Verschillende stadia
De Heilige Koran vermeldt verschillende stadia van de schepping van de mens. Dit kan in twee hoofdfasen worden verdeeld. De ene is de schepping van de eerste mens, Hz Adam (as), en de tweede is de schepping van andere mensen. Deze verschillende scheppingen worden soms in afzonderlijke verzen en soms in hetzelfde vers benadrukt. In feite, in Surah al-Mu’minun;
“Voorzeker, Wij hebben de mens uit klei geschapen. Toen maakten Wij hem (de nakomeling van Profeet Adam) tot een nootfah (zygote) in een vaste en stevige verblijfplaats (in de baarmoeder). Toen vormden Wij die noot (zygote) tot alaka (iets kleverigs), toen maakten Wij die alaka tot mudga (een kauw van vlees), toen veranderden Wij die kauw van vlees in beenderen (en) bekleedden Wij die beenderen met vlees (spieren). Toen bouwden Wij hem met een andere schepping (Wij gaven hem leven, spraak)…” (Al-Mu’minun, 23/12-14).
Inzichten eerste schepping
Zoals men kan zien, worden de fasen die de mens sedert de eerste schepping heeft doorgemaakt, stap voor stap aangegeven. Inzicht in de stadia van onze eigen schepping zal ook licht werpen op de eerste schepping.
De kwesties in verband met de schepping die in het bovenstaande vers worden genoemd, worden ook in een hadith aan de orde gesteld:
“De schepping van ieder van jullie wordt in de baarmoeder van de moeder gedurende 40 dagen als een zaadje georganiseerd. Dan wordt het alaka (iets dat zich vastklampt) voor nog eens 40 dagen. Dan blijft het nog 40 dagen als een mudga (stuk vlees). Dan wordt de engel gestuurd. Hij ademt er geest in…” (Mehmet Sofuoğlu, Sahih-i Muslim and its Translation, VIII/114).
Wetenschap
In deze hadith worden de stadia van zygote, morula en blastula aangeduid als de verzamelperiode (nutfe). Vandaag de dag loopt de bepaling van de wetenschap van de embryologie parallel met de hierboven genoemde ontwikkelingsfasen. De bevruchte eicel in het eierstokkanaal begint in de baarmoeder af te dalen. Het verdeelt zich zelfs als het daalt. Wanneer de placenta (eten=vrouw) is gevormd, wordt de eicel die in de baarmoeder aankomt, ingebed in het slijmvlies en de spieren. Met andere woorden, het wordt gezaaid als een zaadje. Dit stadium wordt in verzen en hadiths uitgedrukt met het woord “alaka”(*) (datgene wat aanhangt).
Wanneer het embryo met het blote oog zichtbaar is, is het een kleine vleesmassa (mudga). Het ontwikkelt zich waar het is en begint geleidelijk de vorm van een mens aan te nemen.
Wetenschap, in de spoor van de Koran
Vandaag de dag heeft de wetenschap slechts een deel van de oordelen van de Heilige Koran en de hadiths over de schepping van de mens kunnen achterhalen. Bijvoorbeeld, in welk stadium van deze materiële ontwikkeling nemen gevoelens en emoties hun plaats in het lichaam in? De wetenschap heeft nog geen antwoord op deze vraag gevonden. Onze Profeet (saas) daarentegen wees op het tijdstip waarop de emoties die het menselijk lichaam sieren beginnen te functioneren door te verklaren dat de ziel na veertig dagen arriveert.
Gedurende 40 dagen na de vorming van de zygote, is de foetus alleen onderworpen aan de wet van de groei. Dat wil zeggen, de cellen delen en differentiëren gedurende deze periode. Dezelfde wet van groei vindt ook plaats in planten- en dierenembryo’s. Met andere woorden, de foetus wordt een mens na 40 dagen. In feite wordt op deze situatie gewezen in het vers; “… toen maakten Wij hem tot een geheel ander schepsel (mens)…” (Mu’minun, 23/14).
Schepping Adam (as)
Er zijn vele verzen waarin staat dat Adam (as) uit de aarde werd geschapen.
“Allah schiep u (Adam) uit stof, daarna uit zaad (Adams nageslacht)” (Fatir, 35/11).
In de volgende verzen staat ook dat de mens uit de aarde is geschapen: 3/59; 18/37; 22/5; 35/11; 40/67; 30/20.
In de schepping van de eerste mens zijn er verschillende fasen, zoals in de schepping van vandaag.
“Hij is het die alle dingen heeft geschapen en de mens uit klei begon te scheppen.” (Sajda, 32/7).
Het volgende vers vermeldt ook de aard van deze klei:
“Voorzeker, Wij hebben de mens geschapen uit een droge klei, een veranderd slijm…” (Hijr, 15/26).
Uit deze verzen valt op te maken dat de schepping begint met aarde, die later in modder verandert. Deze modder werd ook gefilterd en de essentie van modder werd gevormd.
“Voorzeker, Wij hebben de mens geschapen uit een gefilterd extract (essentie) van modder” (Mu’minun, 23/12).
Er wordt gezegd dat deze modderessentie, die later klei werd, in de loop van de tijd veranderde.
“(Iblis zei: ‘Ik kan mij niet prostreren voor de mens die U geschapen hebt uit een klei (Hamein mesnun) die in de loop der tijden veranderd is.'” (Hijr, 15/33).
Sommige commentatoren beweren dat de bepaling “Wij schiepen de mens uit een zaad” ook van toepassing kan zijn op de Profeet Adam (as). Volgens hen kwam uit deze klei het zaad (Almalili, V/3058).
Foetus
De ontwikkelingen tot dit stadium zijn vergelijkbaar met de eerste vier maanden (40 dagen) van een foetus vandaag. Net zoals sperma door filtratie uit het voedsel in de maag wordt gehaald, wordt ook de modder gefilterd om de modderessentie (sülale) te produceren. Het modderextract, dat enige tijd in deze toestand bleef, nam de vorm aan van slijm (Hamein mesnun) en werd vervolgens omgezet in een vaste toestand (salsal). Na deze periode heeft dit gedroogde slijm de vorm van een mens gekregen.
“… Wij schiepen u, daarna boetseerden Wij u, daarna de engelen: ‘Werpt u neder voor Adam’…’ (A’raf, 7/11).
In Soera Noach wordt ook gewezen op de geleidelijke schepping van zowel de eerste mens als de menselijke generatie:
“Toch heeft Hij u in verschillende stadia geschapen” (Noach, 71/14).
Men kan zeggen dat de eerste mens onderworpen was aan de wetten van groei, ontwikkeling en differentiatie die men tot dit stadium bij planten en dieren zag. Daarna begint een nieuwe fase van de schepping, zoals in het geval van de foetus. Dat wil zeggen, de ziel zal naar het lichaam komen. Omdat de samenstelling en nivellering van de mens voltooid is.
“…toen maakten Wij hem tot een geheel andere schepping (de mens)…” (Mu’minun, 23/14).
“En wanneer Ik (zijn gedaante) vastleg en hem van Mijn geest inadem, werpt u dan onmiddellijk voor hem neder” (Sa’d, 38/72).
In het volgende vers wordt op alle stadia van de schepping gewezen:
“O mensen, als jullie in twijfel verkeren over de opstanding na de dood, voorwaar, Wij hebben jullie geschapen uit stof, daarna hebben Wij jullie geschapen uit sperma, daarna hebben Wij jullie geschapen uit menselijk water, daarna hebben Wij jullie geschapen uit alaka, daarna hebben Wij jullie geschapen uit een onbepaald stuk vlees, (en Wij deden deze dingen) opdat Wij jullie (de omvang van Onze macht) duidelijk zouden maken, en Wij houden jullie in de baarmoeders tot een bepaalde tijd die Wij willen, en dan brengen Wij jullie als een kind voort” (Hajj, 22/5).
Wil van Allah
De bepalingen in het laatste deel van dit vers, d.w.z. de wetten waaraan wij bij de schepping onderworpen zijn, zijn vandaag de dag nog precies dezelfde. Zegt dit ons niet dat de schepping uit de aarde, waarvan in het begin van het vers sprake is, ook heeft plaatsgevonden? In dit alles heeft Allah, de Almachtige, getoond dat Hij kan scheppen wie Hij wil op elke manier die Hij wil.
De meeste elementen in het menselijk lichaam zijn aanwezig in de bodem. Vooral in slijm en kleverige modder hebben koolstof (C-4) en (N-3) moleculen een negatieve waarde. Deze kunnen een belangrijke rol hebben gespeeld bij de vorming van het menselijk lichaam door zich gemakkelijk te verbinden met zuurstof, fosfor en waterstof in de bodem. Maar hoe kan dit alles vorm krijgen zonder een macht?
De mens van vandaag probeert alles met zijn eigen verstand te beoordelen. Hij neemt een handvol modder in zijn hand en bedenkt hoe daaruit een mens kan worden geschapen. Hij kijkt naar de modder en dan naar zichzelf. Er is geen enkele gelijkenis. Volgens hem kunnen hier zowel bakstenen als potten van gemaakt worden. Omdat zijn eigen kracht hiervoor voldoende is.
Vergelijking
In feite is het scheppen van een mens uit een enkele cel niet gemakkelijker dan het scheppen van een mens uit modder. Uit een cel die zo klein is dat hij met het oog niet te zien is, wordt in negen maanden een mens met bewustzijn en intelligentie gefilterd. Het is mogelijk om stap voor stap de veranderingen te volgen die de zygote ondergaat tot hij een baby wordt. Maar hoe kunnen we de gebeurtenis verklaren? Welke macht organiseert het hart, schept het oog uit het hoofd en de tand uit de mond? Bovendien gelden dezelfde wetten voor alle mensen sinds Adam (as). We moeten toegeven dat de schepping van de mens werkelijk een wonder is. Of het nu de eerste mens is of de mens van vandaag, dit oordeel is op hen allen van toepassing.
Ik denk dat de moeilijkheid om de kwestie te begrijpen voortkomt uit de verkeerde analogie. Wij vergelijken voortdurend de manier waarop de gebeurtenissen in het universum zich ontvouwen met onze eigen kracht, sterkte en kennis. Natuurlijk, uiteindelijk kunnen we er niet onderuit. Het is echter noodzakelijk deze gebeurtenissen te bezien vanuit het gezichtspunt van de macht, de kracht en de kennis van Allah Almachtig. Dan zou alles zo gemakkelijk kunnen ontstaan en verdwijnen dat er geen ruimte meer zou zijn voor twijfel.
Evolutie?
Evolutionisten zitten op een dood spoor als het gaat om de verklaring van het ontstaan van de eerste mens. Zij geven dit zelf toe. Daarom moet, overeenkomstig het beginsel “Wie doet weet, die weet spreekt”, worden geluisterd naar de verklaring van degene die het heeft gedaan. Hij verklaart dat Hij de mens uit de aarde heeft geschapen.
“Wij hebben u zeker uit stof geschapen…” (hadj, 22/5).
En op de mooiste manier:
“Wij hebben de mens in de mooiste vorm geschapen” (Tin, 95/4).
Lees ook: Islam en de evolutietheorie
De islam doet beroep op onze logica