Inhoud van dit artikel:
De Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei:
Lees de Koran, want het zal komen als een bemiddelaar voor zijn reciteerders op de Dag der Opstanding. (Moslim)
Weet dat er uiterlijke manieren en innerlijke verborgen geheimen zijn om de Koran te lezen.
Wat de verborgen geheimen betreft, het zijn er vijf:
1- Voel de grootheid van de woorden
Dat je aan het begin van je lezing de grootheid van de woorden aanvoelt door de grootheid van de spreker aan te voelen.
Doe dit door in uw hart de aanwezigheid te voelen van de Troon en Zijn Heerschappij, de hemelen en de aarde, en alles wat daartussen is van djinn, mensen, dieren en planten; en dat u zich herinnert dat de Schepper van hen allen Eén is, en dat zij allen in Zijn greep en Macht zijn, Zijn Gunsten en Mededogen ervaren; dat u voelt dat u Zijn woorden wilt lezen en door hen heen Zijn Eigenschappen, Zijn Schoonheid, Zijn Kennis en Zijn Wijsheid wilt zien.
Weet, dat evenals de Koran slechts kan worden aangeraakt door hen die zich hebben gezuiverd – terwijl hij voor de rest wordt versluierd – zijn ware betekenis en geheimen ook worden versluierd voor de harten indien zij verachtelijk en onrein zijn.
2- Overpeins de Koran
Dat jij de betekenis er van overdenkt, terwijl jij voorleest, indien jij tot de bewoners van den Koran wilt behoren. Herhaal al hetgeen uw tong gedachteloos heeft gereciteerd; rekent het gedachteloos lezen niet tot uw goede daden, want het doel van het mooie reciteren is de contemplatie te vermeerderen.
Ali (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:
“Er is geen goedheid in een daad van aanbidding die verstoken is van begrip, noch in recitatie die contemplatie ontbeert.”
3- Pluk de vruchten van kennis
Dat je de vruchten van kennis oogst van hun takken en ze zoekt van hun verblijfplaatsen, terwijl je contempleert; zoek niet het tegengif vanwaar je de edelstenen zoekt, noch de edelstenen vanwaar je de muskus en [geur] ziet, want elke vrucht heeft zijn eigen tak en elk juweel zijn eigen bron.
Dit wordt vergemakkelijkt door kennis van de tien categorieën waarin wij de Koran hebben gesorteerd. Van deze tien zijn de volgende:
1- Datgene van de Koran, dat betrekking heeft op Allah, Zijn Eigenschappen en daden; zoek daaruit de kennis van grootheid en grootsheid.
2- Datgene, wat betrekking heeft op de leiding op het rechte pad; zoek daaruit de kennis van barmhartigheid, mededogen en wijsheid.
3- Datgene wat betrekking heeft op de vernietiging van vijanden; zoek bij haar de kennis van eer en macht, verovering en overweldiging.
4- Datgene wat betrekking heeft op het leven van de profeten; zoek er kennis van vriendelijkheid en zegeningen, gunsten en vrijgevigheid.
Zoek dus voor elke categorie datgene wat het meest passend is…
4- Vermijdt wat u verhindert te begrijpen
Dat jij vermijdt wat jouw begrip belemmert, want dat is de bedekking die jou verhindert te begrijpen. Allah (Glorie zij Hem) zegt:
…Voorwaar, Wij hebben over hun hart bedekkingen gelegd, opdat zij het niet zouden begrijpen, en in hun oren doofheid… (18:54)
De God-bewuste zoeker naar de waarheid wordt op de proef gesteld met één van de twee soorten bedekkingen: ofwel de sluiers van twijfel en ontkenning die de zwakken in het geloof op de proef stellen, ofwel de sluiers van hartverzadigende begeerten die degenen op de proef stellen die in het leven van deze wereld opgaan.
Wat de aanbidders betreft, die zich uitsluitend op de Weg van Allah richten, zij hebben met twee andere sluiers te kampen:
1- Fluisteringen
De eerste is het gefluister dat het hart afleidt van het nadenken over zijn voornemen. Hoe was het in het begin? Is het er nu nog? Is er nu nog oprechtheid? Dat is als hij in gebed was.
Een andere vorm van fluisteren is datgene wat de aandacht afleidt van het corrigeren van de uitspraak van de letters, wat leidt tot twijfel en herhaling.
Dit gebeurt in het gebed en daarbuiten [ook]. Hoe kunnen de geheimen van het Koninkrijk worden gezien door een hart dat [alleen] gericht is op hoe de lippen zich openen en sluiten, en hoe de tong en de kaken zich bewegen, en hoe de lucht er doorheen stroomt?
2- Zich beperken tot de schijnbare betekenissen van de Koran
De tweede soort sluier waar de aanbidder mee te maken krijgt is het beperken van zichzelf tot de schijnbare betekenissen van de Koran. Dit belemmert werkelijk het begrip… [omdat] de waarheid die Allah heeft bevolen aan Zijn dienaren te geloven in graden is; het heeft zowel een schijnbare betekenis (als een uiterlijke huid) en een diepe innerlijke betekenis, die is als het merg.
Bijvoorbeeld, [Allah] heeft Zijn schepping bevolen te geloven dat Hij kan worden gezien; maar zien heeft een uiterlijke en innerlijke [betekenis].
Als men gelooft dat het zien van Allah gelijk is aan het zien waaraan de mensen in deze wereld gewend zijn, hoe kan hij dan verwachten het geheim te kennen van Allah’s uitspraak: “Jullie zullen Mij niet zien…” (Koran 7:143)?!
En hoe zal hij begrijpen wat onmogelijk is in dit leven met dit oog dat beperkt is tot het zien van richtingen en zijden?! En hoe zal hij Zijn uitspraak begrijpen: “Het gezicht ziet Hem niet” (Koran 6:103) naast Zijn uitspraak: “Sommige gezichten zullen op die Dag stralend zijn. Kijkend naar hun Heer” (Koran 75:22-23)?!
5- Leg de lichten van de Koran vast
Dat u zich niet beperkt tot het vastleggen van de lichten [van de Koran], maar ook de juiste voorwaarden en effecten verzamelt. Dus, lees een vers niet anders dan dat je versierd raakt met de kenmerken ervan.
Op die manier zul je een bepaald begrip en een algemene toestand hebben voor elk vers dat je leest.
Dus, wanneer barmhartigheid en de belofte van vergeving worden genoemd, word je opgetogen van geluk; wanneer woede en strenge bestraffing worden genoemd, krimp je ineen en word je overmand door angst; En wanneer Allah (Geprezen zij Hij) wordt genoemd, Zijn Namen en Zijn Grootheid, dan buig je je hoofd en voel je je nietig, alsof je verdwijnt van het aanschouwen van Zijn Glorie. En wanneer de ongelovigen worden genoemd en Allah’s Verhevenheid boven het hebben van een zoon en een echtgenote, dan buig je je hoofd en je stem, alsof je je verbergt voor schaamte…
Deze gevolgen moeten zich ook op uw ledematen openbaren, zoals bij het huilen uit droefheid, het zweten op het voorhoofd uit schaamte, het beven en sidderen uit ontzag voor Zijn Glorie, en het voelen van vreugde in de ledematen, tong en stem wanneer u blijde tijding wordt gegeven, en het voelen van vrees daarin [wanneer u gewaarschuwd wordt].
Als gij dat doet, nemen al uw delen deel aan het ontvangen van de barakah (zegeningen) van de Koran.
Uittreksel uit Kitāb al-Arba`īn fī Usūl al-Dīn van Imam Abu Ḥamid al-Ghazali
Lees ook: Vasten is een schild