Er zijn meerdere zonden te begaan met het hart. Enkele daarvan zijn in het kort als volgt:
Tul-i emel
Tul-i emel is een lang leven willen leiden voor het plezier. De oorzaken van tul-i emel zijn het verzot zijn op de genoegens van de wereld, het vergeten van de dood, en het misleid worden door de gezondheid en de jeugd. Een persoon met tul-i emel verricht het gebed niet op tijd en laat het berouw varen. Zijn hart wordt hard. Advies heeft geen effect.
Hij vergeet de dood. Hij besteedt zijn leven altijd om wereldse goederen en positie te verwerven, vergeet het Hiernamaals en denkt aan het nutteloze plezier van de wereld. Om zich daarvan te bevrijden, moet men bedenken dat de dood elk ogenblik kan komen, en moet men bedenken dat gezondheid en jeugd geen beletsel zijn voor de dood!
Het is heel gewoon om veel zieken te zien herstellen en leven, en veel gezonde mensen te zien sterven.
Het staat in de hadith:
(Als een persoon oud wordt, wordt zijn hebzucht naar rijkdom en zijn eerzucht jonger.) [Moslim]
(Hij die het paradijs wenst, weest niet lankmoedig, vergeet de dood niet!) [Ibn Abid-dunya]
Arrogantie
Arrogantie is zichzelf in één of meer opzichten superieur achten aan anderen. Het is een teken van arrogantie om niemand anders te vragen naast hem te zitten, het juiste woord niet te aanvaarden, degenen die hem op zijn fouten wijzen niet te bedanken, en altijd de uitnodiging van de rijken te verkiezen. Een arrogant persoon kan geen rechtschapen persoon zijn. Arrogantie is een obstakel voor elke goede daad. Hij die zegt dat hij niet arrogant is, is arrogant. De Qur’ân al-kerîm zegt:
(Allah houdt niet van degenen die hoogmoedig zijn.) [Nahl 23].
Udjb
Zichzelf superieur achten (Ujdb) aan anderen en zichzelf bewonderen omwille van zijn goede daden. Degene die trots is, gedenkt zijn zonden niet. Hij weet dat de zegen van Allahu ta’âlâ om hem goed te doen de zijne is, en hij is trots op zijn kunnen.
Su-i-Zan
Suizan is denken dat iemand een slechte daad heeft gedaan (vooroordeel). Een slechte gedachte die in het hart opkomt is in die staat geen laster. Als het hart in die richting verschuift, wordt het een vermoeden. Wanneer u bijvoorbeeld een pen in iemands hand ziet, is de gedachte: “Ik vraag me af of hij deze pen misschien gestolen heeft” geen vorm van verdenking, maar de gedachte: “Hij zou hem gestolen kunnen hebben” is wel verdenking.
Haset
Afgunst is jaloezie en afgunst. Hij verwerpt zijn rechtvaardige woorden en advies. Ook al is hij superieur aan hem, hij is arrogant tegenover hem en wil niets van hem vragen of leren. Men kan niet van afgunst afkomen. Bijvoorbeeld, als hij iemands goede auto ziet, zoekt hij er fouten in.
Het leven van de afgunstige gaat voorbij in droefheid. Hij krijgt een zenuwinzinking als hij ziet dat de zegeningen van degene op wie hij jaloers is, niet afnemen, maar zelfs toenemen. Om van afgunst af te komen, moet men de persoon op wie men jaloers is geschenken geven, nederigheid jegens hem betonen en bidden om de vermeerdering van zijn zegeningen, bijvoorbeeld: (O Heer, schenk hem betere auto’s)!
Hikd
betekent een ander haten en een wrok tegen hem koesteren. Het is haram om wrok te koesteren tegen degene die u raad geeft. Het is noodzakelijk hem lief te hebben en te eren. Hij heeft echter een hekel aan degene die op hetzelfde niveau of superieur aan hem is. Hij is arrogant tegen hem omdat hij niets kan doen. Hij kan degene niet vernederen die vernederd moet worden. Hij aanvaardt zijn rechtvaardige woorden en raad niet. Hij wil iedereen laten zien dat hij superieur is aan hem. Zelfs als hij hem kwelt, verontschuldigt hij zich niet.
De shamataat is zich verheugen over het onheil dat een ander overkomt. Er staat in de hadîth-i-sherîf: “Als jij je vriend laat lijden, zal Allâhu ta’âlâ de moeite van hem wegnemen en het aan jou geven.
Hidjr is beledigd zijn tegen een vriend. Het is niet toegestaan om langer dan drie dagen beledigd te zijn.
Gadr is iemands woord niet houden. In de hadith-i-sherîf wordt gezegd: “Hij die onrecht doet zal op de Dag des Oordeels zwaar worden gestraft.”