Het belang van vasten
Er werd overgeleverd van Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “”Vasten is een schild. De vastende dient dus obscene taal te vermijden en zich niet dwaas en onwetend te gedragen, en als iemand met hem vecht of hem beledigt, dient hij hem tweemaal te zeggen: ‘Ik ben aan het vasten.’ Bij Degene in Wiens hand mijn ziel is, de geur die uit de mond van een vastende komt, is in de ogen van Allah beter dan de geur van muskus. (Allah zegt over de vastende): ‘Hij heeft zijn eten, drinken en begeerten opgegeven omwille van Mij.
Het vasten is voor Mij en Ik zal (de vastende persoon) ervoor belonen en de beloning van goede daden wordt tienvoudig vermenigvuldigd.””
Overgeleverd door al-Bukhaari, 1894; Muslim, 1151
Deze Hadith geeft aan dat de vastende persoon verplicht is zijn vasten te bewaken door een goede houding aan te nemen en een slechte houding te vermijden, zodat het vasten de verwachte resultaten zal opleveren en hij dus de vergiffenis zal verdienen die als tegenprestatie wordt beloofd.
Zeg: Ik ben aan het vasten
Er is overgeleverd dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “Vasten betekent niet alleen het opgeven van eten en drinken, maar vasten betekent ook het opgeven van ijdele spraak en onzedelijk gedrag. Als iemand je beledigt of je op een onwetende manier behandelt, zeg dan: ‘Ik ben aan het vasten, ik ben aan het vasten.'”
En er is ook overgeleverd dat hij (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “Wie geen afstand doet van vals spreken en handelen in overeenstemming daarmee en onwetend handelen, Allah heeft er geen behoefte aan dat hij afstand doet van zijn eten en drinken.” Overgeleverd door al-Bukhaari, 6057.
Deze Hadith en de hierboven geciteerde geven aan dat de vastende erop gespitst dient te zijn dat zijn vasten gezond is en vrij van de genoemde zaken.
Belangrijke lessen
De genoemde zaken zijn nog erger wanneer men aan het vasten is, vandaar dat ze hier genoemd worden. De Hadith geeft ook aan dat het ware islamitische vasten er een is waarin alle vermogens vasten. Vasten in de zin van zich onthouden van eten en drinken is iets dat iedereen kan doen, en het is gemakkelijk.
De woorden van de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) – “vasten is een schild” – betekenen dat het iets is dat je afschermt en beschermt tegen wat je vreest.
Wat bedoeld wordt is dat het vasten een persoon afschermt en beschermt tegen het vervallen in zonde die de oorzaak is van de bestraffing. De Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) zei: “Vasten is een schild tegen het Vuur zoals het schild van iemand van jullie in de strijd.” Dit wijst duidelijk op de deugd van het vasten.
De woorden die hier vertaald zijn met “moet obscene spraak vermijden” (laa yarfath) kunnen verwijzen naar obscene spraak of naar geslachtsgemeenschap en aanrakingen met begeerte. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
“Het is jullie geoorloofd gemaakt om seksuele betrekkingen [al-rafth] met jullie vrouwen te hebben in de nacht van As-Sawm (de vasten)” [al-Baqarah 2:187]
Interpretatie
Veel van de geleerden zeiden dat wat in deze Hadith bedoeld wordt, aanstootgevende spraak is. En Allah weet het beste.
De woorden “en gedraag je niet dwaas” (laa yaskhab) verwijzen naar schreeuwen, argumenteren en het verheffen van iemands stem, zoals onwetende mensen doen.
“… en onwetend” betekent zich gedragen op een manier die het tegenovergestelde is van geduld en verdraagzaamheid. Dit woord (onwetendheid) wordt gewoonlijk gebruikt om te verwijzen naar het tegenovergestelde van kennis.
“Laat hem zeggen: ‘Ik ben aan het vasten'” betekent dat als iemand met hem redetwist of ruzie probeert te maken of hem beledigt, laat hem dan niet in natura terugslaan, maar laat hem zeggen: ‘Ik ben aan het vasten’, in de hoop dat zijn tegenstander zal ophouden omdat hij zich realiseert dat hij niet terugvecht omdat hij aan het vasten is.
Moet hij dit hardop zeggen?
Er zijn verschillende standpunten.
Sommigen zeggen dat hij het hardop moet zeggen, wat imam Ibn Taymiyah (moge Allah hem genadig zijn) het meest waarschijnlijk juist achtte.
En er werd gezegd dat hij het tegen zichzelf zou moeten zeggen.
En er werd gezegd dat als hij een verplicht vasten in acht neemt hij het hardop moet zeggen, en als hij een naafil vasten in acht neemt hij het tegen zichzelf moet zeggen.
Conclusie
Het vasten dat waarlijk wordt aanvaard is het vasten waarin alle vermogens zich onthouden van zonde, wanneer de tong zich onthoudt van liegen en onzedelijk gepraat, en de maag zich onthoudt van eten en drinken, en de geslachtsdelen zich onthouden van obsceniteit en intimiteit met vrouwen.
Vasten is als een school die verdraagzaamheid, geduld en oprechtheid leert. Het bevordert een goede houding en deugdzame woorden en daden. De vastende persoon gedraagt zich niet op een dwaze manier, gaat niet tot het uiterste en wordt niet boos; hij vertelt geen leugens en spreekt geen valse woorden, hij breekt zijn belofte niet en stelt zijn werk niet uit, maar zijn spreken is dhikr en zijn zwijgen is nadenken.
De tijd van de vastende is te kostbaar om verspild te worden aan deze dingen die iemand naar de Hel verdoemen en de beloning van het vasten aantasten. En Allah weet het het beste. Zie Ahkaam al-Siyaam van al-Fawzaan, p. 51
O Allah, aanvaard dit (aanbidding) van ons, want U bent de Alhorende, de Alwetende, en aanvaard ons berouw, want U bent de Aanvaarder van berouw, de Meest Barmhartige.
Lees ook: 5 weetjes over het Taraweeh gebed