Bezoeken van een graf
De graven herinneren de mensen aan de dood en het hiernamaals. Daarom heeft onze Profeet (VZMH), die eerder het bezoeken van graven had verboden om te voorkomen dat moslims die net uit het tijdperk van onwetendheid waren gekomen, zich bepaalde bijgelovige overtuigingen en gebruiken zouden herinneren en in dwaling zouden vervallen, het bezoeken van graven opnieuw aanbevolen en bevolen met de hadith: “Ik had jullie verboden graven te bezoeken; bezoek ze nu, want dit zal jullie herinneren aan het Hiernamaals.”
In een andere hadith, overgeleverd van Abu Hurayrah in Muslim, staat het volgende:
“De Boodschapper van Allah (VZMH) bezocht het graf van zijn moeder en weende zelf en maakte de mensen om hem heen aan het huilen. Toen zei hij: “Ik vroeg mijn Heer om vergeving voor mijn moeder, maar Hij stond me dat niet toe. Ik vroeg toestemming om haar graf te bezoeken, en hij gaf het. Bezoek de graven, want het herinnert je aan de dood.”
Sommige gevallen is het afgeraden
Volgens de meerderheid is het makrooh (afgeraden) voor de mensen om de graven te bezoeken om van hen te leren en Allah te gedenken. Het is makrooh voor vrouwen om de graven te bezoeken. Het is hun echter geoorloofd, zolang zij zich niet schuldig maken aan onwettig gedrag.
Er zijn drie soorten voordelen van een bezoek aan het graf:
1. De bezoeker gedenkt de dood en het Hiernamaals.
2. Het bezoeken van de graven van rechtschapen mensen geeft geruststelling aan de zielen.
3. Het bezoeken van graven brengt vertrouwdheid bij de doden, die er zich van tijd tot tijd van bewust zijn, en profiteert van de gebeden en verzen die ter gelegenheid van het bezoek worden gereciteerd.
Er is onenigheid over de vraag of het toegestaan is voor vrouwen om het graf te bezoeken. Echter, gezien het feit dat Profeet ‘A’isha en Profeet Fatima (r. anhuma) de graven bezochten, kan men denken dat er geen kwaad in hun bezoeken is, mits zij binnen de legitieme kring blijven, en dat zij ook een voorbeeld dienen te nemen.
Zijn de doden zich bewust van degenen die hen bezoeken?
In de slag van Badr, aan het einde van de slag, werden de doden van Quraysh in een put gevuld. De boodschapper van Allah (VZMH) richtte zich tot hen en zei: “O zoon van zo-en-zo en zo-en-zo zoon van zo-en-zo! Heb jij de waarheid gevonden in wat Allah en Zijn boodschapper jou hebben beloofd? Ik heb ondervonden dat wat Allah mij beloofde waar is.” ‘Umar (ra): “O Boodschapper van Allah, hoe spreekt u zielloze lijken aan?” zei de Profeet (VZMH): “Je kunt niet beter horen wat ik zeg dan zij. Maar ze kunnen niet antwoorden.”
Gebeurtenis
Wanneer de Profeet (VZMH) een graf passeerde, beval hij zijn metgezellen hem te begroeten door te zeggen: “Vrede zij met u, o inwoners van het land der gelovigen!”. Aangezien de groeten worden gedaan aan hen die begrijpen, betekent dit dat de doden hen herkennen die hen bezoeken. Ibn Qayyim al-Jawziyya, een van de meest prominente geleerden, verhaalt dat de doden zich verheugen over het goede gedrag van hun kinderen en van hen die hen bezoeken en voor hen bidden, vooral op vrijdag en zaterdag.
Men moet verzen van de Koran reciteren die voor hem gemakkelijk zijn bij het graf. Het is sunnah om de Koran te reciteren bij het graf. Omdat de beloning van het reciteren van de Koran hen bereikt die er zijn. De doden zijn als zij die aanwezig zijn. Allah’s barmhartigheid wordt ook voor hem gehoopt. Na het reciteren van de Koran, bidt men voor de doden, in de hoop dat het zal worden aanvaard. Omdat bidden goed is voor de doden. Het gebed na de recitatie is dichter bij de aanvaarding.
Adviezen
Het is mustahabb (gewenst) voor degene die het graf bezoekt om Soerah Yâsin te reciteren. Omdat overgeleverd werd van Anas (ra) dat de Boodschapper van Allah (VZMH) zei:
“Wie een kerkhof betreedt en Soerah Yâsin reciteert en de beloning daarvan aan de doden schenkt, Allaah zal die dag hun kwelling verlichten. Hij zal evenveel beloningen voor zichzelf hebben als het aantal doden op dit kerkhof. Qurtubi, Tezkira fî ahwâli’l-mawta, Beyrût, 1986, 1/102; Ibn Qudamah, al-Mughni, 2/422; Ibn Abidin, 2/243; Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, 3/118)
Nogmaals, de Profeet (VZMH) zei:
“Reciteer Surah Yâsin voor uw doden.” (Ibn Majah, Sunan, Jenaiz, 24; Abu Dawud, Sunan, Jenaiz, 4)
Op grond van deze hadith oordeelden sommige Hanafis dat een persoon de beloning van zijn daad aan een ander kan schenken, ongeacht wat voor soort daad het is – gebed, vasten, liefdadigheid of bedevaart.
Assalamu alaikum,
Waar staat dat vrouwen (dochters) van onze profeet Mohamed vzmh graven bezochten. Graag bron vermelding benoemen svp.