Michael H. Hart (1932- ) Hoogleraar astronomie, natuurkunde en wetenschapsgeschiedenis.
• “Mijn keuze van Mohammed om de lijst van ’s werelds invloedrijkste personen aan te voeren zal sommige lezers misschien verrassen en door anderen in twijfel worden getrokken, maar hij was de enige man in de geschiedenis die zowel op religieus als op wereldlijk niveau buitengewoon succesvol was.” [The 100: A Ranking Of The Most Influential Persons In History, New York, 1978, p. 33]
William Montgomery Watt (1909- ) Hoogleraar (emeritus) Arabische en Islamitische studies aan de Universiteit van Edinburgh.
• “
Zijn bereidheid om vervolgingen te ondergaan voor zijn geloof, het hoge morele karakter van de mensen die in hem geloofden en naar hem opkeken als leider, en de grootsheid van zijn uiteindelijke prestatie – dit alles pleit voor zijn fundamentele integriteit. Mohammed als een bedrieger beschouwen geeft meer problemen dan het oplost. Bovendien wordt geen van de grote figuren uit de geschiedenis in het Westen zo slecht gewaardeerd als Mohammed.” [Mohammad At Mecca, Oxford, 1953, p. 52]
Alphonse de Lamartine (1790-1869) Frans dichter en staatsman.
• “Filosoof, redenaar, apostel, wetgever, strijder, veroveraar van ideeën, hersteller van rationele dogma’s, van een cultus zonder beelden; de stichter van twintig aardse rijken en van één geestelijk rijk, dat is Mohammed. Wat alle maatstaven betreft waaraan de grootheid van de mens kan worden afgemeten, kunnen wij ons afvragen of er een groter man is dan hij?”[Translated from Histoire De La Turquie, Paris, 1854, vol. II, pp. 276-277]
Reverend Bosworth Smith (1794-1884) Late Fellow van Trinity College, Oxford.
• “… hij was Caesar en Paus in één; maar hij was Paus zonder de pretenties van de Paus, en Caesar zonder de legioenen van Caesar. Zonder een vast leger, zonder een lijfwacht, zonder een paleis, zonder een vast inkomen, als ooit iemand het recht had om te zeggen dat hij regeerde door een goddelijk recht, dan was het Mohammed; want hij had alle macht zonder de instrumenten en zonder de steun.” Mohammed and Mohammedanism, London, 1874, p. 235]
Mohandas Karamchand Gandhi (1869-1948) Indiaans denker, staatsman, en nationalistisch leider.
• “….Ik raakte er meer dan ooit van overtuigd dat het niet het zwaard was dat de Islam in die dagen een plaats veroverde in het schema van het leven. Het was de strenge eenvoud, de volslagen zelfverloochening van de profeet, de nauwgezette inachtneming van zijn beloften, zijn intense toewijding aan zijn vrienden en volgelingen, zijn onverschrokkenheid, zijn onverschrokkenheid, zijn absolute vertrouwen in God en in zijn eigen zending. Zij, en niet het zwaard, droegen alles voor zich uit en overwinden elke moeilijkheid.” [Young India (periodical), 1928, Volume X]
Edward Gibbon (1737-1794) Beschouwd als de grootste Britse historicus van zijn tijd.
• “Het grootste succes van Mohammeds leven kwam tot stand door morele kracht, zonder slag of stoot van het zwaard..”
[History Of The Saracen Empire, London, 1870]
John William Draper (1811-1882) Amerikaans wetenschapper, filosoof en historicus.
• “Vier jaar na de dood van Justinianus, 569 na Christus, werd in Mekka, in Arabië, de man geboren die van alle mensen de grootste invloed op het menselijk ras heeft uitgeoefend … Mohammed.” [A History of the Intellectual Development of Europe, London, 1875, vol.1, pp. 329-330]
David George Hogarth (1862-1927) Engels archeoloog, schrijver, en beheerder van het Ashmolean Museum, Oxford.
• “Ernstig of triviaal, zijn dagelijks gedrag heeft een canon ingesteld die miljoenen vandaag de dag met bewuste navolging in acht nemen. Niemand die door een deel van het menselijk ras als de Volmaakte Mens wordt beschouwd, is zo minutieus nagevolgd. Het gedrag van de stichter van het Christendom heeft het gewone leven van zijn volgelingen niet zo beheerst. Bovendien heeft geen enkele stichter van een godsdienst zich zo eenzaam opgesteld als de islamitische apostel.” [Arabia, Oxford, 1922, p. 52]
Washington Irving (1783-1859) Bekend als de “eerste Amerikaanse man van letters”.
• “Hij was sober en matig in zijn voeding, en een streng observant van vasten. Hij gaf zich niet over aan overdadige kleding, de praalzucht van een kleinzielige geest; noch was zijn eenvoud in kleding aangetast, maar het resultaat van een echte minachting voor onderscheid uit zo’n onbeduidende bron … In zijn persoonlijke omgang was hij rechtvaardig. Hij behandelde vrienden en vreemden, rijk en arm, machtigen en zwakken rechtvaardig, en was geliefd bij het gewone volk om de welwillendheid waarmee hij hen ontving en luisterde naar hun klachten … Zijn militaire triomfen wekten geen trots of ijdele roem, zoals ze zouden hebben gedaan als ze voor egoïstische doeleinden waren uitgevoerd. In de tijd van zijn grootste macht behield hij dezelfde eenvoud van manieren en voorkomen als in de dagen van zijn tegenspoed. In plaats van zich vorstelijk te gedragen, was hij ontevreden als, bij het binnenkomen van een kamer, een ongewone blijk van respect aan hem werd getoond.” [Life of Mahomet, London, 1889, pp. 192-3, 199]
Annie Besant (1847-1933) Brits theosoof en nationalistisch leider in India. Voorzitter van het Indisch Nationaal Congres in 1917.
• “Het is onmogelijk voor iemand die het leven en karakter van de grote Profeet van Arabië bestudeert, die weet hoe hij onderwees en hoe hij leefde, om iets anders te voelen dan eerbied voor die machtige Profeet, een van de grote boodschappers van de Allerhoogste. En hoewel ik in wat ik u voorleg veel dingen zal zeggen die velen bekend zullen voorkomen, voel ik zelf telkens wanneer ik ze herlees, een nieuwe manier van bewondering, een nieuw gevoel van eerbied voor die machtige Arabische leraar.” [The Life And Teachings Of Muhammad, Madras, 1932, p. 4]
Edward Gibbon (1737-1794) Beschouwd als de grootste Britse historicus van zijn tijd.
• “Zijn geheugen was groot en vasthoudend, zijn geestigheid gemakkelijk en sociaal, zijn verbeelding subliem, zijn oordeel helder, snel en beslissend. Hij bezat de moed van zowel denken als doen.”[History of the Decline and Fall of the Roman Empire, London, 1838, vol.5, p.335]