De naam
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: Allah is as-Salaam1
. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] leert ons om het volgende te zeggen na de verplichte gebeden:
‘’Allahumma enta Salam wa minka Salam’’2, wat neerkomt op: ‘’O Allah U bent Vrede en van U is vrede.’’
As-Salaam kan worden vertaald als vrede. Het woord ‘’Salaam’’ komt van ‘’Saalim’’ dat compleet betekent. Allah is namelijk perfect. Imam al-Ghazali zegt: ‘’Ik zeg niet dat Allah vrij is van defecten en imperfectie, want enkel het aangeven van dit kader is een belediging, net als dat het van slecht karakter is om over een koning te zeggen: ‘’Hij is noch een wever, noch iemand die cupping [Hijama] doet”, omdat het ontkennen van het bestaan van iets, valselijk kan impliceren dat het mogelijk is dat het bestaat.’’
Lessen
Wij als mensen hebben geen idee wat volmaaktheid inhoudt, omdat alles dat wij zien onvolmaakt is. Als wij willen denken aan tekortkomingen voor Allah, dan doen wij dit naar aanleiding van hetgeen wij op aarde zien als een tekortkoming. Deze zaken zijn echter allemaal geschapen door Allah. Alles wat wij op aarde zien gebeuren, gebeurd met de Toestemming van Allah. Soms kunnen wij niet inzien dat iets goeds voor ons is. Allah zegt hierover in de Koran: ‘’Aan jullie is voorgeschreven te strijden, hoewel jullie daar een afkeer van hebben. Mogelijkerwijs hebben jullie een afkeer van iets, terwijl het goed voor jullie is. En mogelijkerwijs houden jullie van iets, terwijl het slecht voor jullie is. Allah weet en jullie weten niet.’’ 3
Allah zegt: ‘’[En gedenk] toen jouw Heer tot de engelen zei: ‘’Ik ga een Khalifa [plaatsvervanger/autoriteit, doelend op de mens] op de aarde aanstellen.’’ Zij zeiden: ‘’Stelt U iemand aan die daar verderf zaait en bloed vergiet, terwijl wij U lofprijzen en Uw Heiligheid verheerlijken?’’ Hij zei: ‘’Ik weet wat jullie niet weten.’’4
Net als in dit vers wordt aangegeven dat de engelen het goede niet inzagen, kunnen wij dat ook soms hebben. Dit wil echter niet zeggen dat de dingen die op deze wereld niet goed voor ons zijn. Er zijn vele verzen waarbij we deze Naam in zien terugkomen. Zo zegt Allah: ‘’Allah nodigt uit tot het huis van de vrede [Dar as-Salaam] en leidt wie Hij wenst naar het rechte pad.’’5
Het belang
Het belang van het geven van de Salaam leren we uit de volgende overlevering: ‘’Er kwam een man naar de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] en zei: ‘’al-Salamu alaikum’’, De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] gaf antwoord en zei daarna: ‘’tien’’. De metgezellen begrepen niet waarom de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] ‘’tien’’ zei. Vervolgens kwam er een andere man en hij zei: ‘’al-Salamu alaikum wa rahmatullah’’, de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei ‘’twintig’’. En een andere man kwam en hij zei: ‘’al-Salamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh’’ De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] gaf antwoord en zei:
‘’dertig’’.’’6 Hieruit leren we dat het goed is om de Salaam zo volledig mogelijk te geven aan onze medebroeders en -zusters.
Deze Salaam dienen we ook te geven aan kleine kinderen, zoals we leren uit de Sunnah. We dienen niet om te gaan met kinderen alsof het kleine baby’s zijn. Ze begrijpen meer dan dat wij soms voorstellen. We moeten kinderen met wijsheid benaderen en aandacht geven. Er was een kind, genaamd Abu ‘Umayr, die zijn vogel Nughayr had verloren. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] hoorde dit, voordat hij [sal Allahu alayhi wa sallam] wilde gaan bidden en verliet de moskee om naar het kindje te gaan om hem te troosten. Hij [sal Allahu alayhi wa sallam] leefde mee met het kindje en berispte hem niet door hem kinderachtig te noemen.
1 Bukhari
2 Muslim
3 Surat al-Baqara, vers 216
4 Surat al-Baqara, vers 30
5 Surah Yunus, vers 25
6 Abu Dawud en Tirmidhi