“Op de Dag der Opstanding, wanneer er geen andere schaduw is, zal Allah Ta’ala zeven mensen in de schaduw van Zijn Troon beschutten:
– Een rechtvaardige staatshoofd,
– De jeugd die opgroeit in een rein leven door zijn Heer te dienen,
– Een moslim wiens hart aan de moskeeën is gehecht,
– Twee mensen die elkaar liefhebben voor Allah en wier ontmoeting en scheiding voor Allah zijn,
– De dappere man die niet ingaat op het verzoek van een mooie vrouw met een hoge status om bij haar te zijn omdat “Hij Allah vreest”,
-Hij die aalmoezen geeft zo heimelijk dat zijn linkerhand niet weet wat zijn rechterhand geeft,
– Degene die Allah in de eenzaamheid gedenkt en tranen vergiet” (Bukhari, Adhan 36, Zakaat 16, Rikak 24, Hudud 19; Muslim, Zakaat 91. Tirmidhi, Zuhd 53; Nasa’i, Qudat 2)
Schaduw van Allah?
In de hadîth-i-sherîf waarin zeven gelukkige mensen of zeven mooie mannen worden geïntroduceerd, zijn er twee uitdrukkingen die eerst moeten worden benadrukt. Een daarvan is de uitdrukking “zıllullah = schaduw van Allah”. Aangezien Allah Ta’ala geen schaduw kan hebben, is wat hiermee bedoeld wordt ofwel een eer, zoals de Ka’bah “Bayt al-‘llah = het huis van Allah” genoemd wordt, ofwel de schaduw van Zijn Troon, ofwel een veiligheid die Allah Ta’ala biedt. In sommige vertellingen van de hadith wordt uitdrukkelijk gezegd: “Allah zal hen in de schaduw van Zijn Troon beschutten.” Al deze uitdrukkingen betekenen dat Allah Ta’ala Zijn dienaren met Zijn barmhartigheid zal beschermen tegen de beproevingen van het Hiernamaals.
Nog meer mensen
Aan de andere kant zijn deze zeven klassen niet de enigen die in de schaduw van Allah beschut zullen zijn. In andere hadiths zijn enkele andere mensen met belangrijke kwaliteiten genoemd: Bijvoorbeeld,
“Wie een schuldenaar in nood tijd geeft of zijn schuld aan de schuldenaar geheel of gedeeltelijk vergeeft, Allah zal hem op de Dag der Opstanding, wanneer er geen schaduw is, in de schaduw van Zijn Troon plaatsen” (Muslim, Zuhd 74, Tirmidhi, Büyu’ 67; Ibn Majah, Loyaliteit 14)
Deze hadith is een van hen.
Het feit dat in deze hadith zeven personen worden genoemd, ontneemt de gelukkigen die in andere verhalen worden genoemd, dit geluk niet.
Grote uitdagingen
Alvorens deze zeven categorieën van mensen afzonderlijk voor te stellen, is het dienstig nog op één punt te wijzen. Wanneer wij kijken naar de eigenschappen van de mensen van wie wordt gezegd dat zij de bescherming van Allah in het Hiernamaals zullen verkrijgen, dan zien wij dat elk van hen grote moeilijkheden heeft overwonnen, dat zij bijna hetzelfde niveau van “ontbering” hebben bereikt en dat zij allen nobel hebben gestreden ondanks vele interne en externe hindernissen.
Met andere woorden, hun gemeenschappelijke kenmerk is hun heldendom, gebaseerd op liefde in dienstbaarheid. Hun beloningen zijn dienovereenkomstig: Om onder goddelijke bescherming te staan in de vreselijke omgeving van de apocalyps.
Zeven groepen mensen
Laten wij nu in het kort een voor een kennis maken met de zeven schonen die onze hadith voorspelt:
Het rechtvaardige staatshoofd. Het betekent een persoon die de heerschappij van de Moslims op zich heeft genomen. Moslims hebben in de wereld onder zijn bescherming gestaan, met andere woorden, onder zijn schaduw. Daarom is de beloning, die zulk een heerser in het hiernamaals zal ontvangen, dat hij onder goddelijke bescherming zal zijn, overeenkomstig hetgeen hij heeft gedaan. Het rechtvaardige staatshoofd wordt op de eerste plaats genoemd omdat hij superieur is aan de anderen. Omdat de bescherming van het staatshoofd hen allemaal omvat.
De jeugd die opgroeit in dienstbaarheid aan Allah. De jongeling die zijn jeugdjaren doorbrengt op een vrome manier van gebed en toewijding, beschermt zijn ego tegen het tegenwerken van Allah’s geboden, weerstaat de invloed van begeerten, wellustige gevoelens en ongebreidelde verlangens, en houdt vast aan dienstbaarheid. Dit is een bewijs van zijn diep respect voor Allah. Het is een grote deugd Allah’s geboden na te leven en zonden te vermijden. Vooral als dit in zijn jeugd is gerealiseerd, staat het boven elke vorm van waardering.
Een moslim wiens hart met liefde aan de moskeeën is gehecht. Degene wiens hart is als een lamp die in een moskee hangt, die altijd geïnteresseerd is in de moskee, die niet nalaat de moskeeën te bezoeken, die houdt van de moskeeën, die de huizen van Allah zijn, en er graag in is, heeft zijn continuïteit in zijn liefde voor zijn Heer getoond door geïnteresseerd te zijn in de moskeeën. Als beloning daarvoor zal hij in het Hiernamaals in de schaduw van de Troon worden ondergebracht.
Twee mensen die elkaar liefhebben omwille van Allah en die elkaar ontmoeten en scheiden omwille van Allah. Twee mensen die elkaar liefhebben ter wille van Allah, die geen ander doel hebben, wier samenkomen ter wille van Allah is en wier scheiding ter wille van Allah is, d.w.z. twee mensen die hun liefde voor Allah bewaren wanneer zij samen zijn en wanneer zij uit elkaar zijn, beschermen elkaar in zekere zin tegen het tegenwerken van Allah’s geboden. Want de gelovige is de spiegel van de gelovige. Het feit dat zij elkaar ter wille van Allah liefhebben en hun vriendschap besteden aan het elkaar helpen op deze weg, zal in het Hiernamaals worden beloond met goddelijke bescherming voor hen beiden. Daarom moeten wij onze liefde en degenen die wij liefhebben vanuit dit gezichtspunt goed in de gaten houden.
De dappere man die niet ingaat op de onwettige uitnodiging van een mooie en goedgeplaatste vrouw omdat “Hij Allah vreest”. Degene die zo’n uitnodiging niet benadert, innerlijk of openlijk, zeggende: “Ik vrees Allah’s gebod of Zijn straf en toorn,” en die zijn ego beschermt, heeft waarlijk grote dapperheid getoond. In overeenstemming met het goede nieuws: “Wie Allah vreest, is gered”, is zijn beloning gered te worden van de moeilijkheden in het Hiernamaals. Deze kwestie is vandaag de dag nog belangrijker, nu allerlei onwettige relaties tussen mannen en vrouwen door middel van massacommunicatie en communicatie populair proberen te worden gemaakt.
Degene die aalmoezen geeft zo heimelijk dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand geeft. Degene die aalmoezen geeft en gunsten verricht ter wille van Allah, zo heimelijk mogelijk en probeert weg te blijven van pronken en hypocrisie, betekent dat hij Allah’s welbehagen boven al het andere stelt. De beloning hiervoor is dat zijn deugdzaamheid in het Hiernamaals zal worden geopenbaard door verering met goddelijke bescherming. Dit is een benijdenswaardige situatie.
Degene die Allah in afzondering gedenkt en tranen laat. Degene die Allah gedenkt en tranen van liefde vergiet in afzondering, ver weg van de mensen en uit het zicht, heeft een mate van dienstbaarheid bereikt die de meeste mensen niet bereiken. De beloning voor zijn oprechte en geheime dienstbaarheid is dat hij in het bijzijn van allen zal worden beloond door op de plaats des oordeels onder goddelijke bescherming te worden gesteld. Wie zou zo’n beloning niet willen. [bk. Levensmaatregelen van onze Profeet (s.a.w), Riyazü’s sâlihîn Tercümesi ve Şerhi, Heyet, Erkam Publications, hadith no: 450]
Conclusie
De bovengenoemde punten, die elk belangrijk zijn voor de menselijke wil, zijn deels zeer moeilijke en zware taken die moeten worden volbracht, en deels netten die worden beschouwd als ernstige valstrikken voor de ziel. Zelfs als de mens zich ontdoet van sommige van deze netten, wordt hij altijd geconfronteerd met de mogelijkheid om in andere verstrikt te raken. Om te kunnen ontsnappen uit deze dodelijke valstrikken, die alleen kunnen worden overwonnen met de bescherming en gunst van Allah, en om deze zware verantwoordelijkheden, die het menselijk vermogen te boven gaan en soms zelfs te boven gaan, met succes te vervullen, moet de dynamiek zijn van het geven van het recht aan de wil en het in nauw contact staan met Allah, die worden beschouwd als de sterkste en meest aanvaardbare middelen om die gunst en gunst in te roepen.