Al-Wadud (de Liefdevolle)
Allah is al-Wadud, de Liefdevolle. Zo staat er in de Koran (wno): ‘’En Hij is de Vergevensgezinde [al-Ghafur], de Liefdevolle [al-Wadud].’’205
En ook: ‘’En zoek vergiffenis van jullie Heer en keer je berouwvol tot Hem. Mijn Heers is Genadevol [Rahim], Liefdevol [Wadud].’’206
En zo zegt Allah (wno): ‘’Degenen die geloven en oprechte daden hebben getoond, hun schenkt de Barmhartige [al-Rahman] (een ruime mate van) liefde.’’207
Wadud komt van het woordje ‘’Wudd’’ dat ‘’geven om iemand’’ betekent. Allah wilt altijd het goede voor zijn dienaren en daarom geeft hij hen vele gunsten. Deze Naam lijkt op de Naam al-Rahim [de Genadevolle]. Bij al-Rahim is er echter sprake van iemand die iets heeft gedaan en daardoor behoeftig is aan de Genade van Allah. Bij al- Wadud is dit niet van toepassing; de Liefde van Allah is onvoorwaardelijk. Puur het feit dat de mens wordt onderhouden op deze wereld, laat zien dat Hij al-Wadud is. Het is belangrijk te vermelden dat Allah volmaakt is en geen emoties heeft. Hij verandert niet. Hij kan niet blij of boos worden. Het gaat er bij deze Naam om dat de dienaar begunstigd wordt met gunsten en dat hij middels deze Naam vergeven kan worden voor zijn tekortkomingen.
De Wadud onder de mensen
De wadud onder de mensen is iemand die al het goede wenst voor een ander en anderen gunt. Iemand die datgene wat hij voor zichzelf wenst ook voor een ander wenst, is wadud. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Iemand van jullie is nooit volmaakt gelovig, zolang hij datgene wat hij voor zichzelf wilt ook niet voor een ander wenst.’’
Een nog hoger niveau is dat iemand zichzelf aan de kant zet en een ander voor laat gaan, al zou hij zelf behoeftig zijn. Een nog hoger niveau is om lief te blijven tegen mensen die jou onrecht hebben aangedaan. Dit is de Sunnah van onze geliefde Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]. Na de gebeurtenis in Taif, kwam de engel Jibreel en zei tegen de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’Draag op wat u wilt. Als u wilt laat ik de bergen op hen (de mensen van Uhud) vallen.’’ De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] reageerde met: ‘’Nee, ik hoop dat Allah vanuit hun nageslacht mensen zal brengen die enkel Allah aanbidden, zonder Hem deelgenoten toe te kennen.’’208
Al het slechte dat hem [sal Allahu alayhi wa sallam] is aangedaan heeft hem [sal Allahu alayhi wa sallam] niet weerhouden om alsnog goed te zijn voor hen. Op een dag gaf de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] het volgende advies aan Imam Ali [alayhi salaam]: ‘’O Ali, als je dichter bij mij wilt zijn dan de mensen die het meest dichtbij mij zijn: Blijf in contact met jouw familie [Silat ar-Rahim] die het contact met jou verbreken, geef diegenen die jou met opzet niet geven en vergeef diegene die jou onrecht aandoet.’’
Het lijkt dat sommige moslims vergeten dat Jannah groot genoeg is. Ze denken dat enkel hun kleine groepje de Jannah zal binnentreden en dat iedereen die ook maar een klein beetje anders denkt, voor eeuwig in het hellevuur zal branden. Dit, terwijl degene die als laatst de Jannah zal binnentreden een ruimte zal hebben dat tien keer groter zal zijn dan deze wereld.
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Als Allah van een persoon houdt, toept hij Jibreel en zegt: ”O Jibreel, Allah houdt van diegene, O Jibreel hou (ook) van hem.” Dan houdt Jibreel van diegene en vermeldt dit aan degenen (engelen) in de hemelen, zodat zij vervolgens ook van die persoon houden. Vervolgens houden de mensen op aarde ook van die persoon.”
Als iemand geliefd is door de mensen is dit een teken dat Allah van die persoon houdt. Het is een Sunnah om tegen je vrienden te zeggen dat je van ze houdt. Zo zei de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]: ‘’O Muadh, ik hou van jou.’’209
Al-Majid [de Glorierijke]
Allah is al-Majid, de Glorierijke. Zo staat er in de Koran: ‘’Hij is Prijzenswaardig[Hamid], Glorierijk [Majid].’’210
En: ‘’De Bezitter van de eervolle Troon, de Glorijrijke [al-Majid].’’211
Deze Naam is eigenlijk een soort combinatie van al-Jalil, al-Wahhab en al-Karim. Deze Namen zijn hiervoor behandeld.
In een Hadith Qudsi zegt Allah: ‘’De relatie tussen Mij en de mensen en Djinnies is bijzonder. Ik schep en zij aanbidden iemand anders. Ik geef hun Rizq en ze danken anderen, mijn gunsten komen naar hun toe, maar hun doen alleen slechte daden, ik probeer Mij geliefd te maken, terwijl Ik dit niet nodig heb, maar zij maken zich zo hatelijk met hun slechte daden, terwijl ze Mij het meest nodig hebben. Iemand die heel ver is van Mij en ‘’O Heer’’ zegt, is het alsof Ik hem van dichtbij ontvang en degene die zijn gezicht wendt naar een ander, dan roep Ik hem van dichtbij. Degene die dankbaar is, geef ik meer.
Degenen die alleen slechte dingen doen, hoeven niet wanhopig te zijn van Mijn Barmhartigheid. Als ze berouw tonen, ben ik hun Geliefde. En als ze geen berouw tonen, ben ik hun arts door hun ziek te maken212. Voor één goede daad krijg je tien beloningen voor terug en die worden met 100 en 700 vermenigvuldigd en meer. Een slechte daad is een slechte daad of wordt vergeven. En Ik ben Genadiger voor de mensen dan een moeder voor haar kind.’’213
Wat we leren uit deze Hadith Qudsi is dat het voor Allah niks uit maakt of wij Hem aanbidden of niet. Al zou de gehele mensheid dag en nacht bidden, zou er niks veranderen aan de Hoogheid van Allah, omdat Hij al de Hoogste is. En al zou niemand Hem aanbidden, zou dit geen schade brengen aan Zijn Hoogheid. Allah is namelijk al- Jalil, de Majestueuze. Ook leren we dat Allah ons vele gunsten schenkt. Allah is namelijk al-Wahhab, de Schenker. Daarnaast leren we dat Allah zo Vrijgevig en Gul is dat Hij onze goede daden vermenigvuldigt en onze slechte daden vergeeft. Allah is namelijk al-Karim, de Edele.
205 Surat al-Buruj, vers 14
206 Surah Hud, vers 90
207 Surah Maryam, vers 96
208 Bukhari & Muslim
209 Nasa’i
210 Surah Hud, vers 73
211 Surat al-Buruj, vers 15
212 Indien iemand geduldig is met een beproeving (in dit geval een ziekte) zullen zijn zonden vergeven worden.
213 Bayhaqi & Haakim
Lees ook: Islam is de religie van alle profeten