Inhoud van dit artikel:
- 1 1. Flexibele timing
- 2 2. Het inkorten/combineren van de gebeden
- 3 3. Eén richting, één volk
- 4 4. De Qurʾān wordt gereciteerd in het gebed
- 5 5. Herinnering aan God
- 6 6. Het houdt je in toom
- 7 7. Het gebed is verbonden met liefdadigheid
- 8 8. Wassen voor het gebed
- 9 9. Het is een geestelijke reiniging
- 10 10. Het eindigt met vrede
1. Flexibele timing
Moslims bidden vijf keer per dag. De tijdstippen voor het gebed zijn vastgesteld op voor zonsopgang, namiddag, late namiddag, zonsondergang, en avond. Wanneer men dit hoort, zou men de indruk kunnen krijgen dat Moslims alles wat zij aan het doen zijn op een exact tijdstip moeten stoppen en moeten beginnen met bidden. Elk gebed heeft een venster dat het voor moslims gemakkelijker maakt om te bidden. Bijvoorbeeld, het venster voor het middaggebed kan tussen 13:00 en 17:00 uur zijn. Dit geeft moslims ongeveer vier uur om het gebed te verrichten.
2. Het inkorten/combineren van de gebeden
De Islam is een godsdienst die vaste leerstellingen heeft, deze leerstellingen kunnen niet veranderd worden, maar ze zijn wel flexibel. De Islam is een praktische godsdienst die rekening houdt met zeldzame omstandigheden. Als men op reis is, een lang examen aflegt, een operatie uitvoert, of ziek is, kan men het gebed inkorten of combineren. Het combineren en inkorten van gebeden wordt gedaan in uitzonderlijke omstandigheden omdat God niet van plan is om dingen moeilijk te maken. Allah beoogt voor u gemak en wil de dingen voor u niet moeilijk maken (Qurʾān 2:185).
3. Eén richting, één volk
Er zijn 1,5 miljard moslims in de wereld en zij kijken allemaal naar de stad Mekka wanneer zij het gebed verrichten. Dit is bedoeld om een gevoel van eenheid onder de moslims tot stand te brengen. Het helpt ook het hart te richten naar de Kaba, de heiligste plaats in de Islam. Moslims vereren de Kaba niet, het dient slechts als een brandpunt. Hoewel alle richtingen aan God toebehoren, hebben mensen vaak een brandpunt nodig om zich te concentreren.
Men zou kunnen aanvoeren dat alle richtingen aan God toebehoren en dit wordt nauwkeurig in de Koran vermeld: En aan Allah behoort het oosten en het westen. Dus waar gij u ook wendt, daar is het Aangezicht van Allah. Voorwaar, Allah is Alomvattend en Alwetend (Qurʾān 2:115). Wanneer moslims over de hele wereld vijf keer per dag hun gezicht naar Mekka wenden, schept dat eenheid en eenheid. Bovendien geeft het een gevoel van overeenkomst en verbondenheid tussen alle moslims, ook al leven zij in verschillende delen van de planeet. Het verenigt hen in hun lofprijzing van God en het vertegenwoordigt hun gelijksoortig geloof in de leer van de Islam ondanks hun geografische, culturele en taalkundige verschillen.
4. De Qurʾān wordt gereciteerd in het gebed
Elk gebed bestaat uit bepaalde bewegingen zoals staan, buigen, en prostraties. Een van de belangrijkste onderdelen van het gebed is het reciteren van een deel van de Qurʾān uit het hoofd. Dit stelt moslims in staat om voortdurend in contact te zijn met het woord van God. Het moet worden gereciteerd op een mooie en melodieuze manier die de emotie van de luisteraar aanspreekt. Het woord “Qurʾān” betekent eigenlijk “De meest gereciteerde”. Het is een feit dat de Qurʾān eigenlijk het meest gereciteerde boek op aarde is. Met een aanzienlijk percentage van de 1,5 miljard moslims die vijf keer per dag bidden, wordt de Qurʾān voortdurend gereciteerd over de hele wereld.
5. Herinnering aan God
Als je van iemand houdt, is diegene altijd in je gedachten. Het gebed houdt moslims in contact met God. Het dient als een herinnering aan de Schepper en Onderhouder. Voorwaar, Ik ben Allah! Er is niemand die aanbidding waardig is dan Ik, dus aanbid Mij en verricht het gebed volmaakt ter Mijner gedachtenis (Qurʾān 20: 13-14).
6. Het houdt je in toom
En houdt het gebed vol; het gebed houdt zeker weg van onfatsoen en kwaad (Qurʾān 29:45). Vijf maal daags bidden houdt de mens in toom, omdat hij voortdurend tot God spreekt en nadenkt over zijn daden. Iemand die niet aan God denkt, denkt niet na over zijn daden en zal niet de drang voelen om berouw te tonen. Bovendien wordt het aangemoedigd om in samenkomst te bidden. Dit stelt iemand in staat om te gaan met andere rechtschapen mensen die hem of haar zullen inspireren en aanmoedigen om goed te doen. Zij zullen hem helpen op zijn weg naar verandering en hem eraan herinneren wanneer hij een fout maakt.
7. Het gebed is verbonden met liefdadigheid
De Qurʾān verbindt het gebed voortdurend met liefdadigheid. Voorwaar, zij die geloven en goede daden verrichten en het gebed verrichten en de zakah geven, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen zijn, noch zullen zij treuren (Koran, 2:277). Een ander vers luidt: Mannen die noch koopwaar noch verkoop afleiden van het gedenken van Allah en het onderhouden van het gebed en het geven van zakah (Qurʾān 24:37).
Wanneer men meerdere malen per dag in de gemeente bidt, leert men de andere aanbidders kennen. Het biedt de mogelijkheid om te weten wie in nood is, ziek is, of hulp nodig heeft. Als iedereen thuis zou bidden, zou de mogelijkheid om anderen te helpen niet zo gemakkelijk beschikbaar zijn.
8. Wassen voor het gebed
Alvorens te bidden, moeten Moslims hun handen, gezicht, hoofd en voeten wassen. Deze wassing wordt de ablutie genoemd. Het doel ervan is de lichamelijke reinheid te verzekeren alvorens voor God te staan. Maar de wassing herinnert ook aan de noodzaak om geestelijk rein te zijn. Als men zijn ledematen wast, herinnert men zich de zonden die men misschien met die ledematen heeft begaan. De Profeet vrede zij met hem zei: “Wanneer een moslim zijn gezicht wast voor het gebed wordt elke zonde die hij met zijn ogen heeft begaan van zijn gezicht afgewassen samen met het water, of met de laatste druppel water; wanneer hij zijn handen wast, wordt elke zonde die zij hebben gewrocht van zijn handen afgewist met het water, of met de laatste druppel water; en wanneer hij zijn voeten wast, wordt elke zonde waarnaar zijn voeten hebben gelopen met het water afgewassen, of met de laatste druppel water, met als resultaat dat hij gereinigd van alle zonden naar buiten komt” (Sahih Muslim).
De meesten zouden het belangrijk vinden om rein te zijn voordat zij een belangrijk iemand ontmoeten, voor een sollicitatiegesprek gaan, of voor een belangrijk persoon staan. Op dezelfde manier vinden moslims het belangrijk om in een staat van lichamelijke reinheid te verkeren wanneer zij voor God staan in het gebed. Dit wassen schept ook een cultuur van reinheid waarin iedereen in de samenleving de gewoonte heeft regelmatig zijn handen, gezicht en ledematen te wassen.
9. Het is een geestelijke reiniging
De Profeet vrede zij met hem vatte dit punt het beste samen toen hij zei: “Als iemand een beekje voor zijn deur had en hij baadde zich daar vijf keer per dag in, denk je dat hij dan nog enige vuiligheid op zich zou hebben?” De mensen zeiden: “Dan zou er helemaal geen vuiligheid op hem achterblijven.” De Profeet (vrede zij met hem) zei toen: “Dat is als de vijf dagelijkse gebeden: Allah veegt er de zonden mee weg” (Sahih Muslim).
10. Het eindigt met vrede
Elk gebed eindigt met een verklaring die “vrede zij met u” betekent. Het woord salah in het Arabisch komt van het stamwoord sila, dat verbinden betekent. Het onderbreekt letterlijk iemands dag om zich los te maken van deze wereld en zich opnieuw te verbinden met God en het hiernamaals. Uiteindelijk is deze wereld tijdelijk, en niemand zal hier voor altijd zijn. Het gebed biedt regelmatige en voortdurende mogelijkheden om zich los te maken van het tijdelijke en zich te verbinden met het Eeuwige.
Het gebed is daarom vredig en bevrijdend van de ketenen van verleidingen en wereldse dingen. Nadat men zich opnieuw met God heeft verbonden, heeft men een gevoel van vrede in zijn hart. Deze vrede kan niet gevonden worden door materialisme, plezier, vermaak, of roem. Zij wordt alleen gevonden door zich los te maken van deze korte en vergankelijke wereld en zich opnieuw met God te verbinden.