Al-Mani’ (de Verhinderaar, de Verbiedende)
Allah is al-Mani’, de Verhinderaar, de Verbiedende. Dit betekent dat Hij soms mensen weerhoudt om iets te doen, zodat hun niks slechts overkomt. Dit doet Hij, omdat hij de gevolgen kent. Dit kan vergeleken worden met iemand die een ander weerhoudt om een glas te drinken waar gif in zit. Hij doet dit, omdat hij de ander wil weerhouden van het slechte. Als Allah geeft, dan is er niemand die hem kan verhinderen. En als Allah ontneemt dan is er niemand die iets voor diegene kan betekenen. Allah verhindert dus zaken, zodat je wordt beschermd. Daarom komt deze Naam ook veel overeen met de Naam al-Hafidh, de Beschermer.
Ad-Darr (de Brenger van Nood), an-Nafi’ (de Begunstiger)
Allah is ad-Darr, de Brenger van Nood en al-Nafi’, de Begunstiger. Dit betekent dat zowel het goede als het slechte van Allah komen. Als iemand in een lastige situatie terechtkomt of iets ernstigs meemaakt is dit eigenlijk ook ten goede van hem, omdat zulke zaken een vergelding zijn voor de verschillende zonden. Daarnaast zijn zulke situaties een test van Allah, zodat jij de gelegenheid krijgt om geduldig te zijn, waardoor je rang zal worden verheven. Niks of niemand heeft de macht om jou kwaad of goed aan te doen. Alles geschiedt enkel en alleen met de Wil en Toestemming van Allah. Er zijn echter bepaalde middelen voor het slechte of goede. Zo gebruiken we een medicijn als we ziek zijn om genezen te worden. Deze medicijn is echter een middel (Sabab) en niet de daadwerkelijke bron van genezing. De genezing komt van Allah.
An-Nur (het Licht)
Allah is an-Nur, het Licht. Zo zegt Allah: ‘’Allah is het Licht [Nur] van de hemelen en de aarde. De gelijkenis van Zijn Licht is als een nis waarin een lamp staat; de lamp bevindt zich in een glas, het glas is [als het ware] een helder schitterende ster, aangestoken [met olie] van een gezegende boom, – een olijfboom- die noch van het oosten noch van het westen is, waarvan de olie bijna lijkt te schijnen terwijl deze niet door vuur is aangeraakt. Licht bovenop Licht. Allah leidt naar Zijn Licht wie Hij wenst. En Allah brengt gelijkenissen voor de mensen. Allah is Alwetend over alle dingen.’’318
Dit betekent dat Allah de schepping heeft geschapen toen er niks was. Deze Naam komt veel overeen met de Naam al-Dhahiru, de Openlijke. Daarnaast betekent deze Naam dat iemand een duister leven zal leiden zonder Allah. De weg naar verlichting, ontwikkeling en rust is de weg via de Koran en Sunnah.
Ibn Abbas levert het volgende over: ‘’Ik hoorde op een nacht de Profeet sal Allahu alayhi wa sallam na het gebed het volgende zeggen: ‘’O Allah geef mij Noor in mijn hart en Noor in mijn graf en Noor tussen mijn handen en Noor van achter me en Noor van mijn rechterzijde en Noor van mijn linkerzijde en Noor van boven en Noor van beneden en Noor in mijn gehoor en Noor in mijn zicht en Noor in mijn haren en Noor op mijn huid en Noor in mijn vlees en Noor in mijn bloed en Noor in mijn botten. O Allah geef mij Noor en maak mij Noor.’’319
Al-Hadi (de Leiding Gevende)
Allah is al-Hadi, de Leiding Gevende. Zo zegt Allah: ‘’Het is immers aan Ons om leiding te geven en aan Ons behoren immers zowel de laatste [wereld, het Hiernamaals] als de eerste [wereld, het wereldse leven] toe.’’320
Hij is degene die alles en iedereen leidt. Als een kuiken uit een ei komt, begint te tjilpen en de warmte van zijn moeder zoekt, wordt hij geleid door Allah. Als een baby geboren is en opzoek gaat naar de borst van zijn moeder, dan wordt hij geleid door Allah. Als een bij naar bloemen gaat en honing maakt, dan wordt hij geleid door Allah. Allah leidt ook niet-levende scheppingen. Dat de aarde draait, komt doordat Allah de aarde leidt.
Degenen onder de mensen die leiden zijn Profeten en geleerden. Dit zijn mensen die zelf geleid zijn door Allah en anderen leiden naar Hem. Ze leiden de mensen tot het goede. Degene die geleid wilt worden, zal worden geleid. En degene die niet geleidt wilt worden, zal niet worden geleid. Het is dus aan de mens zelf om een juiste keuze te maken om zodoende geleid te worden en het paradijs te verdienen.
Zo zegt Allah: ‘’En wat de Thamud betreft, Wij hebben hen geleid, maar de blindheid was voor hen verkieslijker dan de rechte leiding. Dus heeft de donderslag van de beschamende bestraffing hen getroffen, ten gevolge van hetgeen zij hadden verdiend.’’321
En ook: ‘’Wij vertellen jou met de waarheid wat hun is overkomen. Zij vormden een groepje jongeren dat in hun Heer geloofde en Wij hebben hen in leiding gesterkt.’’322
318 Surat al-Noor, vers 35
319 Tirmidhi
320 Surat al-Layl, verzen 12 en 13
321 Surah Fussilat, vers 17
322 Surat al-Kahf, vers 13
Lees ook: Profeet Musa & Harun – Geboorte en jeugd