De volgende zijn de sterk aanbevolen gebeden – Soennah of Nafila (vrijwillig) – die een praktiserend moslim wordt aangeraden dagelijks te verrichten. Deze zijn uiteraard bewezen uit verschillende Sahih Hadith en Onze Profeet (VZMH) heeft zijn volgelingen ijverig geïnstrueerd om deze optionele gebeden te verrichten. Dus wat je hieronder leest zijn “vrijwillige” Gebeden boven op de 5 verplichte Fardh gebeden.
Op welke gronden zeggen wij dat deze het Paradijs dichterbij zullen brengen? Omdat men deze vrijwillige gebeden niet kan volgen tenzij, een moslim standvastig is in Fardh (verplichte) Gebeden. Meer nog, zelfs al bidt iemand ijverig 5 keer per dag, de Taqwa (of vrees voor Allah) zou hem ertoe gebracht hebben andere verplichte verplichtingen te volgen die door Allah en Profeet Mohammed (VZMH) zijn voorgeschreven. Aangezien een moslim al zijn plichten oprecht vervult, wordt aangenomen dat hij een hoog moreel karakter heeft.
Met die context is het niet mogelijk voor de praktiserende (opportunistische) moslim om de volgende zes vrijwillige gebeden te negeren.
-
Tahajjud (bidden in het bijzonder in het laatste deel van de nacht; voor de dageraad)
De Profeet (VZMH) heeft gezegd: “Het beste gebed na het verplichte gebed is het gebed in de nacht.” ~ Moslim 1163.
Bij een andere gelegenheid, na het Fajr (vroege ochtend) gebed was De Profeet (VZMH) iemands droom aan het interpreteren en zei tegen de persoon (wijzend naar zijn vader),
“Abdullah is een goede man. Ik wou dat hij Tahajjud bad.” Na het horen van de uitspraak van de Profeet, miste deze vader nooit in zijn leven het Tahajjud gebed.
Tahajjud (of Qiyaam al-Layl) is een zeer aanbevolen Soennah. Vele teksten uit de Koran en de Soennah moedigen het bidden ervan aan en spreken over de hoge status en de grote beloning ervan. Tahajjud speelt een grote rol bij het versterken van iemands geloof en helpt bij het verrichten van goede daden.
Allah zegt (Koran 73:1-6) – “O jij die in gewaden gewikkeld bent (d.w.z. Profeet Mohammed)! Staat (om te bidden) de gehele nacht, behalve een weinig. De helft of iets minder dan dat. Of een beetje meer. En reciteer de Koran (hardop) op een langzame, (aangename toon en) stijl. Voorwaar, Wij zullen u een gewichtig woord (d.w.z. verplichtingen, wetten) nederzenden. Voorwaar, het opstaan bij nacht (voor het Tahajjud gebed) is zeer zwaar en het meest krachtig en goed voor het besturen van zichzelf en het meest geschikt voor (het begrijpen van) het Woord (van Allah).”
De Profeet (VZMH) zei,
“Wie zijn nachten doorbrengt in het gebed uit geloof en in de hoop op beloning, hem zullen zijn voorgaande zonden vergeven worden.” ~ Nasai 22/107
In een andere overlevering heeft De Profeet (VZMH) gezegd,
“Onze Heer, de Gezegende, de Verhevene, daalt elke nacht neer op de dichtstbijzijnde Hemel bij ons, wanneer het laatste derde deel van de nacht overblijft, zeggende: “Is er iemand die Mij aanroept, zodat Ik op de aanroeping zal antwoorden? Is er iemand die Mij vraagt, opdat Ik zijn verzoek zal inwilligen? Is er iemand die Mijn vergeving zoekt, zodat Ik hem vergeef?” ~ Bukhari 19/26, Tirmidhi 2/299
Het bidden in de nacht, met name het laatste deel van de nacht, is dus het meest deugdzaam, omdat het de tijd is waarin de gebeden door Allah worden aanvaard. Men kan 2 tot 13 rakaats bidden, (inclusief Witr).
-
De 12 optionele gebeden voor/na elke verplichte Gebed
De Profeet (VZMH) zei: “Wie twaalf rakah bidt gedurende de dag en nacht zal een huis voor hem laten bouwen in het Paradijs: 4 rakah voor Dhuhr en 2 erna; 2 rakah na Maghrib; 2 rakah na Isha; en 2 rakah voor Fajr.” ~ Tirmidhi 415
De Profeet (VZMH) zei: “Er zal een huis in het paradijs gebouwd worden voor iedere moslim die 12 rakah aan optionele Gebed aanbiedt, anders dan de verplichte gebed, zowel overdag als ’s nachts, om het welbehagen van Allah te zoeken.” ~ Muslim.
Het is overgeleverd dat De Profeet (VZMH) het bidden van vier rakah voor Dhuhr en twee rakah voor Fajr onder geen enkele omstandigheid heeft nagelaten. De Profeet (VZMH) zei over de twee rakah voor het verplichte Fajr-gebed: “Zij zijn mij dierbaarder dan de hele wereld.” ~ Moslim
-
Duha (Voormiddaggebed)
Abu Huraira (ra) zei: “Mijn vriend [De Profeet (VZMH)] adviseerde mij om drie dingen in acht te nemen: om 3 dagen van elke maand te vasten, om 2 rakahs van Duha (elke dag) te bidden, en om Witr te bidden voor het slapen gaan.” ~ Bukhari 30/88
De Profeet (VZMH) zei: “In de ochtend is liefdadigheid verschuldigd van elk bot in het lichaam van ieder van jullie. Elke uiting van Allah’s verheerlijking is een daad van liefdadigheid. Elke uiting van lofprijzing van Hem is een daad van liefdadigheid, elke uiting van belijdenis van Zijn Eenheid is een daad van liefdadigheid, elke uiting van belijdenis van Zijn Grootheid is een daad van liefdadigheid, het bevelen van het goede is een daad van liefdadigheid, het verbieden van wat onfatsoenlijk is, is een daad van liefdadigheid, en twee rak’ahs die men in de voormiddag (Duha) bidt, zijn voldoende.” ~ Moslim 6/101
Een minimum van twee rakat is voorgeschreven voor Duha. Er is echter geen maximum voorgeschreven. In sommige vertellingen hebben geleerden een maximum gesteld op 8. Men kan bidden zoveel als men wil. De aanbevolen tijd is wanneer een kwart van de dag verstreken is (halverwege zonsopgang) en de zon het hoogtepunt heeft bereikt (voor zawal).
De andere naam van Duha gebed is Salat al-Ishraaq. Het wordt zo genoemd omdat het onmiddellijk na zonsopgang (shurooq) wordt gedaan, d.w.z. 20 minuten na zonsopgang. Dus in het kort, Ishraaq gebed is Duha gebed gedaan aan het begin van zijn tijd. Het is mustahab (aanbevolen) om in de masjid te blijven na het Fajr gebed tot de zon opkomt, omdat dit is wat de Profeet (VZMH) en zijn metgezellen deden, en omdat daar een grote beloning in zit. Sahih Muslim (670) heeft overgeleverd dat wanneer de Profeet (VZMH) het Fajr-gebed had gebeden, hij op zijn gebedsplaats bleef zitten totdat de zon goed was opgekomen.
-
Tahiyyat-ul-Masjid (Gebed na het betreden van de masjid)
Tahiyyat-ul-Masjid is een gebed waarbij 2 nafl rakat worden verricht op het moment dat men de moskee binnengaat.
De Boodschapper zei: “Als iemand van jullie een masjid binnengaat, moet hij twee rakat bidden voordat hij gaat zitten.” ~ Dawud 2/77
-
Salat al-Witr (laatste gebed met oneven rakat dat ’s nachts wordt gebeden)
Dit gebed bevat oneven rakat. De Profeet (VZMH) placht Witr te bidden als 1 rakah, en 3, en 5 en 7 , en 9. Het bidden van Witr gebed op elk moment na Isha en voor Fajr wordt ten zeerste aanbevolen. Men dient Witr als laatste gebed ’s nachts te maken, omdat De Profeet (VZMH), “Maak Witr als je laatste salah ’s nachts.” ~ Bukhari en Muslim.
De Profeet (VZMH) zei: “Verricht Witr voordat de ochtend aanbreekt.” ~ Muslim 754
De Boodschapper van Allah (VZMH) zei: “O mensen van de Koran, bid Witr, want Allah is Eén en houdt van dat wat oneven genummerd is.” ~ Abu Dawud 1416
De Soennah geeft aan dat als een persoon denkt dat hij aan het einde van de nacht (Tahajjud) zal kunnen opstaan, het beter is om het uit te stellen, omdat het gebed aan het einde van de nacht beter is en getuige is van de engelen. Maar wie vreest dat hij aan het eind van de nacht niet zal opstaan, moet Witr bidden voordat hij gaat slapen, vanwege de hadith van Jaabir (ra) die zei:
De Profeet (VZMH) zei: “Wie vreest dat hij aan het eind van de nacht niet zal opstaan, laat hem Witr bidden aan het begin van de nacht, maar wie denkt dat hij aan het eind van de nacht wel zal kunnen opstaan, laat hem Witr bidden aan het eind van de nacht, want het gebed aan het eind van de nacht wordt aanschouwd (door de engelen) en dat is beter.” ~ Moslim 755.
Met de bovenstaande hadith wordt geadviseerd dat men Witr idealiter in Tahajjud zou moeten bidden. Als men echter denkt dat hij niet in staat zal zijn om op te staan, dan dient zijn Witr het laatste gebed van de Isha salah te zijn.
-
Salat at-Tahiyatul Wudu (Nafl gebed na het verrichten van Wudu)
Na het verrichten van wudu, dient men 2 rakat nafl te bidden, bekend als Tahiyyat al-Wudu. Verschillende hadith hebben de zegeningen en het voordeel van het doen hiervan vermeld. Bijvoorbeeld:
“Er is geen moslim die wudu verricht en dit goed verricht en vervolgens gaat staan en 2 eenheden van het gebed verricht met toewijding van hart en geest in de twee van hen, behalve dat het Paradijs voor hem gegarandeerd wordt” ~ Muslim 288
De tijd van het Fajr-gebed vroeg de Profeet (VZMH) aan Bilal (ra):
“Vertel mij over de beste daad die jij hebt verricht na het omarmen van de Islam, want ik hoorde jouw voetstappen voor mij in het Paradijs.” Bilal antwoordde: “Ik heb niets gedaan dat het vermelden waard is, behalve dat telkens wanneer ik overdag of ’s nachts de wassing verrichtte, ik na die wassing (Tayyatul Wudu) zoveel bad als mij was opgedragen. ~ Bukhari 19/30
Conclusie
Als men deze regelmatig verricht, naast de verplichte Fardh-gebeden, verzekert men zich van zijn plaats in Jannah, als Allah het wil. Dat komt omdat als een moslim oprecht 5 verplichte gebeden verricht EN de hierboven genoemde vrijwillige gebeden, hij zich waarschijnlijk onthoudt van andere haram of verboden handelingen die Allah misgunnen. Plus, op de dag van Qiyamah als de verplichte gebeden niet volmaakt waren, zal Allah de Engelen vragen om te controleren of de gelovige een optioneel gebed heeft waarmee de verplichte gebeden kunnen worden voltooid.
Andere optionele gebeden die op basis van behoefte worden verricht (niet dagelijks)
Er zijn andere niet-verplichte gebeden zoals de hieronder genoemde. Deze hoeven echter niet dagelijks gebeden te worden. Dit zijn gebeden op basis van behoefte, gezien de situatie waarin je je bevindt:
Salat al-Istikhara – Gebed om je te helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen in je leven.
Salat al-Taubah – Gebed voor berouw over zonden
Salat al-Taraweeh – Gebed in de Ramadan na de Isha salah
Salat al Janazah – Begrafenisgebed dat bijna verplicht is voor een moslim
Salat voor de reis
S.a.w.r.w.b,
Graag zou ik willen weten wat de eindtijd van Fajr is. Het woordje “zonsopkomst” wordt in zoveel verschillende definities gebruikt dat het onduidelijk is wanneer nou de eindtijd van Fajr is. Ook het woordje shurooq wordt op verschillende manieren vertaald: “zonsopkomst” en “halverwege zonsopkomst”.
Moge Allah een ieder belonen, die het delen van kennis mogelijk maakt.
Wa alaikom salaam