De Islam hanteert bepaalde regels en voorschriften met betrekking tot halal voeding. Alle wetten die te maken hebben met dit wereldse leven in de Islam zijn gebaseerd op het voorschrift van het maximaliseren van de voordelen en het verminderen van de schade, en als de schade van iets groter is dan de voordelen die het zou kunnen opleveren, dan is het in het algemeen verboden in de Islam. Allah zegt:
“Zij vragen u omtrent wijn en gokken. Zeg: “Daarin is veel zonde en er is ook voordeel voor de mensen. Maar de zonde ervan is groter dan het voordeel…” (Koran 2:219)
Om deze reden heeft de Islam bepaalde voorschriften uitgevaardigd met betrekking tot het slachten van dieren om van hun vlees te kunnen profiteren, en deze voorschriften zijn uitgevaardigd vanwege een intrinsieke schade die het gevolg zou zijn als ze niet zouden worden nageleefd, waarvan de meeste te maken hebben met de gezondheid, alsmede met het verlichten van de pijn die aan het dier wordt toegebracht.
De Islamitische methode van slachten
Een van de belangrijkste voorschriften met betrekking tot de toelaatbaarheid van vlees is dat het geslacht moet worden volgens de voorschriften van de godsdienst, waardoor het Halal (toegestaan) wordt. Verboden is elk soort dier als het sterft door een natuurlijke oorzaak, door wurging, door een gewelddadige slag, door een hals wending, door het doorboren van horens, en dat wat gedeeltelijk door wilde dieren is opgegeten. Om vlees eetbaar te maken, moet het worden geslacht door de hals door te snijden, waarbij de luchtpijp, de slokdarm, de halsaderen en de halsslagaders worden doorgesneden, zonder het ruggenmerg te doorsnijden. Wel zijn hier kleine verschillen in binnen de wetscholen; Hanafi, Maliki, Hanbali en Shafi.
Deze methode is inderdaad de meest humane om een dier te slachten met het oog op het gebruik van zijn vlees. Dit is ook de enige methode die door het congres van de Verenigde Staten van Amerika is goedgekeurd, zoals vermeld in sectie 1901 en 1902 (b), hoofdstuk 48, titel 7, waarin het volgende staat geschreven:
Het Congres is van mening dat het gebruik van humane methoden bij het slachten van vee onnodig lijden voorkomt; resulteert in veiliger en betere arbeidsomstandigheden voor personen die werkzaam zijn in de slachtindustrie; leidt tot verbetering van producten en besparingen bij slachtoperaties; en andere voordelen oplevert voor producenten, verwerkers en consumenten die neigen naar een ordelijke stroom van vee en dierlijke producten in de interstatelijke en buitenlandse handel. Daarom wordt verklaard dat het beleid van de Verenigde Staten is dat het slachten van vee en het hanteren van vee in verband met het slachten uitsluitend op humane wijze mag geschieden.
Humane methoden
Geen enkele methode van slachten of van hanteren in verband met het slachten zal geacht worden in overeenstemming te zijn met het overheidsbeleid van de Verenigde Staten, tenzij zij humaan is. De volgende twee methoden van slachten en hanteren worden humaan geacht:
(a) in het geval van runderen, kalveren, paarden, muildieren, schapen, varkens en ander vee, worden alle dieren ongevoelig voor pijn gemaakt door één enkele slag of schot, of door een snel en doeltreffend gebruik van elektrische, chemische of andere middelen, voordat zij worden gegeseld, getakeld, geworpen, gegoten of gesneden; of
(b) door slachting overeenkomstig de rituele voorschriften van het joodse geloof of van een ander geloof dat een slachtmethode voorschrijft waarbij het dier het bewustzijn verliest door bloedarmoede in de hersenen, veroorzaakt door het gelijktijdig en onmiddellijk doorsnijden van de halsslagaders met een scherp instrument en de behandeling in verband met die slachting.[1]
Zoals uit het bovenstaande blijkt, zorgt deze slachtmethode ervoor dat het dier zo weinig mogelijk pijn voelt en dat het vlees veilig is om te eten. Door het snelle doorsnijden van de halsvaten wordt de bloedtoevoer naar de zenuwen in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor pijn, onderbroken, zodat het dier geen pijn voelt. De bewegingen en het verwelken die het dier na het doorsnijden ondergaat, zijn niet het gevolg van pijn, maar van het samentrekken en ontspannen van de spieren met een tekort aan bloed. Deze beweging is ook van essentieel belang om een maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam te persen, wat uiterst belangrijk is voor de zuivering van het vlees, aangezien het resterende bloed als voedingsbodem voor micro-organismen fungeert, en bovendien het vlees langer vers houdt. Van cruciaal belang voor deze factor is ook het doorsnijden van de luchtpijp, de slokdarm en de halsaderen in combinatie met de halsslagaders, waardoor een snelle vloedgolf van bloed uit het systeem vloeit. Doorsnijding van het ruggenmerg kan echter leiden tot een hartstilstand, doordat het bloed in de bloedvaten stagneert als gevolg van de beschadiging van de zenuwvezels die naar het hart leiden.
Voelt het dier pijn bij deze methode?
In een studie genaamd “Attempts to Objectify Pain and Consciousness in Conventional (captive bolt pistol stunning) and Ritual (halal, knife) Methods of Slaughtering Sheep and Calves“, uitgevoerd door Professor Wilhelm Schulze en zijn collega Dr. Hazim aan de School voor Diergeneeskunde van de Universiteit van Hannover, Duitsland, werden verschillende elektroden chirurgisch geïmplanteerd op verschillende punten van de schedel van alle dieren, die het oppervlak van de hersenen raakten. Nadat de dieren een aantal weken hadden kunnen herstellen, werden sommige dieren geslacht op de eerder genoemde islamitische wijze, door het doorsnijden van de luchtpijp, de slokdarm, de halsaderen en de halsslagaders. Andere dieren werden eerst verdoofd voordat zij werden geslacht. Tijdens het experiment werd met een elektro-encefalograaf (EEG) en een elektrocardiogram (ECG) de toestand van de hersenen en het hart van alle dieren tijdens het slachten en bedwelmen geregistreerd. De volgende resultaten werden geregistreerd:
1. De eerste drie seconden vanaf het tijdstip van de islamitische slacht, zoals vastgelegd op het EEG, vertoonden geen verandering ten opzichte van de grafiek vóór de slacht, hetgeen erop wijst dat het dier geen pijn heeft gevoeld tijdens of onmiddellijk na de insnijding.
2. Gedurende de volgende 3 seconden registreerde het EEG een toestand van diepe slaap – bewusteloosheid. Dit is te wijten aan de grote hoeveelheid bloed die uit het lichaam gutst.
3. Na de bovenvermelde 6 seconden registreerde het EEG een nul niveau, waaruit bleek dat er helemaal geen pijn werd gevoeld.
4. Terwijl de hersenboodschap (EEG) tot nul daalde, bonkte het hart nog steeds en had het lichaam nog steeds sterke stuiptrekkingen (een reflexwerking van het ruggenmerg) waardoor een maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam gutste, wat resulteerde in hygiënisch vlees voor de consument.