Gokken is het inzetten van geld of goederen op de mogelijke uitkomst van een onzekere gebeurtenis, zoals een spel, wedstrijd of evenement, waarbij men van tevoren niet weet hoe het zal aflopen. Hoe de naam ook is, elk spel of weddenschap dat deze eigenschap heeft en dat gespeeld wordt in ruil voor geld of goederen, is een vorm van gokken. Het woord “maysir” dat in de Koran genoemd wordt, is afgeleid van het woord “yusr”, dat gemak betekent, wat erop wijst dat je met hetzelfde gemak geld kan krijgen of verliezen.
Gokken is een manier om onverdiend en zonder te werken aan geld te komen. Het zorgt ervoor dat de mens zijn Schepper vergeet; het verhindert hem het gebed te verrichten; maakt hem lui en zwak want het haalt de wil en kracht om te werken weg; het veroorzaakt wrok en vijandschap onder de mensen. Alle soorten kansspelen waarbij geld wordt ingezet en iemand dus geld wint of verliest – of het nu om dobbelen, kaartspelen, loterij, voetbalpoules, lotto, weddenschappen of sweepstakes gaat – worden als gokken beschouwd. Als spellen als backgammon, schaken, dammen, kaarten, tennis en biljart gespeeld worden met de bedoeling te gokken door geld in te zetten, worden zij ook als gokken beschouwd. En al deze vormen van gokken zijn haram in de Islam, oftewel verboden, omdat het onherstelbare wonden in het individuele en sociale leven veroorzaakt.
Over deze kwestie staat het volgende in de Koran:
“O, u die gelooft! Verteert niet onderling door bedrog elkaars bezittingen…” (Koran, 2:188; Koran 4:29)
“O, u die gelooft! Bedwelmende middelen en gokken, (het wijden van) stenen en (waarzegging door) pijlen zijn een gruwel – van Satans handwerk; schuwt zulk een gruwel, opdat u moge slagen. Satans plan is slechts vijandschap en haat tussen u op te wekken, door bedwelmende middelen en gokken, en u van het gedenken van Allah en van het gebed af te houden (Koran, 5:90, 91; Ibn Abidin Raddu’l Mukhtar, İstanbul 1307, V, blz. 355; Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dini, İstanbul 1960, II, blz. 766).
Gokken en de schade ervan
Er is geen verschil tussen alcohol en gokken: beiden zijn verboden en zondig. Allah verklaart ze haram in één en hetzelfde vers:
” O, u die gelooft! Bedwelmende middelen en gokken, (het wijden van) stenen en (het waarzeggen door) pijlen zijn een gruwel – van het handwerk van Satan; schuwt zulk een gruwel, opdat u moge slagen.” (Koran, 5:90)
Of het kansspel nu voordeel of schade veroorzaakt, het wordt beide als gokken beschouwd. Gokken leidt ertoe dat je het geld of de goederen van iemand anders ten onrechte afpakt of juist andersom je eigen geld of goederen ten onrechte verliezen. Het is een sociale ramp. We zien steeds weer dat dit destructieve kwaad, dat in onze godsdienst ten strengste verboden is, vele gezinnen vernietigt.
Zij die tot de ochtend aan een goktafel zitten, opgewonden vanwege hun hebzucht en eerzucht, verliezen hun gezondheid, hun rijkdom, hun ethiek en hun geld. Zij die vandaag winnen, verliezen morgen.
Daarnaast verliezen gokkers hun gevoel voor menselijkheid en verantwoordelijkheid. Echtgenotes, kinderen en armen hebben recht op het geld dat zij bij het gokken verliezen. Ook het geld dat door gokken verkregen wordt, is niet rechtmatig.
Gokken zorgt voor sociale schade
Als gokken wijdverbreid raakt, zal de sociale schade toenemen. Arbeid wordt vervangen door luiheid. De productiviteit in het zakenleven daalt. Gokken zorgt ook voor een domino-effect aan slechte daden, zoals het drinken van alcohol, het vertellen van leugens, hebzucht, wrok, wraak en moord.
Gokken veroorzaakt ook stoornissen, onenigheid en verwaarlozing in het gezinsleven. Er zijn veel mensen die door het gokken hun godsdienst, eer en bezittingen verkopen en die al wat heilig is ontheiligen.
Gokken wordt in zeer korte tijd een verslaving, net als alcohol. Het is heel moeilijk om er van af te komen. Daarom zijn gokken en alcohol zeer gevaarlijke gewoonten.
Het begint als plezier en vermaak
Alle kansspelen worden in eerste instantie gespeeld om te genieten en om de tijd door te brengen. Als de mens wint, speelt hij omwille van het plezier en de ambitie om te winnen. Als hij verliest, speelt hij om terug te krijgen wat hij verloren heeft. Zo wordt hij een gokker. Vergeet niet dat zij die alles verliezen aan de goktafels, die alles verkopen wat zij hebben en in losbandigheid en armoede leven, die hun vrouwen en kinderen kapot maken, allemaal zijn begonnen met gokken omwille van het plezier en het vermaak.
Bescherm elkaar tegen gokken
Het is een belangrijke plicht om ons van gokken af te houden en ook om de mensen om ons heen, vooral onze familieleden, tegen gokken te beschermen. De plicht om de gezinsleden te beschermen tegen schadelijke en kwade dingen en hen op te voeden voor een levensstijl die Allah en Zijn boodschapper wensen, wordt door de Koran aan het hoofd van het gezin gegeven:
” O, gij die gelooft, behoedt uzelf en uw gezinnen voor een Vuur, welks brandstof mensen en stenen zijn, waarover strenge engelen (zijn) aangesteld, die niet terugdeinzen voor de uitvoering van de bevelen die zij van Allah ontvangen, maar die (juist) doen wat hun bevolen wordt ” (at-Tahrim, 66/6).
Verschillende hadiths
Er zijn verschillende hadiths van de Profeet Mohammed ﷺ die bijvoorbeeld backgammon verbieden: “Iemand die backgammon speelt, wordt geacht Allah en Zijn Boodschapper ongehoorzaam te zijn geweest .” (Abu Dawud, Adab, 56; Ibn Majah, Adab, 43; Malik, Muwatta’, 6; Ahmad b. Hanbal, Musnad, IV, 394, 397, 400).
“De toestand van iemand die backgammon speelt en daarna het gebed verricht, is als de toestand van iemand die wudu verricht met pus en het bloed van een varken en daarna het gebed verricht.” (Ahmad b. Hanbal, V, 370).
Handelend op het algemene verbod van backgammon in deze hadiths, zeggen de meeste geleerden van de Islam dat backgammon spelen niet toegestaan is. Ibn al-Musayyab en enkele andere islamitische geleerden zijn van mening dat het niet haram is om backgammon te spelen, als de bedoeling niet het gokken is. Kaarten en domino’s worden als hetzelfde beschouwd als backgammon.
Schaken
Het schaakspel, dat in het Arabisch “shatranj” heet, verscheen in de periode van de metgezellen na de dood van de Profeet Mohammed ﷺ. Er is dan ook geen hadith van de Profeet betreffende schaken. De sahaba (metgezellen) en de tabi’oen-geleerden (de generatie geleerden onder de moslims na de metgezellen) hebben drie opvattingen over schaken:
Volgens de metgezellen en tabi’oen-geleerden, zoals Abdullah b. Abbas, Abu Hurayra, Ibn Shirin, Hisham b. Urwa, Said b. al-Musayyab, Said b. al-Jubayr, is het toegestaan om te schaken.
Volgens Imam Shafii is schaken makruh tanzihi; volgens Abu Hanifa, Malik en Ahmad b. Hanbal is het haram.
Gezien het feit dat schaken eerder een intelligent spel en een hersensport is, dan een kansspel, en dat er geen duidelijk verbod over bestaat, komt men tot deze conclusie. Men heeft echter begrepen dat de Metgezellen het gelijkstellen met backgammon.
Van Abdullah b. Umar is namelijk het volgende overgeleverd: “Schaken is erger dan backgammon.” Er wordt verklaard dat Hz Ali het als gokken beschouwt. (Ibn Kathir, Tafsiru’l-Qur’ani’l-Azim, İstanbul 1985, III, 170).
Yahya b. Sad hoorde het volgende van Imam Malik: “Er is geen goed in schaken; het is makruh om te schaken en andere kansspelen te spelen.” Imam Malik was het volgende vers aan het lezen terwijl hij die zin uitsprak: “…Wat (blijft) er buiten de Waarheid anders over dan dwaling? ” (Yunus, 10/32; zie Malik, Muwatta, Ru’ya, 7).
Dammen is een spel zoals schaken. Andere spelen zoals tennis en biljart gaan over sport. Zij zijn halal (geoorloofd), tenzij er enkele onwettige elementen aan toegevoegd worden.
Conclusie
Concluderend worden vier voorwaarden als noodzakelijk gesteld, opdat de spelen die alleen gespeeld worden voor ontspanning, vermaak en plezier zonder het doel van gokken, godsdienstig geoorloofd zijn:
a. Zij mogen er niet toe leiden dat de mensen de fard gebeden (de verplichte gebeden) missen of uitstellen.
b. De mensen mogen geen materiële voordelen verwachten.
c. De spelers moeten zich onthouden van het uitspreken van slechte en onnodige woorden tijdens het spel.
d. De mensen moeten hun tijd niet verspillen door zoveel te spelen dat het niet meer als ontspanning en vermaak kan worden beschouwd.