Het tweede beginsel van het geloof is het geloven in de engelen. Het is fard (verplicht) voor iedere moslim om in de engelen te geloven.
Allah Almachtig zegt in de Koran het volgende over de engelen:
“De boodschapper gelooft in hetgeen hem van zijn Heer is geopenbaard, zoals ook de gelovigen geloven. Ieder van hen gelooft in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken en Zijn boodschapper… ” (al-Baqara, 285)
Pilaar van het geloof (Imaan)
Het geloven in de engelen, wiens eigenschappen en plichten uitvoerig in de Koran worden verklaard, is een van de beginselen van het geloof in de Islam. Dit geloof heeft een zeer belangrijke plaats in het geloofssysteem van de godsdienst van de Islam.
Want de engelen zijn “Allah’s goddelijke boodschappers”, die Allah’s “goddelijke openbaring” overbrengen, die de grondslag is van de instelling van het profeetschap, dat beschouwd wordt als een schenking en genade van Allah Almachtig aan de mensen, vanuit het rijk van de onbekenden aan de mensen en aan de profeten die onder hen uitgekozen zijn.
De engelen zijn de geestelijke wezens van Allah, die het systeem en de orde in de hemelen en op aarde regelen; zij zijn de eerwaardige schriftgeleerden en lichtende wezens, die de mensen beschermen, die hen inspireren tot goede daden en liefdadigheid, en die opschrijven wat zij doen.
Soorten engelen
Engelen worden verdeeld in hoofdzakelijk 3 groepen:
1. Engelen die aanbidden; zij worden Illiyyun – Muqarrabun genoemd,
2. Engelen die met de natuur te maken hebben; zij worden mudabbirat genoemd,
3. Engelen die met de mens te maken hebben…
Engelen die aanbidden: Muqarrabun
Zij houden zich altijd bezig met het noemen van de namen van Allah, de Almachtige, verheerlijken Hem door te zeggen dat Hij vrij is van alle onvolmaaktheid en zegenen Hem met al Zijn volmaakte eigenschappen. Zij worden overweldigd door de kennis, de liefde en het aanbidden van Allah. (Zie: an-Nisa 4/172) Engelen die belast zijn met de uitvoering van de taken in het Paradijs en in de Hel, behoren tot deze groep. (ar-Ra’d 13/23-24; at-Tahrim 66/6; al-Muddaththir 74/29-31)
Engelen die met de natuur te maken hebben: Mudabbirat
Zij zijn engelen die belast zijn met het beheer van het heelal, waarbij zij de goddelijke wetten toepassen die de orde in de natuur handhaven. Zij houden toezicht op en observeren de manifestaties van de wil en de macht van Allah in de natuur.
Engelen die met de mensen te maken hebben
De belangrijkste van hen is Gabriël (as). Zijn taak is de goddelijke openbaring aan de profeten over te brengen. Daarom wordt hij ook wel de engel der openbaring genoemd. Gabriël wordt ook ruhu’l-amin (betrouwbare Geest) genoemd. (ash-Shuara 26/193-194) In een ander vers wordt hij ruhu’l-Qudus (heilige Geest) genoemd. (an-Nahl 16/102) Hij wordt ook Sayyidu’l-malaike (Heer der Engelen) genoemd.
Een andere taak van de engelen met betrekking tot de mens is de boodschappers van Allah en de goede slaven te sterken en hen te troosten wanneer zij in moeilijkheden zijn of wanneer zij bedroefd zijn, hun spiritualiteit te verheffen en hen daadwerkelijk te helpen als het nodig is. De Koran vertelt ons dat de engelen de gelovigen daadwerkelijk hielpen in de veldslagen van Badr, Uhud en Hunayn, die plaatsvonden in het Tijdperk van Gelukzaligheid.
Een andere taak van de engelen die met de mens te maken heeft, is de mensen goede dingen in te boezemen en hen in staat te stellen het rechte pad te volgen en hen geestelijk te verheffen.
Sommige van die engelen hebben enkele bijzondere taken
– Engelen die belast zijn met het inspireren van de waarheid en het goede in het hart van de mens. (Tirmidhi/ Tafsir 3);
– Engelen die belast zijn met het zeggen van amen aan het einde van het hoofdstuk al-Baqara…. (Bukhari, Adhan 111, 112)
– Engelen die elke dag met de gelovigen samen zijn tijdens het ochtend- en het middaggebed. (Bukhari, Mawaqit 16; Muslim Masajid 37)
– Engelen die op de aarde neerdalen wanneer de Koran gereciteerd wordt. (Bukhari, Fadailu’l-Qur’an 15; Muslim, Musafirun 36).
– Engelen die plaatsen opzoeken waar de namen van Allah worden genoemd (dhikr), de Koran wordt gereciteerd en nuttige kennis wordt onderwezen (Bukhari, Daawat 66; Muslim, Dhikr 8)…
– Engelen die om barmhartigheid vragen voor gelovigen (al-Ahzab 33/43)
– Engelen die om barmhartigheid vragen voor geleerden (Tirmidhi, Ilm 19)
Opnemende engelen
Er zijn twee opnemende engelen bij elke persoon. Zij schrijven allerlei daden, woorden en gedragingen van elke persoon op en noteren ze, of ze nu goed of slecht zijn. Zij worden Kiraman Katibin genoemd: Eerbiedwaardige Opnemers in de Koran. (Zie Qaf 50/17-18; al-Infitar 82/10-12; az-Zukhruf 43/86)
Munkar – Nakir Engelen
Het zijn de engelen die de mens ondervragen nadat hij in het graf gestorven is en vragen stellen als: “Wie is uw Heer? Wat is uw godsdienst, Wie is uw profeet?
Azraël (Malak’ul Mawt) (as):
Hij is belast met het verwijderen van de zielen uit de lichamen van de mensen. Hij wordt ook wel de Engel des Doods genoemd. (as-Sajda 32/11)
Mikail (as):
Hij is de engel die belast is met het bezorgen van de levensbehoeften aan hun eigenaars en het regelen van natuurverschijnselen als wind en regen, overeenkomstig de wil van Allah.
Israfel (as):
Hij is de engel die belast is met het blazen op Soor (de bazuin) en het aankondigen van de tijd van de Dag des Oordeels. Nadat de Dag des Oordeels geslagen heeft en alle levende wezens gestorven zijn, zal Israfel opnieuw op de bazuin blazen en de mensen zullen uit hun graven komen en naar de Verzamelplaats (Mahshar) gaan.
Lees ook: Engelen in de islam