Introductie
Het behoort tot de zegeningen van Allah (swt) voor de moslim dat Hij hem in staat stelt in Ramadan te vasten en de nachten ervan in gebed door te brengen. Het is een maand waarin goede daden worden vermenigvuldigd en mensen in status worden verhoogd, wanneer Allah (swt) sommige mensen van het Vuur bevrijdt. De Moslim moet er dus naar streven om het beste uit deze maand en de goedheid die zij brengt te halen; hij moet zich haasten om zijn leven in aanbidding door te brengen. Hoevelen zijn er niet door ziekte, dood of dwaling van deze maand beroofd.
De Moslim moet het beste maken van zijn tijd gedurende deze maand; hij heeft een onvermijdelijke plicht tegenover zijn kinderen, om hen goed op te voeden en goed op te voeden, om hen aan te sporen tot allerlei goeds en hen daaraan te laten wennen – want het kind zal opgroeien op de manier waaraan zijn vader hem laat wennen.
19 tips
Tijdens deze gezegende dagen is er een rol weggelegd voor de vader en de moeder om deze tijd zo goed mogelijk te benutten, en wij kunnen de ouders de volgende raadgevingen geven:
1 – Het controleren van het vasten van de kinderen en het aanmoedigen van hen die in dit opzicht tekortschieten.
2- Hen herinneren aan de ware aard van het vasten, en dat het niet alleen het opgeven van eten en drinken is, maar dat het een middel is om taqwa (vroomheid) te bereiken, en dat het een gelegenheid is om zonden te vergeven en te boeten.
Er werd overgeleverd van Abu Hurayrah dat de Boodschapper van Allah (swt) SAWS (vrede en zegeningen van Allah (swt) zij met hem) de minbar besteeg en zei: “Ameen, Ameen, Ameen.” Er werd tegen hem gezegd: “O Boodschapper van Allah (swt), waarom deed je dat?” Hij zei: “Jibreel zei tegen mij: ‘Moge Allah (swt) zijn neus in het stof wrijven, die persoon die Ramadan komt en zijn zonden worden niet vergeven,’ en ik zei: ‘Ameen’.
Toen zei hij: ‘Moge Allah (swt) zijn neus in het stof wrijven, die persoon die leeft om zijn ouders oud te zien worden, één van hen of beiden, maar hij gaat het Paradijs niet binnen,’ en ik zei: ‘Ameen’. Daarna zei hij: ‘Moge Allah (swt) zijn neus in het stof wrijven, die persoon in wiens aanwezigheid jij genoemd wordt en hij zendt geen zegeningen over jou,’ en ik zei: ‘Ameen.'”
Overgeleverd door Ibn Khuzaymah, 1888; al-Tirmidhi, 3545; Ahmad, 7444; Ibn Hibbaan, 908. Zie Saheeh al-Jaami’, 3501.
3 – Hen de etiquette en de regels over het eten leren, zoals het eten met de rechterhand van wat direct voor hen is; hen eraan herinneren dat verkwisting haraam is en schadelijk is voor het lichaam.
4 – Door hen niet te lang iftar te laten eten, zodat zij het bidden van Maghrib in de samenkomst missen.
5 – Hen herinneren aan de situatie van de armen en behoeftigen die niet eens een mondvol voedsel kunnen vinden om het hongervuur te stillen; hen herinneren aan de situatie van degenen die zijn gemigreerd of vechten in de jihad omwille van Allah (swt) op alle plaatsen.
6 – Deze bijeenkomsten bieden een gelegenheid om verwanten samen te brengen en de banden van verwantschap in stand te houden. Dit gebruik bestaat nog steeds in sommige landen, en het is een gelegenheid om de verbroken banden tussen verwanten te verzoenen en te herstellen.
7 – De moeder helpen met het klaarmaken van het eten, het opruimen en het eetbaar houden van het eten.
8 – Hen eraan herinneren qiyam (taraweeh) te bidden en zich daarop voor te bereiden door niet te veel te eten en zich op tijd klaar te maken om het gebed in de moskee te verrichten.
9 – Wat betreft suhoor, moeten de ouders het gezin herinneren aan de barakah (zegen) van suhoor en dat het een persoon de kracht geeft om te vasten.
10 – Voldoende tijd geven voor het Fajr-gebed, zodat degenen die Witr niet gebeden hebben, dit kunnen doen, en zodat degenen die hun gebed tot het einde van de nacht hebben uitgesteld, kunnen bidden, en zodat een ieder du’aa’ tot zijn Heer kan maken zoals hij wenst.
11 – Aandacht schenken aan het op tijd bidden van Fajr in de samenkomst in de moskee, voor degenen die verplicht zijn dit te doen. Wij hebben veel mensen gezien die aan het eind van de nacht wakker worden om te eten, daarna gaan zij weer naar bed en verwaarlozen het Fajr-gebed.
12 – Het was de gewoonte van de Profeet SAWS (vrede en zegeningen van Allah (swt) zij met hem) in de laatste tien dagen van Ramadan om ’s nachts op te blijven en zijn familie te wekken. Dit geeft aan dat het gezin aandacht moet besteden aan het optimaal benutten van deze gezegende tijd in het doen van dingen die Allah (swt) behagen, moge Hij verheerlijkt en verheven zijn. Dus de echtgenoot dient zijn vrouw en kinderen te wekken om datgene te doen wat hen dichter bij hun Heer zal brengen.
13 – Er kunnen kleine kinderen in huis zijn die aangemoedigd moeten worden om te vasten, dus de vader moet hen aansporen om op te staan voor suhoor, en hen aanmoedigen om te vasten door hen te prijzen en een beloning te geven aan degene die de hele maand of de helft ervan vast, enzovoorts.
Er werd overgeleverd dat al-Rubayyi’ bint Mu’awwidh zei: Op de ochtend van ‘Ashoora’ zond de Profeet SAWS (vrede en zegeningen van Allah (swt) zij met hem) een woord naar de dorpen van de Ansaar met de woorden: “Wie de dag begon met niet vasten, laat hem de rest van de dag niet eten, en wie de dag begon met vasten, laat hem vasten.” Zij zeiden: Wij plachten te vasten en onze kinderen te laten vasten, [en hen mee te nemen naar de moskeeën] en speelgoed voor hen te maken van wol, en als een van hen dan om eten huilde, gaven wij hem dat speelgoed tot iftar.
Overgeleverd door al-Bukhaari, 1859; Muslim, 1136 – de woorden tussen vierkante haken zijn overgeleverd door Muslim.
Al-Nawawi zei:
Deze hadeeth toont aan dat we kinderen moeten trainen om daden van aanbidding te verrichten en hen daaraan te laten wennen, maar zij zijn niet toerekeningsvatbaar. Al-Qaadi heeft gezegd: Er is overgeleverd van ‘Urwah dat wanneer zij in staat zijn om te vasten, het verplicht wordt voor hen. Dit is een vergissing die wordt weerlegd door de saheeh hadeeth: “De Pen wordt opgeheven van drie: van het kind totdat hij de pubertijd bereikt…” En Allah (swt) weet het het beste. Sharh Muslim, 8/14
14 – Indien mogelijk, dienen de vader en moeder het gezin mee te nemen voor ‘Umrah in Ramadan, en dat is iets wat henzelf en hun gezin ten goede zal komen in het Hiernamaals, want ‘Umrah tijdens Ramadan heeft dezelfde beloning als Hajj. Het is beter om aan het begin van de Ramadan te gaan, om de drukte te vermijden.
15 – De echtgenoot moet zijn vrouw niet te zwaar belasten met het bereiden van voedsel en lekkernijen. Veel mensen grijpen deze maand aan om chique eten en drinken te bereiden, en zij gaan daarin tot het uiterste. Dit doet afbreuk aan de zoetheid van deze maand en gaat in tegen de reden van het vasten, die is om vroomheid te bereiken.
16 – De maand Ramadan is de maand van de Koran, dus stellen wij voor dat elk gezin bijeenkomt om de Koran te lezen. De vader moet zijn familie de Koran leren opzeggen en hen helpen de betekenis van de verzen te begrijpen. In dezelfde bijeenkomst kunnen zij ook een boek lezen over de regels en de etiquette van het vasten. Allah (swt) heeft vele geleerden en zoekers naar kennis in staat gesteld om boeken te schrijven die gebruikt kunnen worden voor prediking en onderwijs tijdens de Ramadan; de boeken zijn verdeeld in dertig delen, zodat elke dag een onderwerp gelezen kan worden, en dit zal iedereen ten goede komen.
17 – Zij dienen aangemoedigd te worden om uit te geven en te controleren bij hun buren en de behoeftigen.
Er is overgeleverd dat Ibn ‘Abbaas heeft gezegd: De Boodschapper van Allah (swt) SAWS (vrede en zegeningen van Allah (swt) zij met hem) was de meest vrijgevige van de mensen, en hij was op zijn gulst tijdens Ramadan wanneer Jibreel hem ontmoette. Hij zou hem elke avond ontmoeten en met hem de Qur’an nalezen. De Boodschapper van Allah (swt) SAWS (vrede en zegeningen van Allah (swt) zij met hem) was vrijgeviger dan de waaiende wind. Overgeleverd door al-Bukhaari, 6; Muslim, 2308.
18 – De ouders moeten hun gezinnen en kinderen ervan weerhouden ’s avonds laat op te blijven en hun tijd te verdoen met zaken die geen nut hebben, laat staan met zaken die haraam zijn. Want de duivels onder de mensen zijn in deze maand actiever in het bevorderen van slechte dingen en daden van immoraliteit aan degenen die vasten, tijdens de nachten van Ramadan en tijdens de dagen.
19 – Zij moeten de familiebijeenkomst in Allah (swt)’s Paradijs in het Hiernamaals gedenken, en de grote vreugde van de ontmoeting daar onder de schaduw van Zijn troon. Deze gezegende samenkomsten in deze wereld en het samenkomen om Allah (swt) te gehoorzamen door kennis te zoeken, te vasten en te bidden zijn slechts de middelen die leiden tot het bereiken van dat geluk.
Lees ook: 8 tips om goed voorbereid te zijn voor de Ramadan
Lees ook: 6 tips voor de Iftar