Betekenis
Tezkiyah heeft betekenissen als geoorloofd zijn, mooi zijn, beschermd zijn tegen lelijkheid, schoon en zuiver zijn.
Het begin van Tezkiyah is het gereinigd worden van shirk. Na het reinigen van de Nafs en het beschermen tegen kwaad, is het noodzakelijk om het te vullen met spiritualiteit door het te versieren met de kwaliteiten van taqwa zoals geloof, kennis, wijsheid, goede gevoelens, goede gewoonten.
In het Soefisme betekent Tezkiyah het breken van de dominantie van de Nafs over het lichaam door zijn verlangens te verminderen en zo de soevereiniteit van de ziel mogelijk te maken. Dit kan alleen worden bereikt door middel van riyâzât, die de ziel en de wil versterkt tegen de Nafs, d.w.z. door matigheid in acht te nemen bij het eten, drinken, slapen en spreken. Het is echter niet mogelijk om de Nafs in absolute zin uit te schakelen, en het is ook niet wenselijk. In dat geval betekent de zuivering van de Nafs het beteugelen en temmen van de neigingen van de Nafs in het kader van de goddelijke geboden.
Tezkiyah is het zuiveren van het gevoel van neiging naar de wereld, die de moeder is van alle lelijkheid.
Tezkiyah betekent toename en geestelijke ontwikkeling. In deze zin drukt Tezkiyah alle stadia van geestelijke discipline uit.
Allah Almachtig wil dat Zijn dienaren belang hechten aan de zuivering en moedigt hen aan om de middelen voor zuivering te verkrijgen.
Profeet Ibrahim (as)
Ibrahim (as) bad als volgt:
“O onze Heer! Zend hun een boodschapper uit hun midden die hun Uw tekenen voordraagt, die hun het Boek en de wijsheid onderwijst en die hen zuivert. Want U bent de enige die overwint en alles op de beste manier met wijsheid doet” (Al-Baqarah, 129).
1. Om kennis te verwerven door het reciteren van de tekenen van Allah en om een boodschapper te zijn,
2. Om een mobilisatie te beginnen voor het leren en onderwijzen van de Qur’ân al-kerîm en Sunnah,
3. Om gezuiverd te worden door te leven volgens de leiding van het Boek en de Soennah door het verrichten van daden met kennis.
Zuivering
Opnieuw zegt Allah Almachtig:
“Zeker, Allah heeft de gelovigen een grote gunst bewezen door onder hen een Profeet te zenden die hen de Verzen van Allah voordroeg, hen zuiverde (van ongeloof en slechte daden) en hen het Boek en de wijsheid leerde. Maar daarvoor verkeerden zij in duidelijke dwaling” (Al-‘Imrân, 164).
Het feit dat de verzen zuivering en het onderwijzen van het Boek en de wijsheid samen noemen, impliceert dat zij die niet gezuiverd zijn geen kennis kunnen verwerven, en zelfs als zij dat doen, zal deze kennis hen niet baten. Want kennis wordt niet verleend aan de zondaar. Kennis en wijsheid is zo’n licht en versiering dat, om het te verkrijgen, de plaats waar het zich zal bevinden, namelijk het hart, eerst ontdaan moet worden van schadelijke en overbodige zaken. In dit opzicht reciteren de Profeten eerst de verzen en zuiveren dan de harten van hen die in deze verzen geloven door hun zielen te reinigen van overdaad en lelijkheid en hun harten te zuiveren van geestelijke onzuiverheden. Daarna onderwijzen zij het Boek en de wijsheid aan hen die gezuiverd en gereinigd zijn.
Allah Almachtig zegt:
“Voorwaar, wie zich reinigt en de naam van zijn Heer gedenkt en Hem dient, heeft het heil bereikt” (al-A’lâ, 14-15).
– Ten eerste om het hart, lichaam en bezit te reinigen van de negatieve zaken. Om zo de gordijnen van achteloosheid die tussen de Heer en de dienaar komen te verwijderen,
– Dan, met een lichaam gevoed met halâl voedsel en een zâqir hart, om een klimaat van aanbidding binnen te gaan in een staat van ontzag en het hart te versieren met geestelijke smaken.
Bursawî (r.aleyh) verklaart:
“Dit vers verwijst naar het reinigen van de Nafs van daden die in strijd zijn met de Shari’ah, het zuiveren van het hart van de liefde voor de wereld, het wenden tot Allâh in de mate van zijn kracht en zelfs het afzien van het gedenken van iemand anders dan Allâh.”
Allah Almachtig zegt:
“…U kunt alleen degenen waarschuwen die hun Heer vrezen en bidden, hoewel zij niet kunnen zien. “Wie reinigt” wordt slechts gereinigd voor zijn eigen voordeel. De uiteindelijke bestemming is aan Allâh” (Fath, 18).
De waarschuwingen en angsten van de profeten voor het rampzalige lot komen alleen ten goede aan hen wier harten vol ontzag zijn voor Allâh, die bidden en hun uiterlijk opsmukken met aanbidding, ook al kunnen zij niet zien.
Het “tezekkâ” in het vers omvat ook ontzag voor Allâh en het bidden met hushû.
Het vers “Alleen zij die kennis hebben vrezen werkelijk Allâh” (Fâtır, 28) drukt uit dat een persoon in een staat van innige beven jegens Allâh zal verkeren in de mate waarin hij ware kennis verwerft. De harten van hen die hun Heer niet kennen en geen ontzag voor Hem voelen zijn dood.
Al deze zaken met betrekking tot zuivering komen op de mooiste manier samen in de Ramadan, en in dat spirituele seizoen ontstaan unieke mogelijkheden voor de gelovige. In de Ramadan beteugelt een gelovige zijn ego met vasten, en versterkt hij zijn ziel met aanbiddingen als gebed, dhikr, recitatie van de Koran, contemplatie, zakat, liefdadigheid en aalmoezen. “Zakat” betekent ook zuivering: Om het bezit te reinigen, om de ziel te reinigen, om het bezit welvarend te maken en om de ziel te versterken….
‘Smaak van het geloof hebben’
De Profeet (s.a.w.) zei:
“-Er zijn drie dingen die degene die ze doet de smaak van het geloof zal hebben:
1. Het dienen van Allah, de Enige, en geloven dat er geen god is dan Hij.
2. Het geven van de zakaat van zijn bezit elk jaar gewillig en bereidwillig (en met een beetje meer). En wanneer je zakaat geeft, geef dan van het gemiddelde van de bezittingen, niet van de oude, schurftige, zieke en zwakke. Allah vraagt u niet het beste van uw vermogen te geven, maar Hij gebiedt u ook niet het slechtste te geven.
3. En de zuivering van de ziel!”
Een van de Ashâb-i kiram zei:
“Wat betekent het voor een persoon om zijn ziel te zuiveren, O boodschapper van Allah?”
Rasûlullah (s.a.w.) zei:
“Om te weten dat Allah met hem is, waar hij ook is” (Tabarani, Sagīr, I, 334/555; Bayhaqī, Shu’ab, III, 187).
De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allaah zij met hem) zei:
“Weten dat Allah met hem is waar hij ook is, is te danken aan de superioriteit van zijn geloof.” (Bayhaqi, Shu’ab, I, 470/741).
De beloning van Tezkiyah is de hoge graden van het Paradijs. Het staat in het vers:
“Tuinen van Adn, waarin rivieren uit de grond stromen, waarin zij voor altijd zullen verblijven! Dit is de beloning van hen die gelouterd zijn” (Al-Tâhâ, 76).
Lees ook: 19 tips voor het gezin tijdens de Ramadan