Al-Kabir (de Bezitter van Grootheid)
Allah is al-Kabir, de Bezitter van Grootheid. Zo zegt Allah: ‘’De Kenner van het
verborgene en het waarneembare, al-Kabir [de Grootste], al-Muta’al [de Allerhoogste].’’166
Hij heeft geen begin en geen einde. Zijn Bestaan is -in tegenstelling tot die van de schepping- onafhankelijk. Dit brengt volmaaktheid met zich mee, omdat Hij niet te vergelijken is met iets. Alles waarvan het bestaan lang duurt noemen wij Kabir. Een oud persoon wordt in het Arabisch “Kabir al-Sien” genoemd, omdat zo iemand groot in leeftijd is. De leeftijd van een mens heeft een begin en heeft een einde.
Als wij zo iemand al Kabier al-Sien noemen, hoe zouden wij Allah dan moeten noemen, aangezien Hij geen begin en einde heeft? Al-Kabir! Al het grote (zowel letterlijk als figuurlijk) op deze wereld heeft zijn grootheid verkregen van Allah. Als dit zo is, is het dan nog voor te stellen dat iets groter is dan Allah? De Grootheid houdt in dat er geen ontkomen is aan (de bestraffing van) Allah. Zo zegt Allah: ‘’Laat degenen die niet geloven niet veronderstellen dat zij [aan de bestraffing van Ons] kunnen ontsnappen. Zij zijn niet bij machte aan Ons te ontkomen.’’167
De grote onder de dienaren zijn degenen die groot en volmaakt zijn in eigenschappen (goed karakter, kennis, etc.), maar deze niet enkel voor zichzelf houdt. Het is iemand die anderen daarmee positief beïnvloed. Dus degenen die ‘’Kabir’’ zijn onder de dienaren van Allah zijn de geleerden die Godvruchtig zijn, nederig zijn en zich dienstbaar opstellen tegenover anderen, waar mensen van kunnen leren en tot rust bij komen. Het is overgeleverd dat Jezus het volgende zei: ”Wie weet en handelt volgens zijn kennis wordt groot genoemd bij degene in de hemelen.”
De eerste vrouw van de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam], Khadija, werd bijvoorbeeld Khadijatul Kubra [zelfde stam als Kabir] genoemd, omdat ze standvastig en groot was in status.
Ibn Omar verhaalt dat ze aan het bidden waren met de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]. Toen zei een man: Allahu Akbara Kebira, walhamdulillahi kethira, wa subhana Allaha bukratan wa asila [Allah is de Grootheid, er is geen andere grootheid. En mijn lof is veelvuldig. En verheven is Allah boven alle tekortkomingen overdag en in de nacht]. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] vroeg: ‘’Wie heeft dit gezegd? Ik vond dat zo bijzonder, omdat ik de poorten van de hemel zag opengaan.’’ Ibn Omar geeft aan dat hij vanaf dat moment deze woorden nooit meer heeft losgelaten.168
166 Surat al-Ra’d, vers 9
167 Surat al-Anfal, vers 59
168 Muslim
Al-Hafiz (de Beschermer)
Allah is al-Hafiz, de Beschermer. Zo zegt Allah: ‘’…Jullie kunnen Hem in het geheel geen
kwaad berokkenen. Mijn Heer is Bewaker [Hafiz] over alle dingen.’’169
En: ‘’Voor hem zijn er bewakers [engelen], voor hem en achter hem, die hem beschermen op bevel van Allah.’’170
En: ‘’Nee! Desondanks loochenen jullie de religie [en dus de Dag des Oordeels en de Wederopstanding]. En er zijn boven jullie zeker waakzame bewakers en eerbiedige schrijvers, die weten wat jullie verrichten.’’171
Niemand kan beschermen, zoals Allah dat doet. Daarom moeten we goed begrijpen wat bescherming betekent. Bescherming betekent het voort laten bestaan van de gehele schepping. Allah beschermt en houdt de hemelen en aarde, de engelen en een deel van zijn schepping langdurig in stand. Een andere deel van Zijn schepping, zoals mensen, dieren en planten hebben een kortere levensduur. Dit is allemaal verbonden aan de Wijsheid en Wil van Allah.
Ten tweede is het belangrijk om te weten dat Allah een evenwicht heeft geschapen om de schepping te beschermen. Kijk bijvoorbeeld naar het evenwicht tussen warm en koud, water en vuur, dag en nacht, gezondheid en ziekte, leven en dood, goed en kwaad, droogte en vochtigheid. Dankzij dit evenwicht kunnen wij leven en worden wij beschermd. Als de kou het zou winnen van de warmte of de warmte zou overwinnen van de kou, dan zou het leven onmogelijk worden.
De mens heeft bloed, spieren en botten. Stel dat je geen botten zou hebben? Hoe zouden wij dan zijn? Ons lichaam is op zo een manier geschapen dat het ons beschermt. Zo zorgen wimpers er bijvoorbeeld voor dat er geen stof in de ogen komt.
Het behoort tot de Wet van Allah dat dingen veranderen en plaatsmaken voor het tegenovergestelde. Vandaar dat onrechtvaardigheid verdoemd is om te verliezen. Als het niet op deze wereld is, dan zeker in het hiernamaals. Dus soms is er altijd evenwicht en soms wisselen ze elkaar af en is er ook evenwicht.
Je ledematen en hart beschermen
De beschermer onder de mensen is degene die zijn ledematen en hart beschermt tegen al het slechte, zoals woede, verboden lusten, begeertes en influisteringen van de duivel. Hierdoor beschermt hij zichzelf tegen de ondergang. Degene die de Koran helemaal heeft gememoriseerd, wordt ook Hafiz genoemd. Dit komt doordat zo een persoon de Koran beschermt. Wij als mensen moeten ook de natuur beschermen.
Dit houdt in dat we afval niet op straat moeten gooien en weg moeten blijven van vandalisme. Vandalisme is Haram in de Islam. Wij mogen andermans eigendom namelijk geen schade toekennen. Wij moeten Allah ook veelvuldig vragen om bescherming. De metgezel ibn Masud levert over dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] de volgende smeekbede verrichte: ”O Allah bescherm mij met de Islam, terwijl ik staande ben. Bescherm me met de Islam, terwijl ik zittende ben. Bescherm mij met de Islam, wanneer ik de Ruku’u verricht. En laat het niet zo zijn dat een vijand de overmacht krijgt over mij. Ik vraag U van al de Rijkdom die U bezit. En ik zoek mijn toevlucht bij U van al het kwaad waar U controle over heeft.”
Hadith
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei tegen de metgezel Abdullah ibn ‘Abbas: ‘’Ik zal jou iets belangrijks leren, als je over Allah waakt, zal Allah over jou waken, waak over Allah en je zult hem aan jou zijde treffen, als je iemand vraagt, vraag dan Allah, en als je hulp zoekt, vraag dan de hulp van Allah, en weet dat als mensheid zich zou verenigen om jou van enig voordeel of nut te zijn, dan zullen zij jou van geen enkele voordeel of nut zijn behalve wat Allah jou heeft voorgeschreven. En als zij zich zouden verenigen om jou enig kwaad te doen, dan zullen zij jou geen enkel kwaad doen, behalve wat Allah jou heeft voorgeschreven. De pennen zijn reeds opgeheven en de schriften opgedroogd.’’172
Dat de pennen zijn opgeheven en de schriften zijn opgedroogd, betekent dat alles al vaststaat en dat Allah datgene allemaal al weet. Het beschermen van Allah betekent dat je de grenzen die bepaald zijn door Allah in acht neemt. Als je in aanraking komt met Haram en het verlaat omwille van Allah, zal Allah jou iets beters geven. Zulaykha wilde Zina [onwettige gemeenschap] verrichten met Yusuf Alayhi Salaam, maar hij weigerde. Yusuf Alayhi Salaam kwam in de gevangenis en de man van Zulaykha ging dood. Op een gegeven moment werd Yusuf Alayhi Salaam een soort minister en uiteindelijk trouwde hij met Zulaykha.
Wij moeten bijvoorbeeld niet accepteren dat onze vader of echtgenoot ons Haram geld geeft. Als wij dit niet accepteren, zal Allah ons iets beters in de plaats geven. Dit hoeft niet te betekenen dat we meer zullen krijgen, want soms is hetgeen dat minder lijkt, meer. Dit komt door de waarde en de Barakah die erin zit.
169 Surah Hud, vers 57
170 Surat al-Ra’d, vers 11
171 Surat al-Infitar, verzen 9-12
172 Tirmidhi
Lees ook: Ar-Rahim betekenis [De Genadevolle]