Achtergrond
Allah is al-Ghaffar: de Vergevensgezinde. Ghaffar komt van Ghafr en betekent bedekken. Allah heeft onze aderen en ingewanden bedekt met huid, zodat wij dit niet hoeven te zien. Daarnaast bedekt Allah ook onze zondes en tekortkomingen in deze wereld en Hij vergeeft ze in het hiernamaals. Alle slechte dingen waar de mens aan denkt is ook verborgen. Stel dat mensen konden meekijken in jouw hart en verstand. Hoeveel mensen zou jij dan nog te vriend houden?
Wij als moslims moeten ook elkaars tekortkomingen vergeven en bedekken. Wij mogen niet meedoen met de hype van het ‘’exposen’’ van elkaars fouten en tekortkomingen. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Wie de eer van zijn broeder [of zuster] bedekt; zijn eer zal bedekt worden door Allah.’’ Hiervoor moeten we wel ons best doen. Iemand die roddelt, anderen bespioneert en hun slechte daden openbaart zullen deze bescherming niet krijgen van Allah. Alleen mensen die elkaars fouten bedekken en handelingen positief interpreteren [Husn ad-Dhan], zullen deze bescherming van Allah krijgen. Wij moeten dus altijd het goede zien.
Kritische vraag
Waarom zouden wij zoveel letten op anderen, terwijl wij zelf zoveel fouten hebben? Kijk dus naar je eigen tekortkomingen, dan zal je geen tijd hebben om te kijken naar andermans tekortkomingen! Als mensen jou daadwerkelijk onrecht aandoen, vergeef hen dan -ook al is het de duizendste keer-, opdat je de Vergeving zult krijgen van de Vergevensgezinde. Zo zegt Allah: ‘’Zeg: ‘’O mijn dienaren die buitensporig ten opzichte van zichzelf hebben gehandeld, wanhoop niet aan de genade van Allah. Allah vergeef alle zondes. Hij is zeker al-Ghafur [de Vergevensgezinde], ar-Rahim [de Genadevolle ar-Rahim].’’91
Het is overgeleverd dat Jezus [Alayhi Salaam] met zijn metgezellen langs een dode hond liep, waarop zijn metgezellen zeiden: ‘’Wat is dit toch een vies kadaver’’. Jezus zei hierop: ‘’Wat heeft hij toch mooie witte tanden.’’ Op deze manier leerde Jezus ons om te allen tijde het mooie in alles te zien.
De mens wil altijd dat het goede van hem wordt gezien en houdt van complimenten. Dat mensen het goede van ons zien, komt doordat Allah al-Ghaffar is: Hij bedekt en Hij vergeeft. Als Allah onze tekortkomingen niet zou bedekken, dan zouden we geen gezicht hebben om buiten rond te lopen. Stel je voor dat Allah jouw zonden voor de gehele mensheid laat zien op de Dag des Oordeels. Hou zou jij je voelen? Hou deze gedachte altijd als je een zonde wil begaan. Allah is ook al-Ghaffar in het hiernamaals en zal de tekortkomingen van [sommige] dienaren ook bedekken en niet laten zien aan andere mensen.
Allah zal ons beoordelen
Allah is Degene die ons zal beoordelen en Hij weet hoe wij daadwerkelijk zijn. Wij kunnen pretenderen dat we hele vrome mensen zijn door ons goed te kleden, maar uiteindelijk zal de waarheid boven water komen. Iblees [de duivel] was [ogenschijnlijk] de beste Jinn en zijn rang werd verheven. Echter had hij een ego- probleem en was hij een hypocriet: zijn uiterlijk en innerlijk waren niet hetzelfde. Allah schiep de mens en daardoor kwam de ware aarde van de Iblis naar boven. Hij wilde niet neerknielen voor Adam [Alayhi Salaam] en sindsdien is hij de grootste verliezer. Iblees is de grootste verliezer ooit, omdat hij één keer niet heeft geknield heeft voor Adam [Alayhi Salaam]. De mensen die vijf keer per dag weigeren te knielen voor de Schepper van Adam [Alayhi Salaam] dienen zich af te vragen of zij zullen behoren tot de winnaars of de verliezers. Net als dat wij ons niet kunnen voorstellen dat een ongelovige, vijf keer per dag bidt, horen wij ons eigenlijk ook niet voor te kunnen stellen dat een moslim niet bidt.
Allah zal ons altijd (kunnen) vergeven
Welke zonde in welke mate we ook verrichten, dienen we echter nooit te vergeten dat Allah al-Ghaffar is en alle zondes kan vergeven. Het enige dat Allah niet vergeeft is mensen die doodgaan, terwijl ze ongelovigen zijn. Zo zegt Allah: ‘’Allah vergeeft niet als aan Hem gelijken worden toegekend. Afgezien daarvan vergeeft Hij wie Hij wil. En wie een gelijke toekent aan Allah heeft inderdaad een zeer grote zonde begaan.’’92
Het Arabische woord voor mens komt van ‘’Nasiyah’’, dat ‘’vergeetachtig zijn’’ betekent. Wij als mensen zijn namelijk achteloos en hebben af en toe tegenslagen in het leven nodig, zodat wij ons weer kunnen herpakken. Het verrichten van een zonde is menselijk, maar een moslim dient hiervoor vergeving te vragen en zijn best te doen om niet meer dezelfde fout te verrichten. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’[Ik zweer] bij Degene in Wiens handen mijn leven is. Als jullie niet zouden zondigen, dan zou Allah jullie bestaan wegvagen en Hij zou jullie vervangen met mensen die zouden zondigen en [vervolgens] vergeving vragen aan Allah, zodat Allah hun kan vergeven.’’93
Koran vers
Zo zegt Allah: ‘’En degenen die, wanneer zij een onzedelijke daad hebben begaan of zichzelf onrecht hebben aangedaan, Allah gedenken en [overtuigd] om vergiffenis vragen voor hun zonden -wie anders kan deze zonden vergeven dan Allah-en ophouden met [te volharden in] de handelingen waarmee zij zich bezighouden en zich daarvan bewust zijn [Allah heeft diegenen lief].’’94
En: ‘’Behalve degenen die berouw hebben en geloven en goede daden verrichten. Voor hen verandert Allah hun hun slechte daden in goede daden. Allah is Ghafur [vergevensgezind], Rahim [Genadevol].’’95
91 Surat al-Zumar, vers 53
92 Surat al-Nisa’, vers 48
93 Muslim 2749
94 Surah Ali ‘Imran, vers 135
95 Surat al-Furqan, vers 70
Lees ook: 1. Ar-Rahman [de Meest Barmhartige]