Het belang van iman (geloof)
Geloof is een licht, een zegen van Allah. Maar geloof is tegelijkertijd kennis, die noodzakelijkerwijs geleerd moet worden. Er zijn twee manieren om ons geloof te versterken:
De eerste en de voornaamste is het leren van de regels van de sunnah en deze te onderzoeken in overeenstemming met de Koran en de sunnah, zoals vereist door onze tijd.
De tweede is het vorderen in spiritualiteit door het verrichten van goede daden, het zuiveren van hart en ziel door het vermijden van zonden.
De uitdagingen om tegenwoordig gelovig te zijn
Maar de loop van deze eeuw maakt de tweede weg echt moeilijk te bewandelen. Daarom is het heel belangrijk om boeken te lezen die onderzoekend geloof onderwijzen. Het is in deze eeuw ook van essentieel belang geworden om naast de studie van religieuze kennis ook de wetenschap te bestuderen. Dit komt omdat het licht van het verstand wetenschap is zoals het licht van het hart religieuze kennis is.
Het beschermen en versterken van het geloof is het belangrijkste voor een moslim. Het is noodzakelijk om belang te hechten aan taqwa (God-bewustzijn) om het geloof te beschermen. Het geloof kan alleen beschermd worden binnen de burcht van taqwa. Zonder taqwa heeft het geloof de neiging te verslechteren. Het is noodzakelijk om veel te lezen en onderzoek te doen naar boeken over het geloof om het geloof te versterken. Zaken over het geloof die voortkomen uit kennis hebben geen effect op iemands gevoelens tenzij het gefilterd wordt door het verstand. Ten eerste moet de geest bevredigd worden.
Contemplatie is zeer belangrijk. Het feit dat Profeet Abraham zijn Heer vond door naar de maan en de sterren te kijken en te contempleren wordt in de Koran verhaald. Het geloof wordt beter als men nadenkt. Daarom staat er in de hadith: “Eén uur overpeinzing is superieur aan één jaar nafilah (vrijwillig) gebed.”
Invloed van de omgeving op het geloof
De omgeving heeft een grote invloed op de mens. Zonden suggereren de mens ontrouw. Suggestie heeft een grote invloed op de mens. Het brengt ontrouw in iemands onderbewustzijn hoewel mensen zich er niet van bewust zijn. Daarom moet men zoveel mogelijk uit de buurt blijven van zondige plaatsen. Zonden die buiten achteloos worden begaan, doen de mensen vermoeden dat er geen hiernamaals en geen straf is. Om beschermd te zijn tegen de negatieve gevolgen van zulke suggesties, moet men zoveel mogelijk wegblijven van zondige plaatsen en proberen de mensen het goede voor te houden en hen zoveel mogelijk te weerhouden van het kwade. Men moet zich veel verdiepen in geloofskwesties en aandacht schenken aan overgeleverde boodschappen om de schade te compenseren van de negatieve suggesties die men hem heeft opgelegd gekregen. Het is nodig om vaak mensen te ontmoeten die zich bekommeren om goede daden en leven in overeenstemming met taqwa. In deze zin wordt het belang van een gemeenschap (jama’ah) duidelijker. Net zoals zonden ontrouw suggereren, suggereren goede daden geloof.
Hoe worden mensen misleid in geloofskwesties?
Waarom kan ik Allah niet op de juiste manier aanbidden en een goede dienaar van Allah zijn?
Wat is de essentie van geloof?
Het geloof is in zijn essentie de grootste en vriendelijkste zegening van Allah voor de mens. Allah schenkt het aan wie Hij wil. Het kan echter niet gezegd worden dat de mens geen rol speelt in deze schenking. Integendeel, in de eerste plaats moet een mens bereid zijn om geloof en gerechtigheid te hebben door zijn keuze en vrije wil te gebruiken. Allah zal hem/haar geloof en gerechtigheid schenken op grond van deze wil en eis. Om deze reden hebben Islamitische geleerden geloof omschreven als “Het is het licht dat Allah in de harten van Zijn dienaren plaatst nadat de dienaren een gedeeltelijke wil en keuze hebben getoond.
Zijn er graden en ontwikkeling in geloof?
Geloof ontwikkelt zich zoals een zaadje zich ontwikkelt en uitgroeit tot een boom. Islamitische geleerden verdeelden het geloof in twee niveaus ten eerste:
- Imiterend geloof, 2. Onderzoekend geloof.
Imiterend geloof: het geloof hebben in de zuilen van het geloof op de manier zoals men heeft gezien van ouders, imams en mensen in de omgeving, zonder er over te redeneren. Aangezien imiterend geloof een soort geloof is dat men gelooft zonder de pijlers, het bewustzijn en de details van het geloof te begrijpen, kan men onderhevig zijn aan bepaalde twijfels en twijfels, vooral in onze tijd, en dit kan leiden tot de vernietiging van het geloof.
Onderzoekend geloof: het geloof hebben in alle vraagstukken over het geloof op een gedetailleerde manier met bewijzen, en het bevestigen daarvan. Zo’n geloof kan voorkomen dat het door twijfels en misvattingen wordt vernietigd. Onderzoekend geloof kent vele niveaus. Islamitische geleerden hebben die niveaus in drie delen ingedeeld:
- Zekerheid op de graad van kennis: het kennen van zaken over het geloof met al zijn details, met bewijzen en er geloof in hebben.
- 2. Zekerheid in de graad van getuigenis: het kennen van geloofszaken en er geloof in hebben alsof je ze met eigen ogen hebt gezien en getuige bent geweest van hun waarachtigheid. Geloven met kennis en getuigenis zijn zeer verschillend in de zin dat zij een precieze overtuiging geven. Men kan iets precies weten zonder enige twijfel te hebben, maar als hij/zij er getuige van is, neemt zijn/haar overtuiging toe. Zoals het verschil tussen weten dat Amerika bestaat en het zien ervan… Zekerheid in de graad van getuigenis is dus de toestand van geloven in de zuilen van het geloof alsof men ze met eigen ogen heeft gezien.
- Absolute zekerheid: Het aanvaarden en begrijpen van zaken over het geloof door ze persoonlijk te ervaren, afgezien van het getuigen. Een voorbeeld kan worden gegeven om deze drie graden van geloof uit te leggen: Een man die ergens rook vandaan ziet komen, weet dat daar een vuur brandt. Weten dat er een vuur is door rook van een afstand te zien, verwijst naar “zekerheid in de graad van kennis”. Dan gaat hij naar de plaats waar de rook vandaan komt en ziet het vuur met zijn eigen ogen van een afstand. Het verwijst naar “zekerheid in de graad van getuige”. Dan gaat hij dicht bij het vuur en voelt de warmte ervan, en het verwijst naar “absolute zekerheid”.