Al-Wahid [de Ene], al-Ahad [de Unieke]
Allah is al-Wahid, de Ene en al-Ahad, de Unieke. Zo zegt Allah: ‘’Zeg: ‘’Hij, Allah, is de Enige.’’290
En ook: ‘’Zeg: ‘’Allah is de Schepper van alle dingen en hij is al-Wahid [de Ene], al-Qahhar [de Heerser].’’291
En ook: ‘’En de mensen komen tevoorschijn bij Allah, al-Wahid [de Ene], al-Qahhar [de Heerser].’’292
En ook: ‘’Jullie god is één God. Degenen die niet in het Hiernamaals geloven, hun harten ontkennen dat en zij lopen rond met een opgezwollen borst [van trots].’’293
Dit betekent dat Allah niet in delen te verdelen is en dat Hij niet te vermenigvuldigen is. Er is namelijk geen ander als Hem. Enkel Allah is Uniek. Er zijn bepaalde lichamen, zoals de maan, waarvan we maar één hebben. Dit is echter niet hetzelfde, omdat er andere manen in het zonnestelstel zijn. Daarnaast is het mogelijk om twee manen in te beelden. Bij Allah is dit onmogelijk, omdat we niet kunnen spreken van meerdere goden.
Het bestaan van Allah en dat Hij de Unieke is, is te bewijzen aan de hand van het verstand. Dit is te lezen in de boeken van ‘Ilm al-Kalaam. Toen tegen Imam al- Ghazali werd gezegd dat hij niet geniette van de wereld [ontucht, alcohol, etc.] en dat hij zijn tijd verdeed aan aanbiddingen, terwijl er [volgens de persoon die het zei] geen god is, zei hij: ‘’We gaan uiteindelijk beiden dood. Als jij gelijk hebt en er geen god is, heb ik niks verloren, omdat ik iets niet kan missen, wat ik niet heb gedaan. Maar als er wel een god bestaat, zal ik voor eeuwig in het paradijs zijn en jij voor eeuwig in het hellevuur.’’
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] kwam op een dag de moskee binnen en hoorde een man de volgende smeekbede verrichten: ‘’O Allah, ik vraag U, o Allah, U bent De Enige, de Unieke, de Zelfvoorzienende, Degene die niet baart en niet gebaard is, er is niks gelijk of vergelijkbaar met Hem. Vergeef mijn zonden, want U bent de Vergevensgezinde, Genadevolle.’’ Hierop zei hij [sal Allahu alayhi wa sallam] driemaal: ‘’Hij is vergeven.’’294
As-Samad [de Zelfvoorzienende]
Allah is as-Samad, de Zelfvoorzienende. Zo zegt Allah: ‘’Zeg: ‘’Hij, Allah, is de Enige. Allah, de Zelfvoorzienende’’295
En in een Hadith Qudsi lezen we dat Allah zegt: ‘’Ik ben de Enige, de Zelfvoorzienende,
Degene die niet verwekt, noch verwekt is en er is niks gelijk aan Hem.’’296
Dit betekent dat alles afhankelijk is van Allah en dat Allah niemand nodig heeft. De mens heeft Allah dus ook nodig. Hoewel mensen ons ook kunnen helpen, kan het voorkomen dat zij niet alles voor ons kunnen betekenen. Daarentegen helpt Allah ons altijd. Dit kan op drie manieren: we krijgen direct wat we vragen, we krijgen iets (beters) in het Hiernamaals of de situatie waarin we ons bevinden, veranderd, waardoor we hetgeen niet meer nodig hebben.
Wij moeten niet terughoudend zijn met het verrichten van smeekbeden. Allah kan zoveel geven als Hij wilt. Daarom zei de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’Laat iedereen alles wat hij zou willen uitgebreid aan Allah vragen.’’297
290 Surat al-Ikhlaas, vers 1
291 Surat al-Ra’d, vers 16
292 Surah Ibrahim, vers 48
293 Surat al-Nahl, vers 22
294 Sunan an-Nasa’i 1301
295 Surat al-Ikhlaas, verzen 1-2
296 Bukhari
297 Tirmidhi
Al-Qadir (de Machtige), al-Muqtadir (de Meest Machtige)
Allah is al-Qadir, de Machtige en al-Muqtadir, de Meest Machtige. Zo zegt Allah: ‘’Hem behoort de heerschappij van de hemelen en de aarde toe, Hij doet leven en Hij doet sterven en Hij is Almachtig over alle dingen.’’298
En: ‘’Wij zijn bij machte geweest om dit te volbrengen en hoe groot is toch Onze macht!’’299
De macht van Allah heeft te maken met Zijn Wil en Kennis. Zij Macht komt dus overeen met Zijn Wil en Kennis. Allah kan doen wat en wanneer Hij wilt. De mens kan Allah niet dwingen om bepaalde zaken te doen. Zo zijn er groeperingen die God willen dwingen dat de Dag des Oordeels komt, zodat Isa Alayhi Salaam weer op de aarde zal komen. Niemand kan echter Allah dwingen. De Dag des Oordeels zal komen wanneer Hij dat wilt.
Allah kan alles dat verstandelijk mogelijk is doen. Hetgeen dat verstandelijk onmogelijk is, is niet van toepassing op Zijn Wil. Het is onmogelijk volgens het verstand om ons een kamer voor te stellen waar het tegelijk licht en donker is. We kunnen dan niet stellen dat Allah niet Machtig is, omdat Hij niet een kamer kan scheppen waar het tegelijk licht en donker is. Zijn Wil heeft namelijk enkel betrekking op de zaken die mogelijk zijn voor het verstand. Dit wordt Mumkin Aqli genoemd. Er zijn mensen die moslims vragen: ‘’Kan Allah een rots scheppen die Hij zelf niet kan verplaatsen?’’ Zo een vraag is in de kern al fout, omdat je iets dat volgens het verstand onmogelijk is, wilt laten plaatsvinden.
Het is overgeleverd dat Abu Mas’ud een jongen pijn had gedaan en hier spijt van kreeg. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei vervolgens tegen hem: ‘’Allah heeft meer Macht op jou, dan jij op die kind’’
De mens houdt van macht. Deze macht moet er echter niet voor zorgen dat de mens arrogant of onrechtvaardig wordt. Hij moet zijn macht gebruiken om het goede te verspreiden en het slechte tegen te houden. Als je vertrouwt op de macht van een mens moet je niet vergeten dat die macht afhankelijk is van middelen en dat Allah feitelijk de Enige is waar je echt op kan vertrouwen.
298 Surat al-Hadid, vers 2
299 Surat al-Mursalat, vers 23