Allah zegt in de Koran over de ongelovige Abu Djahl die de Profeet Mohammed bedreigde toen hij wilde bidden bij de Kaäba: “Nee! Als hij niet ophoudt, zullen Wij hem bij zijn nasiyah (voorhoofdslok, kuif) grijpen! Een leugenachtige, zondige nasiyah!” (Koran, 96:15-16) Nu weten we dat het voorhoofd of de kuif niet kan spreken, hoe kan het dan liegen? Ook begaat het voorhoofd of de kuif geen zonden. Hoe kan het dan zondig genoemd worden? We komen hiertoe uit bij de functie van de prefrontale cortex. Lees verder als je hier meer van wil weten.
De nasiyah
Als we onze schedel zouden onderzoeken, dan zullen we op de plek die wij het voorhoofd noemen, het prefrontale gebied van de grote hersenen vinden, dat het zwaarste deel van de hersenen is. Dit noemen we de prefrontale cortex, ook bekend als de voorhoofdskwabben. Dat is het gebied waar Allah het over heeft als Hij spreekt van nasiyah.
In dit gebied vinden de meest complexe geestelijke en cognitieve processen plaats die met uitvoerende functies te maken hebben, zoals plannen, doelen stellen, het maken van onderscheid en inschattingen, het vermogen om zich te concentreren en zaken te kunnen onthouden. De functies van dit gebied zorgen ervoor dat je persoonlijkheid gevormd wordt, dat je je wijs en volwassen kunt gedragen en verantwoorde keuzes kunt maken.
Hersengebied dat zich als laatst ontwikkelt
De prefrontale cortex is echter ook het hersengebied dat zich als laatste ontwikkelt. Pas tussen je 20ste tot 25ste is dit gebied helemaal volgroeid. Zo kunnen we puberaal, onvolwassen gedrag, zoals impulsief gedrag, een gebrek aan zelfbeheersing en besluiteloosheid verklaren. Alcohol en drugs kunnen de ontwikkeling belemmeren. Vandaar dat Nederland de leeftijdsgrens van het nuttigen van alcohol heeft opgehoogd van 16 naar 18 jaar oud. Het is dé leeftijd dat een puber uitgedaagd moet worden en de kans moet krijgen om zijn kennis te vergroten. Maar dan wel met de juiste ondersteuning en begeleiding van zijn ouders en docenten.
Hersengebied dat het meest kwetsbaar is
Ook is dit het gebied dat vermoedelijk het meest kwetsbaar is voor veroudering door verschillende invloeden. In deze tijd ervaren we veel angst en stress; we eten ongezond,; we komen in aanraking met allerlei giftige stoffen in onze leefomgeving; en we slapen en bewegen te weinig. Deze manier van leven is schadelijk voor de prefrontale cortex. Deze kwabben zijn bovendien erg gevoelig voor letsel vanwege hun ligging aan de voorkant van de schedel en het dichtst bij ons gezicht. We kunnen bijvoorbeeld een ongeluk krijgen en vallen of ergens tegenaan botsen, of een hersentumor ontwikkelen. Letsels kunnen leiden tot problemen met emoties, taal, zelfbeheersing, geheugen, sociaal en seksueel gedrag en invoelend vermogen.
Islamitische wetenschappers
Verschillende islamitische wetenschappers hebben zich in onze tijd erover uitgelaten wat Allah met de nasiyah bedoeld, vaak vertaald als ‘voorhoofdslok’ of ‘kuif’. Eén van de wetenschappers is de in 2019 overleden professor anatomie Keith L. Moore, dat Allah hem genadig moge zijn, die zijn bevindingen opschreef in Al-E’jaz al-Elmy fee al-Naseyah (wat betekent: de wetenschappelijke wonderen in het voorhoofd) (Moore e.a., p. 41.). Ook sheikh Abdul Majeed al-Zindani, voorzitter van de Commissie over wetenschappelijke tekenen in de Koran en Sunnah, die biologie, scheikunde en de islam bestudeerde, houdt zich hiermee bezig. Hij werkte hiertoe samen met professor Moore. Daarnaast schreef voormalig professor fysiologie van de universiteit van de King Abdulaziz University, Muhammad Yusuf Sukkar, erover in een boek dat vertaald is naar het frans, genaamd ‘Le Toupet et la fonction du lobe frontale du cerveau’, de kuif en de functie van de voorhoofdskwab’.
Professor Sukkar schrijft: “We weten nu dat dit gebied verantwoordelijk is voor het nemen van beslissingen. De functie van dit deel van het brein dat voorin het hoofd van de mens zit, wat het controlecentrum is van het menselijke gedrag. Als iemand van plan is een leugen te vertellen, wordt die beslissing genomen in de frontale kwab van het brein, wat het voorhoofd is. Als hij een zonde wil plegen, wordt de beslissing ook daar genomen.”
Ook dieren hebben een nasiyah
Professor Moore sprak tijdens een internationale conferentie in Cairo in 1980 behalve over de functies van de menselijke voorhoofdskwab ook over de nasiyah in de hersenen van verschillende dieren. Hij liet afbeeldingen zijn van voorhoofdskwabben van vele dieren en vertelde zei: “Uit vergelijkende anatomische studies tussen menselijke en dierlijke breinen blijkt dat ze dezelfde functie hebben: het is het controlecentrum van zowel mens als dier (met een brein).
Moore deed hiertoe een beroep op de woorden van Allah in de Koran:
Ik stel mijn vertrouwen op God, mijn Heer en jullie Heer. Er is geen dier op aarde of Hij houdt het bij zijn kuif vast. Mijn Heer is op een juiste weg. (Koran, 11:56)
Overleveringen over de nasiyah
Al Zindani zat op tijdens die conferentie in de zaal en werd door deze aya (dit vers) herinnerd aan enkele overleveringen van de Profeet Mohammed ﷺ zoals: “
“O Allah, Ik ben Uw dienaar, de zoon van Uw dienaar, de zoon van Uw dienares. Mijn nasiyah is in Uw handen. Ik ben afhankelijk van Uw oordeel en Uw besluit zal rechtvaardig zijn…” (Ahmad) en “Er is goedheid in de nasiyah van paarden tot de Dag der Opstanding.” (Al-Bukhari and Muslim)
Nasiyah in de eerste hadith wordt vaak vertaald met lot. In de tweede hadith wordt het vertaald met voorhoofdslok, waar goedheid in zit. Al Zindani trekt de conclusie op basis van deze overleveringen, dat nasiyah het controlecentrum is van zowel het menselijke als dierlijke gedrag.
Professor Moore zei ook: “De informatie die we nu hebben over de functie van het brein werd niet genoemd in de geschiedenis en we vinden er niets over terug in de medische boeken. Als we alle medische literatuur uit de tijd van de Profeet ﷺ zouden onderzoeken en in de eeuwen daaropvolgend, dan zouden we niets vinden over de functie van de prefrontale cortex (nasiyah). We zouden er geen uitleg of uitspraak over vinden behalve in dit Boek (de Heilige Koran).”
De eerste aanwijzingen over de functie van de nasiyah
De eerste aanwijzingen over de functie van de prefrontale cortex waren in 1842, toen spoorwegmedewerker Phineas Gage in Amerika bij een ontploffing door een staaf werd geraakt die zich in zijn voorhoofd boorde. Zijn gedrag veranderde hierdoor terwijl de andere functies van zijn lichaam intact bleven. Hij vertoonde namelijk onaangepast en asociaal gedrag. Voor die tijd begreep de wetenschap nog niet dat de functie van de voorhoofdskwab een relatie heeft met het menselijke gedrag.
Prominente koranexegeten moesten de tekst metaforisch vertalen, omdat ze dit geheim niet kenden en zodat ze niet zouden worden beschuldigd van leugens door de onwetende mensen. Er waren ook exegeten die zich onthielden van commentaar omdat ze vonden dat het hun kennis te boven ging, waaronder Ibn Kathier.
Onderscheid tussen mens en dier is te vinden in de nasiyah
Al Zindani geeft verder aan dat een onderzoek uit 2001 heeft uitgewezen dat het sterkste bewijs voor het onderscheid tussen mens en dier gevonden kan worden in de prefrontale cortex, een gebied dat zo groot is als een biljartbal.
“Dr. Donald Stuss, één van werelds experts op het gebied van de voorhoofdskwabben, leidde het onderzoek aan The Rotman Research Institute, dat deel uitmaakt van het Baycrest Centre for Geriatric Care, en dat verbonden is met de Universiteit van Toronto. Zijn bevindingen werden gepubliceerd in het internationale blad BRAIN in februari 2001.
Inlevingsvermogen
Uit het onderzoek bleek dat ons inlevingsvermogen de basis is van onze socialisatie; het maakt ons mens. Het maakt het mogelijk voor ons om empathisch en vriendelijk te zijn, om humor te begrijpen en zelfs de nuances ervan zoals ironie, sarcasme of als iemand ons voorliegt.
Wat vooral opviel in de studie is dat deze hogere cognitieve functies lokaliseerbaar waren in een specifiek gebied in de voorhoofdskwabben. Dr. Stuss en zijn collega-onderzoekers onderzochten patiënten met zwaar hersenletsel. Hij legde uit, dat sommige patiënten met schade aan de voorhoofdskwabben van persoonlijkheid veranderen. Hij hoopt door deze uitleg op meer begrip voor de patiënt van zijn familie, vrienden en verzorgers.”
Hersenletsel en criminaliteit
Hersenletsel kan er o.a. voor zorgen dat iemand minder empathie toont, minder vriendelijk wordt of dat iemand minder goed in staat is iets te beoordelen. Wie ook minder inlevingsvermogen tonen zijn criminelen. Uit onderzoek blijkt dat er in een deel van de prefrontale cortex, de orbitofrontale cortex, dat in verband wordt gebracht met asociaal en gewelddadig gedrag, afwijkingen zichtbaar zijn. De voorhoofdskwabben van criminelen bleken bij een meta-analyse van 43 beeldonderzoeken significant kleiner en anders te functioneren dan bij niet-delinquenten. Uit een ander onderzoek naar de volume van het grijze stof (dat verantwoordelijk is voor de verwerking van informatie) onder 800 gevangenen verdeeld over niet versus wel gewelddadig bleek dat degenen die een moord hadden gepleegd beschikten over een opvallend lagere volume grijze stof dan anderen in het gebied dat betrokken is bij de emotionele verwerking, zelfbeheersing en sociale cognitie (de manier waarop we over anderen denken).
En dan is er ook nog een onderscheid gevonden tussen gewelddadige criminelen die impulsief handelen en zij die welbewust gewelddadig zijn. De eerste groep heeft een overactief amygdala, het hersengebied vlak onder de prefrontale cortex zit dat een belangrijke rol speelt bij de snelle reactie op emotionele prikkels. De tweede groep heeft juist een amygdala dat minder actief is dan bij normale mensen. Zij hebben hun emoties juist heel goed onder controle en zijn nauwelijks bang. Ze hebben ook psychopatische trekken.
Criminelen en de nasiyah
Over criminelen gesproken: zij worden in de Koran ook gerelateerd aan de nasiyah. Zij worden geschaard onder de noemer ‘Moedjrimoen’ waarmee Allah misdadigers, zondaren, boosdoeners bedoeld. Hij zegt daarover:
“De misdadigers zullen herkend worden aan hun kenmerken en daarna gegrepen worden bij de nasiyah (de kuif) en de voeten.” (Koran, 55:41)
En is dat ook niet wat we zelf ook best zouden willen doen met misdadigers en leugenaars: ze bij de kuif pakken en eens flink door elkaar schudden tot ze bekennen of hun verontschuldigingen aanbieden?
Eén van de meest geraffineerde tekenen dat God bestaat
In elk geval is de interessante vraag: hoe kon de Profeet Mohammed ﷺ weten dat dit deel van het brein het controlecentrum is van het gedrag van mens en dier en dat het bij mensen de bron is van het vertellen van leugens of de waarheid en het verrichten van zonden of goede daden?
Het antwoord is: dat wist hij niet. Deze kennis kon alleen van Allah afkomstig zijn. Het is een van de bewijzen dat de Koran van Allah is en dat het geopenbaard is aan de profeet Mohammed ﷺ. De prefrontale cortex is daarom één van de meest geraffineerde tekenen van het bestaan van God.