Al-Wasi’ [de Alomvattende]
Allah is al-Wasi’, de Alomvattende. Zo zegt Allah (SWT): ‘’Zowel het oosten als het westen behoren Allah toe. In welke richting je je ook wendt, daar bevindt zich de heerschappij van Allah. Allah is Alomvattend [Wasi’], Alwetend [‘Alim].’’197
En ook: ‘’Allah heeft de woorden van de vrouw gehoord die met jou redetwist over haar echtgenoot en bij Allah haar beklag doet en Allah hoort wat jullie beide bespreken. Allah is Alhorend [Sami’], Basir [Alziend].’’198
De naam Al-Wasi’ komt van het woordje Si’ah en Si’ah betekend ruim. In dit geval is de Kennis van Allah zo ruim dat er geen einde aan is. Daarnaast is Allah Alomvattend als het gaat om Zijn gunsten voor de schepping. Als de oceanen inkt zouden zijn en alle bomen gebruikt zouden worden als potloden, dan zouden de oceanen opdrogen en alle potloden opraken, terwijl de Kennis en Wijsheid van Allah niet ten einde is.
Allah heeft de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] veel kennis gegeven van het ongeziene. Daarom zei de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’Als jullie zouden weten wat ik wist, zouden jullie weinig lachen en veel huilen.’’199
Al-Hakim [de Alwijze]
Allah is al-Hakim, de Alwijze. Zo staat in de Koran: ‘’U bent de Almachtige [al-‘Aziz], de Alwijze [al-Hakim].’’200
En ook: ‘’Hij is Degene Die jullie in de baarmoeders vorm geeft zoals Hij wil. Er is geen andere god dan Hij, de Almachtige [al-‘Aziz], de Alwijze [al-Hakim].’’201
Dat Allah de Alwijze is betekent dat Allah alles weet. Niks is onbekend bij Allah. Hoeveel kennis de mensen ook bij elkaar zouden hebben; het zal niks zijn vergeleken met de Kennis van Allah. Kennis is een Eigenschap van Allah, wat inhoudt dat het niet verkregen is. De Kennis van Allah is alomvattend en Hij hoeft dus geen nieuwe dingen te leren of komt niet achter zaken. Hij weet in de eeuwigheid al wat er zal gebeuren.
Er is geen sprake van twijfel bij Allah. Veel mensen vragen zich af waarom er zoveel problemen op de wereld zijn, terwijl Allah alles ziet. Het antwoord hierop is dat Allah de Alwijze is en dat wij als mensen soms moeite hebben met het onderscheiden van het goede en het slechte. Wij dienen nooit te vergeten dat onrechtplegers zichzelf moeten verantwoorden op de Dag des Oordeels. Zo zegt Allah (SWT): ‘’En denk nooit [o Mijn Boodschapper] dat Allah niet op de hoogte is van hetgeen de onrechtplegers doen. Hij verleent hun alleen uitstel tot een Dag waarop de ogen (in paniek) staren.’’202
Taalkundig wordt hakim gebruikt voor iemand die iets goed kan of goed weet. Daarom heten rechters ook Hakam, Hakiem of Haakim. In het Turks heet een arts bijvoorbeeld hekim. In de Koran wordt ‘’Hikmah’’ (wijsheid) gebruikt om de Sunnah van de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] te beschrijven. Zo zegt Allah (wno): ‘’Allah heeft de gelovigen een gunst bewezen, toen Hij vanuit hun midden een Boodschapper heeft gezonden, die hun Zijn boodschappen verkondigt, hen zuivert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, terwijl zij voordien duidelijk in dwaling verkeerden.’’203
Kennis opdoen
Wij als moslims dienen kennis op te doen. Het belang van kennis opdoen is terug te lezen in verschillende verzen en overleveringen. Het eerste vers dat is geopenbaard was ook ‘’lees’’. Hierbij wordt niet enkel lezen bedoelt, maar ook het onderzoeken van zaken en het lezen (bekijken) van de schepping van Allah. De belangrijkste kennis is de kennis over Allah. Daarom is het verplicht voor elke moslim om de basis Aqeedah (geloofsleer) te kennen. Het (kunnen) opdoen van kennis en het zijn van een wijs persoon, zijn gunsten van Allah. Zo zegt Allah (SWT): ‘’Hij geeft wijsheid aan wie Hij wil. Aan wie wijsheid is gegeven, aan hem is overvloedig goedheid gegeven. Niemand denkt daarover na, behalve zij die verstand bezitten.’’204
Als iemand van alles weet, maar Allah niet kent, kunnen we hem geen wijze noemen. Iemand die de Wijze niet kent, kan niet wijs zijn. Als iemand een professor is, maar hij kent Allah niet, dan noemen wij hem geen wijze. Maar als een simpele persoon Allah kent, dan noemen wij hem wijs. Ook al heeft hij weinig kennis over andere dingen. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Wat weinig is, maar voldoet, is beter dan wat veel is, maar afleid.’’
En het is overgeleverd dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] heeft gezegd: ‘’De belangrijkste wijsheid is Godvrees.”
De grootste wijsheid is dus om Allah te leren kennen. Hierdoor kunnen wij ook veel beter werken voor ons hiernamaals. Het is overgeleverd dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Een wijze persoon is iemand die zich nederig maakt en werkt voor het hiernamaals. En een zwakkeling is iemand die de begeertes van zijn Nafs (ego) volgt [, verder niks doet] en van Allah [het goede] verlangt.”
197 Surat al-Baqara, vers 115
198 Surat al-Mujadala, vers 1
199 Al-Haakim
200 Surat al-Baqara, vers 129
201 Surah Ali ‘Imraan, vers 6
202 Surah Ibrahim, vers 42
203 Surah Ali ‘Imraan, vers 164
204 Surat al-Baqara, vers 269
Lees ook: Profeet Mohammed’s (VZMH) manier om fouten van mensen te corrigeren