Het is onze religieuze verplichting om te zorgen voor het juiste begrip van de voorschriften en de kwaliteit van de Taraweeh gebeden. Hier zijn 5 dingen die je moet weten over de Taraweeh gebeden om ons te helpen bij het vervullen van onze verplichting:
1) Verdiensten van het naleven van de Taraweeh gebeden
Het begrijpen van de voordelen van de Taraweeh gebeden (ook wel geschreven als: Tarawieh of Teravih) zou ons inspireren om deze gebeden meer consequent te onderhouden en meer gefocust te blijven. De Profeet s.a.w. zei,
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Wie tijdens de nacht van Ramadan bidt met īmān (geloof) en in de hoop op beloningen (van Allah), zijn vroegere zonden zullen voor hem vergeven worden.” (Overgeleverd door Imam Al-Bukhārī & Muslim)
Niets zou van groter belang moeten zijn voor elke moslim dan het laten boeten van zijn zonden, omdat het bijdraagt aan het verkrijgen van eeuwig succes en geluk in het hiernamaals. Hiervoor heeft de Profeet s.a.w. beweerd dat zondigen een menselijke tekortkoming is,
“Alle zonen van Adam zijn zondaars, maar de beste zondaars zijn zij die berouw tonen.” (Overgeleverd door Imam At-Tirmīdhī & Ibn Mājah)
Naast berouw, zullen ḥasanāt of goede daden ook zonden uitwissen, en de Taraweeh gebeden behoren tot de meest belonende daden die een moslim kan verrichten. Dit is gebaseerd op het Qur’ānische vers,
إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ
“Voorwaar, de goede daden verwijderen de slechte daden.” (Soera Hūd, 11:114)
2. Hoe verricht je de Taraweeh gebeden?
Geconcentreerd blijven gedurende Terawih
Het hebben van de juiste niyyah (intentie) is essentieel bij het beginnen van elke vorm van aanbidding. Het moet een dienaar niet alleen bewust maken van de Schepper voor wie hij bidt, maar hem ook helpen om iḥsān te verwerven in het gebed. Iḥsān suggereert een hoge graad van contemplatie, waardoor een moslim met grote oprechtheid en plezier opgaat in zijn gebeden of welke vorm van ‘ibādah dan ook. In een ḥadīth overgeleverd door Imam Muslim, definieerde de Profeet s.a.w. iḥsān als volgt:
أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
“Het aanbidden van Allah alsof je Hem ziet, en als je Hem niet ziet, ziet Hij jou.” (Overgeleverd door Imam Muslim)
Om dit te bereiken, moeten we onszelf er voortdurend aan herinneren dat we de juiste intentie hebben. En ten tweede, onze focus versterken door te begrijpen wat we uitspreken in het gebed, en gemotiveerd blijven door de grote hoeveelheid beloningen die de Taraweeh gebeden te bieden hebben.
3) Aantal raka’āt voor Taraweeh
De vraag of we de Taraweeh-gebeden in acht of twintig raka’āt (Witr-gebeden niet meegerekend) moeten verrichten, is een langdurig debat geweest binnen de moslimgemeenschap. Elke manier heeft zijn geldige grondslagen. Daarom moet niemand erover redetwisten met het doel anderen onrecht te doen of, erger nog, hen te veroordelen wegens het begaan van zonden.
Het ikhtilāf (geleerde verschil) van wat beter is om te beoefenen is besproken door de vroegere moslimgeleerden. Zij begrepen niet alleen de intellectuele redenering voor de meningen die zij erop nahielden, maar voerden ook de etiquette (ādāb) ervan uit door het erover eens te zijn het oneens te zijn, respect te tonen en zich te onthouden van het beledigen van anderen.
Degenen die het eens zijn met het doen van acht raka’āt volgen wat de Profeet s.a.w. in het bijzonder praktiseerde zoals beschreven door zijn vrouw ‘Āishah r.a. in een ḥadīth overgeleverd door Imam Al-Bukhārī:
مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَزِيدُ فِي رَمَضَانَ وَلاَ فِي غَيْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً
“Allah’s Boodschapper s.a.w. overschreed nooit elf raka’āt in de Ramadan of in andere maanden.”
(Overgeleverd door Imam Al-Bukhari)
De ḥadīth suggereert dat de Profeet s.a.w. consequent elf raka’āt bad (inclusief de drie raka’āt van het Sunnah Witr gebed) elke nacht binnen en buiten de Ramadan. Terwijl het Taraweeh-gebed in de twintig raka’āt voor het eerst werd geïnitieerd door de metgezel van de Profeet ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb r.a. tijdens zijn tijd als kalifaat, zoals gerapporteerd door een aantal Tābi’īn (volgelingen van de metgezellen).
Sā’ibn Yazīd zei: ‘Umar ibn al-Khaṭṭāb r.a. verzamelde de mensen in de Ramadan om geleid te worden door Ubay ibn Ka’b en Tamīm al-Dārī r.a. in het bidden van eenentwintig raka’āt, en zij plachten honderden verzen te reciteren, en gingen uiteen voordat de dageraad aanbrak. Het aantal raka’āt in verschillende ḥadīth vertellingen varieert; sommigen vermelden twintig raka’āt, terwijl anderen eenentwintig en drieëntwintig raka’āt vermelden. De reden waarom ‘Umar r.a. het aantal raka’āt verhoogde – samen met andere initiatieven in de gebedsinstelling – is voornamelijk om de moslims toen te verzamelen, zodat zij hun tijd en inspanning tijdens de Ramadan optimaliseerden met veel ‘ibādah.
Na de redenering van beide standpunten genoemd te hebben, kunnen we concluderen dat wie ervoor kiest om acht raka’āt te bidden, dat mag doen, en wie er twintig wil bidden, of zelfs meer, dat mag hij ook doen. Het belangrijkste is dat wij ons tot het uiterste inspannen om zoveel mogelijk ‘ibādah te verrichten, zowel de kwaliteit als de kwantiteit ervan te verhogen, gedurende de maand Ramadan. Het is ook belangrijk dat wij onszelf uitrusten met het beste van akhlāq in onze relatie met anderen.
4) Witr Gebeden
Witr gebeden zijn een andere vorm van de nachtgebeden (qiyām al-layl). Aangezien Witr oneven getallen suggereert, worden deze gebeden in oneven genummerde raka’āt in acht genomen, d.w.z. één, drie, vijf enzovoorts.
De Witr gebeden worden sterk aangemoedigd door de Profeet s.a.w. Sommige Ḥanafīs beschouwen deze gebeden als verplicht, maar de meerderheid van de geleerden beschouwt ze als Sunnah Muakkadah (zeer aangemoedigd). In een ḥadīth overgeleverd door Imam Muslim, zei de Profeet s.a.w.,
مَنْ خَافَ أَنْ لَا يَقُومَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَلْيُوتِرْ أَوَّلَهُ ، وَمَنْ طَمِعَ أَنْ يَقُومَ آخِرَهُ فَلْيُوتِرْ آخِرَ اللَّيْلِ ، فَإِنَّ صَلَاةَ آخِرِ اللَّيْلِ مَشْهُودَةٌ ، وَذَلِكَ أَفْضَلُ
“Hij die vreest dat hij in het latere deel van de nacht niet zal opstaan, dient het Witr-gebed in het eerste deel ervan te verrichten; en hij die zeker is dat hij in het laatste deel ervan zal opstaan, dient het Witr-gebed aan het einde van de nacht te verrichten, omdat het gebed aan het einde van de nacht wordt bijgewoond (door de engelen), en dat is beter.” (Overgeleverd door Imam Muslim)
De Witr-gebeden worden gewoonlijk aangeboden als de laatste reeks gebeden in een nacht zoals na de Taraweeh-gebeden. De Profeet s.a.w. zei,
“Maak het Witr-gebed het laatste van je gebeden in de nacht.” (Overgeleverd door Imam Al-Bukhārī en Muslim)
In dit verband rijst de vraag of we nog gebeden kunnen verrichten nadat we klaar zijn met het Witr-gebed. Dit is een terechte vraag, want in een typische situatie, d.w.z. na het bidden van Taraweeh en Witr in een moskee, zal er nog voldoende tijd zijn als men van plan is om thuis nog meer gebeden te verrichten vóór Suboeh.
Deze specifieke vraag kan worden beantwoord met het volgende:
Beste manier
Het Witr-gebed kan het beste worden verricht als de laatste reeks gebeden in een nacht. Dit is gebaseerd op een eerder genoemde ḥadīth overgeleverd door Imam Muslim waarin de Profeet s.a.w. adviseerde dat we de Witr-gebeden in het laatste deel van de nacht moeten verrichten. Wanneer we het Witr-gebed verrichten in het laatste deel van de nacht, dan zou dat betekenen dat het de laatste reeks gebeden in de nacht is. Dat is het beste waar wij voor kunnen kiezen. En als we vrezen dat we dat niet kunnen doen, dan bidden we in het eerste deel van de nacht.
De Profeet s.a.w. bad na het Witr gebed verricht te hebben, alleen met even genummerde raka’āt, in tegenstelling tot Witr. De vrouw van de Profeet s.a.w., ‘Aishah r.a. zei,
كَانَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّيْ رَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْوِتْرِ وَهُوَ جَالِسٌ
“De Profeet s.a.w placht twee raka’āt te bidden na Witr in een zittende positie.” (Overgeleverd door Imam Ahmad)
Wat niet is toegestaan, is om in één nacht nog een reeks Witr-gebeden te verrichten. De Profeet s.a.w. heeft gezegd: “Er zijn geen twee tijden van Witr in één nacht.” (Overgeleverd door Imam a-Tirmīdhī en al-Nasā’ī)
Hiervan uitgaande, is er geen kwaad in het verrichten van meer gebeden na het voltooien van het Witr gebed in dezelfde nacht. In feite is het een prijzenswaardige inspanning om onze spiritualiteit te blijven verhogen met veel ‘ibādah gedurende de nachten van de Ramadan.
5) Het thuis bidden van Taraweeh
Hoezeer we ook verlangen naar het Taraweeh-gebed in de moskee samen met onze moslimbroeders of -zusters, dat kan tijdelijk niet mogelijk zijn. Dat komt omdat de noodzaak om veiligheidsmaatregelen te nemen vanwege de huidige uitbraak van het coronavirus zwaarder weegt dan ons verlangen naar de gezamenlijke gebeden in moskeeën of openbare ruimten.
Het Taraweeh-gebed kan nog steeds in een samenkomst thuis worden waargenomen.
Lees ook: De voordelen van de Ramadan