In deel 1 vertelden we over de reis van de ziel na de dood. Deze keer besteden we aandacht aan onze verblijfplaats in het graf.
Het verhaal over de reis van de ziel na de dood is werkelijk een verbazingwekkend verhaal, des te meer omdat het waar is. Het is een verhaal dat wij allen moeten kennen en waar we waarde aan moeten hechten. De enorme diepte van de kennis die wij hebben over deze reis, de precisie en de details ervan, is een duidelijk teken dat Mohammed ﷺ werkelijk Gods laatste boodschapper voor de mensheid was. De openbaring die hij ontving en vervolgens aan ons meedeelde van zijn Heer is even ondubbelzinnig in zijn beschrijving van het Hiernamaals als alomvattend. Onze blik op deze kennis zal beginnen met een korte verkenning van de reis van de gelovige ziel vanaf het moment van de dood tot haar laatste rustplaats in het Paradijs.
Wanneer een gelovige op het punt staat deze wereld te verlaten, komen engelen met witte gezichten uit de hemel naar beneden en zeggen:
“O vredelievende ziel, kom uit tot vergiffenis van God en Zijn welbehagen.” (Hakim en anderen)
‘Wanneer de tijd van de dood van een gelovige nadert..’
De gelovige zal uitzien naar de ontmoeting met zijn Schepper, zoals de Profeet ﷺ (moge de barmhartigheid en zegeningen van God over hem zijn) verklaarde:
“…wanneer de tijd van de dood van een gelovige nadert, ontvangt hij het goede nieuws van Gods welbehagen met hem en Zijn zegeningen over hem, en dus is er op dat moment niets dierbaarder voor hem dan wat voor hem ligt. Hij houdt er dus van God te ontmoeten, en God houdt ervan hem te ontmoeten.” (Saheeh Al-Bukhari)
De ziel gaat vredig uit het lichaam zoals een waterdruppel die uit een waterhuid tevoorschijn komt, en de engelen pakken haar:
De engelen halen haar er zachtjes uit, zeggende: “Vreest niet en treurt niet, maar ontvangt het goede nieuws van het paradijs, dat u is beloofd. Wij waren uw bondgenoten in het tegenwoordige leven en wij zijn uw bondgenoten in het Hiernamaals en gij zult daarin alles hebben wat uw zielen begeren en gij zult daarin alles hebben wat gij vraagt, als een gastvrijheid van de Vergevensgezinde, de Genadevolle.” (Koran 41:30-32)
Als de ziel eenmaal uit het lichaam is gehaald, wikkelen de engelen de ziel in een naar muskus geurende lijkwade en stijgen op naar de hemel. Als de hemelpoorten zich voor de ziel openen, groeten de engelen haar: “Een goede ziel is van de aarde gekomen, moge God u zegenen en het lichaam waarin u verbleef.”
Zij stellen haar voor met de beste namen waarmee zij in dit leven werd aangeroepen. Allah beveelt dat zijn ‘boek’ wordt opgetekend, en de ziel wordt naar de aarde teruggebracht.
Ondervraging door de engelen: Munkar & Nakeer
De ziel verblijft dan in een oord van onzekerheid in haar graf, genaamd de Barzakh, in afwachting van de Dag des Oordeels. Twee angstaanjagende engelen, Munkar en Nakeer genaamd, bezoeken de ziel om haar te vragen naar haar godsdienst, God en profeet. De gelovige ziel zit rechtop in haar graf terwijl God haar de kracht schenkt om de engelen met volledig geloof en zekerheid te antwoorden.
Munkar en Nakeer: “Wat is uw godsdienst?”
Gelovige ziel: “De islam.”
Munkar en Nakeer: “Wie is uw Heer?”
Gelovige ziel: “Allah.”
Munkar en Nakeer: “Wie is jullie Profeet?” (of “Wat zeg je over deze man?”)
Gelovige ziel: “Mohammed.”
Munkar en Nakeer: “Hoe ben je deze dingen te weten gekomen?”
Gelovige ziel: “Ik las het Boek van Allah (d.w.z. de Koran) en ik geloofde.”
Dan, wanneer de ziel de test doorstaat, zal een stem uit de hemelen roepen:
“Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken, voorzie hem van meubelen uit het Paradijs, kleed hem (met kleding) uit het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs.”
Het graf van de gelovige
Het graf van de gelovige wordt ruim en ruim gemaakt en met licht gevuld. Hem wordt getoond wat zijn verblijfplaats in de hel zou zijn geweest – als hij een goddeloze zondaar was geweest – voordat er elke morgen en avond een poort voor hem wordt geopend die hem zijn werkelijke woning in het Paradijs toont. Opgewonden en vol vreugde zal de gelovige blijven vragen: “Wanneer zal het Uur aanbreken? Wanneer zal het Uur komen?” totdat hem wordt gezegd zich te kalmeren.
Het graf is het gemeenschappelijk ‘land’ van hoogheden, zwakkeren, rijken, armen, welgeslaagde vrome dienaren en niet gelovige verliezende dienaren. Het graf is de rechtbank waarin vragen en antwoorden worden gegeven, verantwoording moet worden afgelegd hoe de mens omging met de goddelijke bevelen in het aardse leven.
Het graf is moment van zware beproevingen en zenuwslopende momenten voor sommigen. Echter zal de vrome dienaar door Allah voorzien worden van zelfvertrouwen en zekerheid opdat hij standvastig kan zijn. Het graf – ‘de vergeten waarheid’- is het eerste vertrekpunt in de lange reis naar het Hiernamaals. Het is een startplek naar het Paradijs of naar het hellevuur, moge Allah ons allen daar tegen beschermen.
In een overlevering zegt de Profeet Mohammed ﷺ: “het graf is het eerste huis onderweg naar het Hiernamaals. Wanneer de dienaar de redding treft in het graf, dan zal hij in de periode erna gerustgesteld blijven liggen maar wanneer het anders is, zal hij het erg zwaar krijgen”
Deel 1: Het Hiernamaals in de islam – wat gebeurt er na de dood?
Deel 3: Het Hiernamaals in de islam – de Dag des Oordeels
Deel 4: Het Hiernamaals in de islam – de Dag des Oordeels voor de gelovigen
Deel 5: Het Hiernamaals in de islam – het Paradijs