Al-Khabir [de Bewuste]
Allah is al-Khabir, de Bewuste. Het woord Khabir komt van Khabr, dat bericht betekent. Allah is dus Degene die informatie over alles heeft en Zich dus bewust is van alles. Deze Naam lijkt op al-Alim [de Alwetende], maar bij de Naam al-Khabir gaat het meer om informatie dat verborgen is voor de mensheid.
Allah zegt: ‘’Geen blik kan Hem omvatten, maar Hij bevat alle blikken. Hij is al-Latif [de Scherpzinnige], al-Khabir [de Bewuste].’’141
En ook: ‘’En toen de Profeet aan één van zijn echtgenotes een woord [over een bepaalde zaak] had toevertrouwd en zij dat [aan een andere vrouw] mededeelde en Allah hem [de Profeet] dat bekendmaakte, toen gaf hij [de Profeet] daaraan gedeeltelijk bekendheid en liet hij een ander gedeelte ervan onbesproken. En toen hij het haar mededeelde, zei zij: ‘’Wie heeft jou hierover bericht?’’ Hij zei: ‘’Al-‘Alim [de Alwetende], al-Hakim [de Alwijze] heeft mij [hieromtrent] bericht.’’142
En ook: ‘’Hij kent het verraderlijke van de ogen en hetgeen de harten verbergen.’’143
De mens moet continu bewust zijn
Wij moeten bewust zijn van de Bewuste. Wij moeten bewust zijn van de toestand van ons hart, zodat we er iets aan kunnen doen. Het reinigen van de spirituele ziekten wordt Muraqabat an-nafs/Tazkiya/Tasawwuf genoemd. Overschat nooit jezelf en kijk naar de aspecten waar je zwak in bent. Word je snel boos? Ben je vaak jaloers? Wil je dat mensen jouw aanbiddingen zien en jou prijzen? Vind hetgeen waar de duivel jou mee verleid, zodat je jezelf daarvan kan beschermen. We moeten als het ware een camera op onze Nafs plaatsen, zodat we onze daden kunnen controleren.
Een manier om dit te doen is het vermeerderen van onze Dhikr [gedenken van Allah]. Want Allah zegt in de Koran: ‘’[Zij zijn] degenen die geloven en van wie de harten tot rust komen door het gedenken van Allah. Weet dan, het is door het gedenken van Allah dat de harten tot rust komen.’’144
Een aantal metgezellen spraken met elkaar. De een zei: ‘’Ik ga elke nacht bidden.’’ De ander zei: ‘’Ik ga nooit trouwen.’’ En de ander zei: ‘’Ik ga voortaan elke dag vasten.’’ Toen de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] hierover werd ingelicht door de engel Jibreel, zei hij [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’Ik ben degene met de meeste Taqwa [Godvruchtigheid]. Ik ben gegarandeerd met het paradijs. Ik sta in de nacht op [om te bidden], maar ik rust ook. Ik vast op de maandagen en donderdagen, maar niet elke dag. En ik ben iemand die trouwt. Degene die zich verheft boven mijn Sunnah, hoort niet bij mij en ik hoor niet bij hem.’’
Hieruit leren we dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] ook op de hoogte werd gehouden, via de engel Jibreel, van zaken die ongekend zijn bij anderen. Allah is al- Khabir, die het verborgene kent.
141 Surat al-An’am, vers 103
142 Surat al-Tahrim, vers 3
143 Surat al-Ghafir, vers 19
144 Surat al-Ra’d, vers 28
Al-Halim [de Zachtaardige]
Allah is al-Halim, de Zachtaardige. Zo zegt Allah: ‘’En Allah weet wat zich in jullie harten bevindt. Allah is ‘Alim [Alwetend], Halim [Verdraagzaam].’’145 Hij ziet ons dag in dag uit zondigen en buitensporig zijn. Hij ziet dat wij Hem niet gehoorzamen en Zijn opdrachten verwaarlozen. Een voorbeeld van de Zachtaardigheid van Allah is dat Hij twee engelen heeft geschapen die op onze schouders zijn, waarvan de een de goede daden opschrijft en de ander de slechte daden.
De engel die is opgedragen om de slechte daden op te schrijven is door Allah opgedragen om de zonden niet direct op te schrijven, maar pas als het wordt verricht en er geen vergiffenis voor wordt gevraagd. Dit terwijl enkel de intentie voor een goede daad al wordt beloond.
Allah bestraft de mens niet direct. Als dat zo zou zijn dan had Hij niemand overgelaten. Dit wilt niet zeggen dat dit altijd zo is. Er kwam eens een metgezel naar de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] en zei dat hij tegen een muur liep, nadat hij naar een vrouw keek. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] gaf aan dat dit was gebeurd, omdat hij zondigde. Dit is dus een voorbeeld dat Allah direct heeft gestraft. Dit kan dus gebeuren, maar het hoeft niet altijd. We moeten echter onszelf ook niet gek maken door elke gebeurtenis te koppelen aan een zonde.
De profeten waren ook zachtaardig
De Sunnan van de profeten wordt gekenmerkt door zachtaardigheid. Zo zegt Allah: ‘’Ibrahim was zeer geduldig en zachtmoedig.’’146 En: ‘’Dus hebben Wij hem [Ibrahim] de blijde boodschap van een zachtmoedige zoon verkondigd.’’147 Daarom zou de mens ook verdraagzaam en zachtaardig moeten zijn.
Zo zegt Allah: ‘’Vriendelijke woorden en vergiffenis zijn beter dan liefdadigheid, wanneer dat door krenken en kwetsen wordt gevolgd. Allah is Ghani [Behoefteloos], Halim [Zachtaardig].’’148
Hieruit leren we dat we niks terug moeten verwachten van de mensen die we iets uit liefdadigheid geven. Mochten we dat wel doen, dan verliest die liefdadigheid zijn waarde.
Als iemand zichzelf kent, weet hij wat zijn eigen tekortkomingen zijn. Andere mensen hebben net als jij ook tekortkomingen. Waarom zou je dan niet verdraagzaam zijn met anderen als je weet dat het ook maar mensen zijn zoals jij? Wij maken ons soms wijs dat sommige dingen niet aan ons zelf liggen, maar dat het de schuld van een ander is. Dit is alsof iemand een zwarte vlek op zijn gezicht heeft en dit ziet in de spiegel en vervolgens de spiegel probeert schoon te maken, in plaats van zijn eigen gezicht. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Bij elke zonde komt er een zwarte vlek op het hart, totdat het helemaal zwart wordt. Bij goede daden gaan die zwarte vlekken weg.’’
Het hebben van een zwart hart
Indien iemand een zwart hart heeft, geeft het lichaam geen reactie meer tegen zondes. Dan accepteer je alles. Anderzijds is het zo dat als je veel goede daden hebt er een soort schild is, zodat je niet snel zal zondigen. Als het hart zwart is dan valt de viezigheid niet snel op, net als een zwart tapijt waar allemaal viezigheid in valt. Als het hart wit is, dan vallen de slechte zaken gelijk op, zodat je het kan schoonmaken.
Er kwam een metgezel naar de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] en vroeg om advies. Hierop zei de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’Wordt niet boos.’’ En dit herhaalde de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] een aantal keer.149
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] leerde de metgezellen ook om te gaan zitten als ze boos worden. Indien iemand zit, dient hij te liggen. Als iemand boos blijft, dient hij op te staan en de kleine wassing te verrichten. Boosheid is van de duivel, die gemaakt is uit vuur. Met de kleine wassing kan je de boosheid doven.
We moeten onze woede beheersen en zachtaardig zijn. Allah zegt: ‘’Diegenen, die in voorspoed en in tegenspoed [bijdragen] geven en degenen die hun woede bedwingen en medemensen vergeven. Allah heeft degenen lief die goed doen.’’150
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Kennis doe je op door kennis op te doen. En verdraagzaamheid ontwikkel je door te verdragen. En vrijgevig word je als je vrijgevig bent.’’151
145 Surat al-Ahzab, vers 51
146 Surat al-Tawba, vers 114
147 Surat al-Saffat, vers 101
148 Surat al-Baqara, vers 263
149 Bukhari, Tirmidhi en Imam Malik
150 Surat ‘Ali Imran, vers 134
151 Tabarani
Lees ook: Al-Jabbar [de Strenge Onderwerper]