Wereld & hiernamaals
Op vele plaatsen in de Koran worden de wereld en het Hiernamaals samen gebruikt, en soms wordt een vergelijking gemaakt tussen de twee, waarbij de superioriteit van het Hiernamaals wordt benadrukt:
“Maar jij verkiest het leven van deze wereld! Maar het Hiernamaals is beter en blijvender.” (Surat al-‘Ala, Verzen 16-17)
De superioriteit van het Hiernamaals betekent echter niet dat de wereld geheel terzijde moet worden gesteld. De Koran verbiedt het zich af te wenden van de wereldse zaken en zich te wenden tot het Hiernamaals en de wereld te veronachtzamen. Zij heeft een evenwichtig leven geleid tussen de wereld en het Hiernamaals. Bijvoorbeeld, het volgende vers wijst aan de ene kant op de noodzaak om de rijkdom en het bezit dat men verdient uit te geven voor het Hiernamaals, en aan de andere kant bevat het dat er geen verbod is tegen het profiteren van de rijkdom en het bezit dat men verdient:
“Zoekt de verblijfplaats van het Hiernamaals in wat Allah u heeft gegeven. En vergeet uw aandeel in deze wereld niet.” (Surat al-Qasas, Vers 77)
Evenwicht
Deze door de Koran aanbevolen evenwichtige toestand mag niet worden verstoord ten gunste van de wereld, en het evenwicht moet voortdurend worden gehandhaafd, zowel voor de wereld als voor het Hiernamaals. Dit wordt als volgt uitgedrukt:
“Er zijn sommigen onder de mensen die zeggen: ‘Onze Heer, geef ons in deze wereld’. Zij die dat zeggen hebben geen aandeel in het Hiernamaals. En er zijn sommigen onder hen die zeggen: “Onze Heer, schenk ons een gunst in deze wereld en een gunst in het Hiernamaals. Bescherm ons tegen de marteling van het vuur’. Zij hebben een aandeel in wat zij hebben verdiend.” (Surat al-Baqarah, Verzen 201-202)
De Koran verbiedt niet het verwerven van rijkdommen en bezittingen. Wat verboden is, is dat mensen hen in het middelpunt van hun leven stellen en de godsdienst negeren. Bijvoorbeeld, Profeet Sulaiman en profeet Dawud hadden rijkdommen en gebruikten die voor hun Hiernamaals. Het tegenovergestelde van deze voorbeelden wordt beschreven in Soera Kasas. Karun was van het volk van Mozes en had grote rijkdom. Hij weigerde echter zijn rijkdom te delen en mensen te helpen. In de Koran wordt Karun om deze reden veroordeeld.
Beroepsleven
Een belangrijke kwestie in verband met het evenwicht tussen de wereld en het hiernamaals is het beroepsleven. Het beroepsleven is niet verboden in de Koran. Integendeel, het wordt aangemoedigd. In Soerah Jumoe’ah wordt bevolen, wanneer de oproep tot het gebed wordt gedaan, het werk te onderbreken en het gebed te verrichten, en na het verrichten van het gebed door te gaan met het werk. Maar de eredienst terzijde schuiven omwille van het werk betekent dat de wereld centraal staat en de godsdienst wordt genegeerd. Dit betekent dat het evenwicht tussen de wereld en het hiernamaals verstoord is. Dit wordt in de Koran veroordeeld.
Concluderend, de Koran benadrukt de vergankelijkheid van het wereldse leven en zijn zegeningen, maar het doel van deze nadruk is niet om wereldse zegeningen in het middelpunt van het leven te plaatsen en Allah en het Hiernamaals te vergeten. Het doel van deze verzen is niet te verklaren dat het wereldse leven en zijn zegeningen slecht zijn. Integendeel, daar Allah’s welbehagen en het Hiernamaals in deze wereld te verkrijgen zijn, moeten wij ons met deze wereld bezighouden.
Tegenslagen en uitdagingen
Er is niemand die niet tijdens zijn leven aan de ziekte van verveling ten prooi valt. Deze situatie moet ieder mens minstens één keer in zijn leven hebben onderzocht. Maar het is duidelijk dat het niet op iedereen hetzelfde effect heeft. Terwijl het sommigen doorboorde, verwarde het anderen. Het in acht nemen van dit evenwicht is een situatie die letterlijk in de wil van de persoon ligt. Het feit dat het niet bij iedereen dezelfde reactie teweegbrengt, is immers een apart onderwerp van nieuwsgierigheid geweest.
Op dit punt komt de kijk van de persoon op het leven en de gebeurtenissen in het spel. Terwijl sommigen denken dat de wereld een tijdelijke stopplaats is en de gebeurtenissen kunnen verdragen, ontmoeten sommigen de gebeurtenissen met onderwerping. Integendeel, er is een ander portret van iemand die van depressie naar depressie wordt gesleept door de Heer in wie hij gelooft en het denken, dat het mooiste vermogen is dat hem is toegedacht, uit te schakelen. Met andere woorden, hoe je de gebeurtenis ook interpreteert, je vindt de echo ervan op die manier.
Lees ook: De voordelen van het geloven in het hiernamaals