Al-Fattah [de Opener]
Allah is al-Fattah. Hij opent deuren die we niet zien en Hij is Degene die dingen mogelijk maakt. Hij lost al onze problemen op en Hij heeft de sleutels van al het goede en al het ongeziene. Zo zegt Allah: ‘’Hetgeen Allah de mens aan barmhartigheid schenkt is door niemand tegen te houden en hetgeen Hij tegenhoudt kan buiten Hem niemand schenken. Hij is al-Aziz [de Almachtige], al-Hakim [de Alwijze].’’113
Een dienaar zou moeten verlangen naar opening van materiële en niet materiële zaken. Om een begunstigde dienaar te worden, moet je je hart schoonmaken van zonden. De Noor van Allah treedt namelijk alleen een dienaar in die een schoon hart heeft. Met die Noor van Allah handel je dan en dan zullen alle deuren voor je openen. In moeilijke tijden moeten we geduld tonen. De profeet Ayoub [Alayhi Salaam] was een profeet en had veel rijkdom. Op een gegeven moment verloor hij bijna alles, maar hij klaagde niet. Hij zei: ‘’Ik heb niks gezegd tijdens welvaart, waarom zou ik in slechte tijden wel iets zeggen?’’
Omgang met de awliya (vrome personen)
In een Hadith Qudsi lezen we: ‘’Wie vijandig is tegen een vriend van Allah; Allah zal de oorlog verklaren tegen hem.’’ Wij moeten dus nooit negatief praten over Awliya [vrienden van Allah, oftewel oprechte dienaren] en geleerden. Je komt dichterbij Allah door eerst je verplichtingen na te komen. Daarna kom je nog dichterbij als je de vrijwillige aanbiddingen uitvoert. Zo kan je bijvoorbeeld op de maandagen, donderdagen, de dertiende, veertiende en vijftiende dagen van de maanmaand vasten. Op deze manier kom je dichtbij Allah, waarna Allah van jou zal gaan houden. Hierdoor zal je Barakah [zegeningen] hebben, de essentie van bepaalde dingen beter inzien, gebeurtenissen beter analyseren en goed en fout beter onderscheiden. Al- Fattah zal dan voor jou alle deuren openen.
Al-‘Alim [de Alwetende]
Al-‘Alim is Degene die alles weet van het verleden, heden en de toekomst. Dit is niet gebaseerd op vermoedens, maar Hij weet exact wat er is gebeurd en wat er zal gebeuren. Hij kent hetgeen te zien is, maar ook hetgeen niet te zien is. Deze Kennis van Allah is een Eigenschap van Allah, dat wilt zeggen dat het niet is verkregen of is ontstaan. Dit in tegenstelling tot de kennis van de mens, die verkregen is. Een ander verschil is dat mensen fouten kunnen maken aan de hand van de informatie, maar bij Allah is dit niet zo.
Daarnaast is de kennis van de mens beperkt en globaal, terwijl de Kennis van Allah alomvattend en gedetailleerd is. Dat is de reden dat de mens niet alles kan horen en zien. Dit geldt zowel in letterlijke als in figuurlijke zin. Er zijn namelijk blinde mensen die een hart hebben dat ziet en er zijn mensen die wel zien met hun ogen, maar niet zien met hun hart.
Het belang van kennis opdoen
Het opdoen van kennis is een nobele daad voor de mens. Het is overgeleverd dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Moge Allah de dag waarop ik geen kennis opdoe, geen Barakah [zegeningen] geven.’’ Het eerste vers dat geopenbaard is, is: ‘’Lees!’’ Dat leert ons dat we veel moeten lezen en onderzoeken. Zo zegt Allah: ‘’Zeg: ‘’Zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen kennis hebben?’’ Het zijn slechts de bezitters van gezond verstand die zich dat ter harte nemen.’’114
De grootste eer bij het opdoen van kennis, is het opdoen van kennis over Allah. Daarom is de meest eervolle wetenschap: Aqeedah, oftewel geloofsleer. Hierbij leer je wat de Eigenschappen zijn van Allah, wat de eigenschappen zijn van de profeten, hoe het Hiernamaals eruit zal zien, enzovoorts. Deze geloofsleer moet goed gegrond zijn. Daarom zegt Allah: ‘’Weet dan dat er geen andere god dan Allah is…’’115 Allah gebruikt ‘’weet’’ in plaats van ‘’geloof’’, omdat religie gebaseerd moet zijn op zekerheid. Daarom is het essentieel dat een moslim de geloofsleer bestudeerd en kennis heeft over de Fiqh [jurisprudentie] van de aanbiddingen.
Taqleed (imitatie)
In geloofsleer is het niet toegestaan om Taqleed te doen. Taqleed is het volgen van een grote geleerde zonder naar de bewijzen te vragen. Dit in tegenstelling tot Fiqh, waarbij men een wetschool volgt om zijn dagelijkse aanbiddingen juist te verrichten. Als we geen Taqleed zouden hebben in de Fiqh, dan zou iedereen voor elk onderdeel van de religie de boeken in moeten duiken. Dit zou als gevolg hebben dat mensen geen tijd meer zullen hebben om te werken, tijd door te brengen met hun familie en andere dagelijkse bezigheden uit te voeren. Allah zegt: ‘’Vraag daarom degenen die kennis bezitten, indien jullie het niet weten.’’
Allah weet in de eeuwigheid al welke beslissingen de mensen zullen maken en of ze naar de hemel of naar de hel zullen gaan. Dit wordt het lot genoemd. Dit lot is echter niet een soort scenario, waarbij de mensen als robots zonder eigen vrije wil fungeren. De mens heeft weldegelijk een vrije wil, maar omdat Allah alles weet, weet Hij welke keuze de mens zal maken. Wij moeten dus goede daden verrichten, zodat we kunnen zeggen dat ons lot goed is en zodat we zullen horen bij de winnaars.
Conclusie
Deze wereld is een beproeving en dat is de reden dat Allah niet ingrijpt als Zijn dienaar een zonde wilt begaan. Het lot kan begrepen worden aan de hand van het volgende eenvoudige voorbeeld. Stel dat een docent een toets geeft aan zijn leerlingen. Terwijl de leerlingen de toets maken, vult de docent een onvoldoende in voor leerling X, omdat hij weet dat leerling X weinig aanwezig was, nooit huiswerk maakt en tijdens zijn aanwezigheid nooit oplet.
Als bij het nakijken vervolgens blijkt dat leerling X inderdaad een onvoldoende heeft en leerling X komt erachter dat de leraar al een onvoldoende had genoteerd, dan kan leerling X de docent niet verwijten dat hij een onvoldoende heeft of dat de onvoldoende al stond genoteerd. Hij is zelf geheel verantwoordelijk voor de behaalde onvoldoende. Op deze manier kan de mens Allah ook niet verwijten als hij zal worden gestraft voor zijn zondes.
113 Surah Fatir, vers 2
114 Surat al-Zumar, vers 9
115 Surah Muhammad, vers 19
Lees ook: Tawakkul: Het vertrouwen op Allah