Ziekte
Waswaas (influisteringen/twijfels) is een schadelijke twijfel veroorzaakt door de duivel. Waswaas is een zonde. Om geen zonde te begaan, moet men geen aandacht besteden aan wensen. Twee hadith-i-sherîfs:
(Waswaas is van de duivel. Pas op voor de wensen van de duivel bij het verrichten van de wassing, ghusl en het reinigen van onreinheid). [Tirmidhi]
(Er zal een tijd komen dat de mensen te kieskeurig zullen zijn in Waswasa en dat zij de grenzen van de godsdienst zullen overschrijden). [Abu Dawud]
Invloed op aanbidding
Waswasa veroorzaakt verspilling van water, uitstel van het gebed, het missen van de gemeente en zelfs van het tijdstip van het gebed, en verspilling van tijd en leven. Hij betwijfelt of de kleren en het voedsel van anderen najis zijn, en of het haram is moslims te verdenken. Bovendien denkt hij dat hij prudent is en wordt arrogant. Zelfs als een deskundige hem adviseert, zal hij het nooit accepteren. Hij aanvaardt dat wat hij doet correcter is. Hij kleineert anderen.
Waswasa maakt niet alleen de erediensten makrooh, maar leidt ook tot geestelijke depressies.
Zij die de voorwaarden, de sunnahs en de makruhs van ghusl, de ablutie, de taharah en het gebed niet kennen, zullen besmet worden met de ziekte van het Waswasa . Eerst en vooral moet men de juiste plaatsen leren waar er gewenst wordt. Wanneer je ze kent en vervult, zal er geen twijfel meer zijn. Geloven dat je het goed hebt gedaan is voorzichtigheid, en twijfelen is Waswasa. Degene die Waswasa heeft moet handelen met vergunning, niet met azimah!
Richtlijnen
Het is belangrijk om harâm, verdachte zaken te vermijden. Imam al-Rabbani zei: “Wanneer het nodig is, moet men de gemakkelijkste fatwa volgen. Allâhu ta’âlâ wil niet de dingen die moeilijk zijn, maar de dingen die gemakkelijk zijn. Omdat de mens zwak en zwak geschapen is.)
Imam al-Sharani (moge Allahu ta’âlâ tevreden met hem zijn) zegt ook: “In geval van nood, dient men te handelen met de vergunning. Drie hadîth-i-sherîfs
(Maak gebruik van de gemakken en vergunningen die door Allahu ta’âlâ zijn gegeven!) [Bukhari].
(Hij die niet profiteert van de vergunningen begaat een zonde zo groot als de berg van Arafat.) [Tabarani]
(Allâhu ta’âlâ houdt ervan om te handelen met vrijbrief zoals Hij ervan houdt om te handelen met terughoudendheid.) [Bayhaqi]
De islam is makkelijk
Onze religie is een religie van gemak. Bijvoorbeeld, zelfs als iemand weet dat hij de wassing heeft verricht en dan twijfelt of deze is verbroken, verricht hij toch de wassing. Na het verrichten van de wassing is het makrooh om niet opnieuw de wassing te verrichten, denkend dat er nog droge plaatsen zijn. Indien hij na het verrichten van de wassing nattigheid in zijn ondergoed ziet en twijfelt of het urine of water is, moet hij water over zijn ondergoed sprenkelen voordat hij de wassing verricht. Als hij dan daar een nattigheid ziet, moet hij zeggen: “Dit is het water dat ik gesprenkeld heb. Zelfs als die nattigheid urine is, is het niet nodig het te wassen omdat niet zeker is dat het urine is.
De remedie om van Waswasa af te komen is de uitspraak van onze godsdienst over de zaak in kwestie te leren kennen en goed te kennen. Degenen die het goed kennen zullen zeker niet wensen. Het zalven van het haar is bijvoorbeeld het langzaam met een natte hand over het haar wrijven. Maar omdat degene met Waswasa dit niet weet, zalft hij zijn hoofd alsof hij het gaat pletten, of hij vult zijn handpalm met water en maakt zijn haar grondig nat. Bij het verrichten van de wassing wast hij zich keer op keer, zeggende: “Ik denk dat deze plaats niet is aangeraakt, deze plaats is niet gewassen”. Maar zelfs als een plaats niet gewassen is, is zijn wudoe’ sahih omdat het niet bekend is dat hij niet gewassen is, dat wil zeggen, omdat hij niet opzettelijk van het wassen heeft afgezien. Zelfs dit te weten voorkomt misleiding.
Hoe voorkom ik Waswaas?
Om van het Waswasa af te komen, moet men zich afvragen: “Zweert u dat deze plaats droog is of dat u deze plaats niet hebt gewassen? Als hij niet kan zweren, is de plaats gewassen of geboord, en hoeft hij niet opnieuw gewassen of geboord te worden. Als hij niet kan zweren, dan moet hij beseffen dat het een zaak van Waswasa is. Als hij niet kan zweren, dan moet hij begrijpen dat het een zaak van wensen is, en als hij niet kan zweren, dan moet hij beseffen dat het een zaak van Waswasa is. Hij moet niet zeggen: “Zou het niet beter zijn als ik me weer waste?
Zelfs als er twijfels zijn na de wassing, zoals: “Heb ik mijn hoofd gezalfd?” of “Heb ik de wassing gedaan?” of “Was mijn kleding schoon?” of “Heb ik de takbir van ‘Iftitah genomen?” na het gebed, wordt de wassing niet opnieuw verricht, worden de kleren niet gewassen en wordt het gebed niet teruggebracht.
Belemmering voor onze dagelijkse handelingen
Allahu ta’âlâ verliest niets door onze aanbiddingen onvolledig te verrichten, noch wint Hij iets door ze te veel te verrichten. Daarom is er geen kwaad, indien het min of meer in overeenstemming met de geboden van de godsdienst geschiedt. Bijvoorbeeld, als een persoon twijfelt of hij twee rak’ahs of één rak’ah heeft verricht tijdens het bidden van de fard van de ochtend, en hij denkt dat hij één rak’ah heeft verricht en verricht nog één rak’ah, en zijn gebed wordt sahih als hij drie rak’ahs verricht. Maar als hij opzettelijk drie rak’ahs verricht, zal zijn gebed niet sahih zijn.
Als een persoon drie rak’ahs zou bidden, denkend dat hij vier rak’ahs had gebeden, zou zijn gebed sahih zijn. Als een persoon bidt in een andere richting dan de qiblah na te hebben gezocht, is zijn gebed sahih, maar als hij de qiblah treft zonder te zoeken, is zijn gebed niet sahih. Dat wil zeggen, wanneer het gebod van de godsdienst wordt opgevolgd, is het sahih, zelfs als het gebed wordt verricht in een andere richting dan de qibla, zelfs als het wordt verricht 5 rak’ahs in plaats van 4 rak’ahs.
Daarom maakt het niet uit of er een droge plek is. Het is genoeg om te denken dat er geen droge plek is. In ieder geval, niemand laat opzettelijk een droge plek achter.
Waswasa kunnen ook worden verminderd door gebed en dhikr. Om deze reden moet je, wanneer je je wensend voelt, onmiddellijk denken aan Allâhu ta’âlâ en proberen de duivel te verdrijven door istigfar, salawat en dua te reciteren.
Lees ook: 10 manieren om je geloof te versterken