De gelovige vrouw is waakzaam
Een van de meest prominente onderscheidende kenmerken van de moslimvrouw is haar diepe geloof in Allah (SWT), en haar oprechte overtuiging dat wat er ook gebeurt in dit universum, en welk lot de mens ook overkomt, alleen gebeurt door de wil en het besluit van Allah (SWT); wat een mens ook overkomt, had niet voorkomen kunnen worden, en wat een mens niet overkomt, had niet kunnen gebeuren. Een persoon heeft in dit leven geen andere keuze dan te streven naar het rechte pad en goede daden te verrichten – daden van aanbidding en andere handelingen – op welke manier dan ook, waarbij hij al zijn vertrouwen stelt in Allah (SWT), zich onderwerpt aan Zijn wil, en gelooft dat hij altijd de hulp en steun van Allah (SWT) nodig heeft.
Het verhaal van Hajar biedt de moslimvrouw het prachtigste voorbeeld van diep geloof in Allah (SWT) en oprecht vertrouwen in Hem. Ibrahim `Moge de vrede op hem zijn’ (VZMH) liet haar achter bij de Ka`bah in Makkah, boven de put van Zamzam, in een tijd dat er geen mensen en geen water in de plaats waren. Hajar had niemand bij zich, behalve haar zuigelingzoon Isma`il. Ze vroeg Ibrahim, kalm en zonder een spoor van paniek: “Heeft Allah (SWT) jou bevolen dit te doen, O Ibrahim?” Ibrahim (VZMH) zei: “Ja.” Haar antwoord weerspiegelde haar acceptatie en optimisme: “Dan zal Hij ons niet in de steek laten.” Gerapporteerd door Bukhari in Kitab al-Anbiya
Hier was sprake van een uiterst moeilijke situatie: een man liet zijn vrouw en zoontje achter in een dor land, waar geen planten, geen water en geen mensen waren, en ging terug naar het verre land Palestina. Hij liet niets bij haar achter dan een zak dadels en een huid gevuld met water. Ware het niet voor het diepe geloof en vertrouwen in Allah (SWT) dat het hart van Hajar vulde, dan had ze zo’n moeilijke situatie niet aankunnen; ze zou meteen zijn ingestort, en zou niet de vrouw zijn geworden wiens naam voor altijd dag en nacht wordt herinnerd door degenen die hajj en `umrah verrichten in het huis van Allah (SWT), elke keer als ze het zuivere water van Zamzam drinken, en tussen de bergen van Safa’ en Marwah rennen, zoals Hajar deed op die meest beproevende dag.
Voorbeelden
Dit diepe geloof en bewustzijn had een verbazingwekkend effect op het leven van de moslimmannen en -vrouwen: het wekte hun geweten op en herinnerde hen eraan dat Allah (SWT) getuige is en elk geheim kent, en dat Hij met een persoon is, waar hij ook is. Niets geeft een duidelijker beeld van dat bewustzijn en de vrees voor Allah (SWT) te allen tijde dan het verhaal van het jonge moslimmeisje dat in Sifat al-Safwah en Wafiyat al-A’yan wordt verteld en door Ibn al-Jawzi in Ahkam al-Nisa’ (blz. 441, 442) wordt geciteerd:
“Overgeleverd `Abdullah ibn Zayd ibn Aslam, van zijn vader, van zijn grootvader, die zei: `Toen ik `Umar ibn al-Khattab vergezelde op zijn nachtelijke patrouille van Madinah, voelde hij zich moe, dus leunde hij tegen een muur. Het was midden in de nacht, en (we hoorden) een vrouw tegen haar dochter zeggen: “O mijn dochter, sta op en meng die melk met wat water.” Het meisje zei: “O moeder, heb je vandaag het decreet van Amir al-Mu’minin (hoofd van de gelovigen) niet gehoord?” De moeder zei: “Wat was dat?”
Het meisje zei: “Hij beval iemand om met luide stem aan te kondigen dat melk niet met water vermengd mocht worden.” De moeder zei: “Sta op en meng de melk met water; je bent op een plaats waar `Umar je niet kan zien.” Het meisje zei tegen haar moeder: “Ik kan Hem (Allah) niet in het openbaar gehoorzamen en ongehoorzaam zijn in privé.” `Umar hoorde dit en zei: “O Aslam, ga naar die plaats en kijk wie dat meisje is, en tegen wie ze sprak, en of ze een echtgenoot heeft.” Dus ging ik naar die plaats, en ik zag dat zij ongehuwd was, de andere vrouw was haar moeder, en geen van beiden had een echtgenoot. Ik kwam bij `Umar en vertelde hem wat ik ontdekt had. Hij riep zijn zonen bij elkaar en zei tegen hen: “Heeft iemand van jullie een vrouw nodig, zodat ik het huwelijk voor jullie kan regelen? Als ik het verlangen had om te trouwen, zou ik de eerste zijn geweest om met deze jonge vrouw te trouwen.” `Abdullah zei: “Ik heb een vrouw.” `Abd al-Rahman zei: “Ik heb een vrouw.” `Asim zei: “Ik heb geen vrouw, dus laat mij met haar trouwen.” Dus `Umar regelde dat ze met `Asim werd getrouwd. Zij schonk hem een dochter, die opgroeide tot de moeder van `Umar ibn `Abd al-`Aziz.””
Dit is het diepe besef dat de Islam in het hart van deze jonge vrouw had ingeplant. Ze was rechtvaardig en oprecht in al haar daden, zowel in het openbaar als privé, omdat ze geloofde dat Allah (SWT) te allen tijde bij haar was en alles zag en hoorde. Dit is het ware geloof, en dit zijn de gevolgen van dat geloof, dat haar tot het niveau van ihsan verhief. Een van de directe beloningen waarmee Allah (SWT) haar eerde was dit gezegende huwelijk, waarvan een van de nakomelingen de vijfde rechtgeleide khalifah was, `Umar ibn `Abd al-`Aziz `Moge Allah tevreden met hem zijn’ (RAA).
Zij aanbidt Allah (SWT)
Het is geen verrassing dat de ware moslimvrouw enthousiast haar Heer aanbidt, want ze weet dat ze verplicht is alle geboden na te leven die Allah (SWT) aan iedere moslim, man of vrouw, heeft opgedragen. Dus voert ze haar islamitische plichten naar behoren uit, zonder excuses of compromissen te sluiten, of nalatig te zijn.
Ze bidt regelmatig vijf keer per dag
Ze bidt elk van de vijf dagelijkse gebeden op de daarvoor bestemde tijd, en laat zich niet door huishoudelijke taken of haar plichten als echtgenote en moeder daarvan weerhouden. Het gebed is de pijler van het – wie het gebed vestigt, vestigt het geloof, en wie het gebed verwaarloost, vernietigt het geloof.
Het gebed is de schakel tussen de dienaar en zijn (Rabb). Het is de rijke bron waaraan iemand kracht, standvastigheid, genade en tevredenheid ontleent, en het is een middel om de vlek van zijn of haar zonden te reinigen:
Abu Hurayrah (RA) vertelde:
“Ik hoorde de Boodschapper van Allah (VZMH) zeggen: `Wat zouden jullie denken als er een rivier langs de deur van iemand van jullie zou stromen, en hij baadde er elke dag vijf keer in, zou er dan nog een spoor van vuil op hem achterblijven?’ Het volk zei: `Er zou geen spoor van vuil op hem achterblijven.’ Hij zei: `Dit is als de vijf dagelijkse gebeden, waardoor Allah (SWT) de zonden uitwist.'” (Sharh alSunnah 2/175).
Jabir (RA) zei: “De Boodschapper van Allah (VZMH) zei: `De vijf dagelijkse gebeden zijn als een diepe rivier die langs de deur van iemand van jullie stroomt, waarin hij elke dag vijf keer baadt.'”
Lees ook: De ideale persoonlijkheid van een moslim