet, moet hij zich bevrijden van alle beperkingen en vooroordelen.
Door na te denken terwijl hij zijn geweten isoleert van alle sociale, ideologische en psychologische verplichtingen, moet de persoon uiteindelijk inzien dat het hele universum, inclusief hijzelf, geschapen is door een superieure macht. Zelfs wanneer hij zijn eigen lichaam of enig ander ding in de natuur onderzoekt, zal hij een indrukwekkende harmonie, plan en wijsheid aan het werk zien in het ontwerp ervan.
Voorbeelden in de Koran
Ook met betrekking tot dit punt leidt de Koran de mens. In de Koran laat God ons zien waarover wij moeten nadenken en wat wij moeten onderzoeken. Met de methoden van bezinning die in de Koran worden gegeven, zal hij die in God gelooft Gods volmaaktheid, eeuwige wijsheid, kennis en macht in Zijn schepping beter waarnemen. Wanneer een gelovig persoon begint te denken op de manier die in de Koran wordt getoond, realiseert hij zich spoedig dat het hele universum een teken is van Gods macht en kunst, en dat, “de natuur een kunstwerk is, niet de kunstenaar zelf”. Elk kunstwerk vertoont de uitzonderlijke vaardigheden van degene die het heeft gemaakt en brengt zijn boodschappen over.
In de Koran worden de mensen opgeroepen om talrijke gebeurtenissen en voorwerpen te aanschouwen die duidelijk getuigen van het bestaan en de uniciteit van God en Zijn eigenschappen. In de Koran worden al deze wezens die getuigen, aangeduid als “tekenen”, hetgeen betekent “beproefd bewijs, absolute kennis en uitdrukking van de waarheid”. De tekenen van God omvatten dus alle wezens in het heelal, in die zin dat zij het wezen en de eigenschappen van God openbaren en mededelen. Zij die kunnen waarnemen en herinneren, zullen zien dat het gehele universum geheel uit de tekenen Gods bestaat.
Dit is inderdaad de verantwoordelijkheid van de mensheid: in staat zijn de tekenen van God te zien. Zo zal zo iemand de Schepper leren kennen die hem en alle andere dingen geschapen heeft, dichter tot Hem komen, de zin van zijn bestaan en zijn leven ontdekken en zo voorspoedig zijn.
Van atoom tot het universum..
Elk ding, de ademhaling van een mens; de politieke en sociale ontwikkelingen; de kosmische harmonie in het universum; het atoom, dat een van de kleinste stukjes materie is, is elk een teken van God, en zij werken allemaal onder Zijn controle en kennis, zich houdend aan Zijn wetten. Het herkennen en kennen van de tekenen van God vergt een persoonlijke inspanning. Men zal de tekenen van God herkennen en kennen in overeenstemming met zijn eigen wijsheid en geweten.
Ongetwijfeld kunnen enkele richtlijnen ook helpen. Als eerste stap kan men bepaalde punten die in de Koran worden benadrukt, onderzoeken om de mentaliteit te verwerven die het hele universum ziet als een samenstel van de dingen die door God zijn geschapen.
Hoofdstuk in de Koran: “De Bij”
De tekenen van God in de natuur worden benadrukt in een hoofdstuk dat “De Bij” heet:
“Hij is het die water uit de hemel laat neerdalen. Daaruit drinken jullie en daaruit ontspringen de struiken waartussen jullie je kudden weiden. En Hij laat daardoor voor jullie oogsten, olijven, dadels, druiven en allerlei vruchten groeien. Daarin is zeker een teken voor een volk dat nadenkt. Hij heeft de nacht en de dag aan u dienstbaar gemaakt, en de zon, de maan en de sterren, allen aan zijn bevel onderworpen. Daarin zijn zeker tekenen voor mensen die hun verstand gebruiken. En ook de dingen van verschillende kleuren die Hij voor u op aarde heeft geschapen. Daarin is zeker een teken voor een volk, dat er lering uit trekt. Hij is het, die de zee aan u dienstbaar heeft gemaakt, opdat gij er vers vlees van moogt eten en er sieraden uit moogt halen om te dragen. En gij ziet de schepen erdoor doorklieven, opdat gij Zijn overvloed moogt zoeken, en opdat gij dankbaar moogt zijn. En Hij heeft bergen op de aarde gegrondvest opdat zij zich niet onder u zou bewegen, en rivieren, wegen en oriëntatiepunten, opdat gij misschien geleid moogt worden. En zij worden geleid door de sterren. Is Hij Die schept gelijk aan hem die niet schept? Willen jullie dan geen lering trekken?”(Koran 16:10-17)
In de Koran nodigt God de mensen van begrip uit om na te denken over de zaken die andere mensen over het hoofd zien of gewoon verwerpen met zulke kale termen als “evolutie”, “toeval”, of “een wonder van de natuur”.
In de schepping van de hemelen en de aarde en de afwisseling van nacht en dag zijn er tekenen voor mensen van verstand: zij die staande, zittende en op hun zij liggende God gedenken en nadenken over de schepping van de hemelen en de aarde:
“Onze Heer, U hebt dit niet voor niets geschapen. Glorie zij U! Behoedt ons dus voor de straf van het vuur.” (Koran 3:191)
Zoals wij in deze verzen zien, zien mensen van begrip de tekenen van God en trachten Zijn eeuwige kennis, macht en kunst te doorgronden door zich deze te herinneren en erover na te denken, want Gods kennis is onbegrensd en Zijn scheppingsdaad onberispelijk.
Voor mensen van begrip is alles om hen heen een teken van deze schepping.
Salam Alaikum broerder, zuster,
Ik heb een vraag over de stroming/mashab. Is een moslim verplicht om een stroming te hebben. Bv ik ben vanuit thuis een hanafiet, maar ik volg dat niet helemaal.
Mijn kijkwijze is wat is de fard en soennah.
Wanneer ik naar informatie zoek stuit ik altijd tegen de stromingen. Ik vind moslim is een moslim zonder stromingen.
Met zusterlijke groet,
Beste Birgul,
Bedankt voor je bericht. Je kunt het beste dit artikel op onze fatwa site lezen:
https://fatwa.islam-uitleg.nl/knowledge-base/welke-wetschool-moet-ik-volgen/
En hier lees je in het tweede gedeelte over de vraag ‘waarom’ https://islam-uitleg.nl/algemeen/wat-zijn-wetscholen-madhabs/
Met vriendelijke groet,
Team Islam-uitleg.nl
Salaam Alaikum,
Ruim een jaar geleden ben ik bekeerd tot Moslima. Regelmatig bezoek ik verschillende moskeeën en tot nu toe ben ik teleurgesteld in de ruimtes die voor vrouwen bestemd zijn. De grote zaal waar de mannen mogen bidden is zoveel mooier en trekt mij meer aan. Ik weet vrouwen staan hoog binnen de islam maar de gebedruimtes zijn vaak afgelegen en sober. Waarom is dit? Wat is de reden dat mannen en vrouwen niet samen mogen bidden? Ik geloof niet dat Allah onderscheid hierin heeft wiillen creëren. Zoveel gelezen maar dit is iets waar ik geen voldoening uit haal.