Dadels zijn symbolisch voor de iftar maaltijden tijdens de Ramadan. Alleen hoe komt het dat moslims over de hele wereld voor dadels kiezen en er zoveel belang wordt gehecht?
Overleveringen
Overgeleverd van Salman ibn ‘Amir (moge Allah tevreden met hem zijn) is dat de Profeet (vrede en zegeningen van Allaah zij met hem) zei:
“Wanneer iemand van jullie zijn vasten verbreekt, laat hem het dan verbreken met dadels, want dadels zijn gezegend. Als hij geen dadels kan vinden, moet hij zijn vasten met water verbreken, want water is zuiver.”
De Profeet (VZMH) vervolgde:
“Sadaqah gegeven aan de armen is gelijk aan één sadaqah, en sadaqah gegeven aan familieleden is gelijk aan twee sadaqahs: De ene is de beloning van liefdadigheid en de andere is de beloning van het beschermen en verzorgen van verwanten” (Tirmidhi, Zakat 26. Abu Dâwûd, Savm 21; Nesâî, Zakat 82; Ibn Mâja, Sıyâm 25, 28)
Hoe moeten we de Hadith begrijpen?
De Boodschapper van Allah (s.a.s.) zegt dat dadels een overvloedig voedsel zijn en beveelt aan het vasten ermee te verbreken. Het meest opvallende kenmerk van dadels is dat ze een voedzaam voedsel zijn. In landen waar dadels worden verbouwd, wordt dit waardevolle voedsel zelfs gegeten als brood. Wanneer het lichaam tot de avond honger heeft, versterkt de introductie van een zeer voedzaam voedsel als dadels het lichaam en geeft het in korte tijd energie.
Als er geen dadels op tafel staan, wordt aanbevolen het vasten te verbreken met water. Er wordt zelfs gezegd dat de Boodschapper van Allah (VZMH) zijn vasten verbrak met dadels in de winter en met water in de zomer. (Tirmidhi, Savm 10) Toen onze Meester zijn vasten verbrak met water waarvan hij verklaarde dat het schoon was:
“De dorst is verdwenen. De aderen koelden af en, insha’Allah, werden beloningen verkregen” (Abû Dâwûd, Sıyâm 22). Deze hadîth-i-sherîf drukt prachtig de vitaliteit uit die het vasten met water aan het lichaam geeft, vooral in hete en lange zomerdagen, wanneer de tong en het gehemelte erg droog zijn.
In het tweede deel van de hadîth-i-sherîf, dat betrekking heeft op ons onderwerp, staat: “Sadaqah gegeven aan de armen is gelijk aan één sadaqah, en sadaqah gegeven aan verwanten is gelijk aan twee sadaqahs: De ene is de beloning van liefdadigheid en de andere is de beloning van het beschermen en verzorgen van verwanten”. Het is een menselijke plicht om familieleden te beschermen en te verzorgen en om mensen in nood te helpen.
Belangrijke lessen
Onze rijkdom, eigendommen, geld en postzegels zijn een tijdelijk aan ons gegeven vertrouwen. Allah (swt) had deze mogelijkheden niet aan ons kunnen geven, maar aan onze verwanten in nood. Want al het bestaan behoort Hem toe en Hij beschikt over Zijn bezit zoals Hij wil. Hij heeft Zijn bezit aan ons geschonken en niet aan onze verwant in nood, en in ruil daarvoor verwacht Hij een aantal plichten van ons. Een van deze plichten is om wat wij hebben te delen met onze verwanten en hen te beschermen en te verzorgen. Wanneer wij de zegeningen die ons gegeven zijn met onze verwanten delen, vervullen wij de plicht van dankbaarheid jegens de gever van de zegening.
De wereld is een plaats van investeringen, en het Hiernamaals is het land van de oogst van deze investeringen. Om ons vergaarde geld beter te gebruiken, vragen, raadplegen en leren wij van hen die weten wat en waar wij moeten investeren. De Profeet (VZMH) zelf adviseert ons over de investering in het hiernamaals en stelt dat het geld dat aan familieleden wordt besteed een dubbele beloning oplevert.
Wat een goede raad en wat een goede investering….
Wat we geleerd hebben van de hadith
Hij moet het vasten verbreken met dadels, of met olijven of water.
Voordat men liefdadigheid doet, moet men onderzoek doen naar hoe men meer goede daden kan verrichten.
Bij liefdadigheid moet men eerst aan familieleden denken. Want liefdadigheid aan hen heeft een dubbele beloning.
Bron: Riyazus Salihin
Lees ook: 20 veelgemaakte fouten tijdens de Ramadan