Lees de Qur’an
Er werd overgeleverd dat Abu Oemaamah al-Baahili (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zeggen: “Lees de Koran, want hij zal op de Dag der Opstanding komen en bemiddelen voor zijn metgezellen…” Overgeleverd door Muslim, 804.
Deze hadeeth wijst op de deugd van het lezen van de Qur’an, en de grote beloning die het oplevert, en vertelt ons dat het voor zijn metgezellen zal bemiddelen op de Dag der Opstanding, opdat zij het Paradijs zullen binnengaan.
Er is overgeleverd dat al-Nawaas ibn Sam’aan (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: Ik hoorde de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zeggen: “De Koran zal op de Dag der Opstanding gebracht worden, met zijn mensen – degenen die er vroeger naar handelden – voorafgegaan door Soorat al-Baqarah en Aal ‘Imraan.” De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) vergeleek hen met drie dingen, die ik daarna niet vergeten ben. Hij (de Profeet) vergeleek ze met twee wolken of twee zwarte baldakijnen met licht ertussen, of als twee zwermen vogels in rijen die pleiten voor degene die ze reciteert.”
Overgeleverd door Muslim, 805.
En er is overgeleverd van ‘Abd-Allah ibn ‘Amr dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) gezegd heeft: “Vasten en de Qur’an zullen voor een persoon bemiddelen op de Dag der Opstanding. De vastende zal zeggen: “O Heer, ik heb hem overdag van voedsel en begeerten beroofd, laat mij daarom voor hem bemiddelen. En de Koran zal zeggen: “Ik heb hem gedurende de nacht van slaap beroofd, laat mij daarom voor hem bemiddelen. Zo zullen zij beiden voorspraak mogen doen.”
Overgeleverd door Ahmad, 6589.
De vastende moet gedurende deze gezegende dagen en nachten veel Qur’an reciteren, want het lezen van Qur’an tijdens Ramadan is specialer dan in andere maanden.
Hij moet het beste maken van zijn tijd in de gezegende maand waarin Allah de Qur’an heeft geopenbaard.
Het lezen van Qur’an in de nachten van Ramadan is iets bijzonders, want de nacht is vrij van afleidingen en het is gemakkelijker om de geest te richten, zo kan een mens zich concentreren op wat hij leest en proberen het te begrijpen. En Allah is Degene Wiens hulp wij zoeken.
Het is bewezen dat Jibreel (vrede zij met hem) gewoon was de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) elke avond in Ramadan te ontmoeten en met hem de Qur’an te bestuderen. Als dhikr superieur was aan de Qur’an of er gelijk aan was, dan zouden zij tijdens hun veelvuldige samenkomsten de hele tijd of een deel van de tijd dhikr gereciteerd hebben. Deze hadeeth toont ons dat het mustahabb is om in Ramadan de Qur’an te bestuderen en bijeen te komen om dat te doen, en te oefenen in het reciteren van Qur’an in het bijzijn van iemand die er meer kennis van heeft.
De rechtschapen salaf(voorgangers) van deze ummah plachten tijdens de Ramadan veel Qur’an te reciteren.
Wanneer zij vastten, zaten zij in de moskeeën en zeiden: Laten wij ons vasten bewaken en over niemand kwaadspreken. Zij reciteerden Qur’an tijdens het gebed en op andere tijden.
‘Uthmaan (moge Allah tevreden met hem zijn) placht eenmaal per dag de hele Qur’an te lezen.
Sommigen van de salaf plachten hem te voltooien bij het bidden van qiyaam om de drie nachten.
Sommigen plachten het om de zeven nachten te voltooien, en sommigen om de tien.
In de Ramadan placht al-Shaafa’i het zestig keer te voltooien op andere tijden dan het gebed.
Al-Aswad placht in de Ramadan om de twee nachten de gehele Koran te lezen.
Qutaadah placht de Qur’an om de zeven dagen steeds te voltooien, en in Ramadan om de drie dagen, en in de laatste tien dagen elke nacht.
Deze berichten over de salaf zijn welbekend.
Al-Haafiz Ibn Rajab (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: Er is overgeleverd dat het niet toegestaan is de Koran in minder dan drie dagen te lezen als gewoonte, maar in tijden van deugdzaamheid, zoals de maand Ramadan – vooral tijdens de nachten waarin Laylat al-Qadr gezocht wordt, of in plaatsen van deugdzaamheid, zoals Makkah voor niet-ingezetenen die daarheen gaan, is het mustahabb om veel Qur’an te lezen, in een poging om het meeste uit de deugdzaamheid van die tijd of plaats te halen. Dit is de mening van Ahmad, Ishaaq en andere imams, en dit wordt aangegeven door de daden van anderen, zoals hierboven vermeld.
Degene die Qur’an leest, moet de juiste etiquette in acht nemen, waaronder het hebben van een oprechte intentie jegens Allah.
Hij moet lezen in een staat van reinheid (d.w.z. met wudoe’)
Hij moet miswaak gebruiken.
Hij moet nadenken over wat hij leest en zich niet haasten, maar in een afgemeten tempo lezen en zich concentreren op de betekenissen, want dat helpt de lezer om de letters juist uit te spreken en de betekenissen te overpeinzen, en zich met gepaste nederigheid te concentreren. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“(Dit is) een Boek (de Koran) dat Wij u hebben nedergezonden, vol van zegeningen, opdat zij over zijn Verzen nadenken, en opdat de verstandige er lering uit trekken.”
[Saad 38:29]
De etiquette van het lezen houdt in, dat men niet afbreekt om met iemand te spreken. Veel mensen zitten te lezen met anderen naast hen, en zij breken vaak af om met hun buurman te spreken. Dit is niet gepast, want het wendt zich onnodig van het lezen af.
Degene die leest, moet in overeenstemming met de Qur’an handelen, als halaal beschouwen wat daarin is toegestaan en als haraam wat daarin verboden is, opdat de Qur’an voor hem zal getuigen op de Dag der Opstanding en voor hem zal bemiddelen om het Paradijs binnen te gaan.
En Allah weet het beste.