Achtergrond
Allah is ar-Razzaq: hij voorziet de schepping van alles en Hij is ook de Onderhouder ervan. Hij heeft ook de middelen geschapen om Rizq te verkrijgen. Hij is Degene op wie je kan vertrouwen. Net zoals Allah de vogels die vroeg in de ochtend met honger vertrekken, voedt, zo kan hij onze Rizq ook geven als we op Hem vertrouwen. Allah is Degene die alles besluit en organiseert wat betreft geld en eten. Allah heeft ons geschapen op een manier dat we behoeftig zijn. Alles wat wij nodig hebben voor onderhoud, heeft Hij ook allemaal geschapen. Je hebt voor alles een Sabab [oorzaak]; het is dus niet zo dat er een boodschappentas uit de hemel naar beneden valt.
Er is een bepaald systeem en wij als mensen moeten de middelen gebruiken om ons doel te bereiken. Alles is dus afkomstig van Allah en Hij heeft alles in Zijn Macht. Allah bepaalt ook de verdeling van de Rizq. Wij als mensen moeten dus met ons lichaam proberen om geld te verdienen, maar moeten met ons hart gerustgesteld zijn dat Allah ons zal voorzien. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er twee identieke winkels naast elkaar zijn die precies hetzelfde verkopen en dat de ene meer verdient dan de ander. Dat komt doordat de Rizq al is bepaald door Allah in Zijn eeuwige Kennis. De rijken hebben Amanah [het toevertrouwen] van de armen en dat is het geld van de armen.
De rijken horen dat geld uit te geven aan de armen omwille van Allah. Anders zullen de armen in het hiernamaals hun recht opeisen. Doordat er rijken en armen in de samenleving zijn worden mensen getest met hun rijkdom of met hun armoede. Daarnaast is het een manier dat mensen elkaar kunnen helpen, zodat de onderlinge liefde wordt versterkt.
Er zijn 2 vormen van onderhoud
- Wat je eet en drinkt, dus hetgeen dat je ziet;
- Wat je weet en Dus kennis en geloofsovertuiging bijvoorbeeld. Dit zijn de dingen die je niet ziet. Dit is belangrijker dan het eerste. Uit onderzoek is gebleken dat mensen een bepaalde drang in zich hebben om te zoeken naar een Schepper. Dit lezen we ook terug in de volgende Hadith: ‘’Elk nieuwgeborene wordt geboren met Fitrah [natuurlijke aanleg], vervolgens maken zijn ouders [dus ook vriendenkring, school, etc.] hem een jood, christen, vuuraanbidder of moslim.”
Allah zegt over deze Rizq het volgende: ‘’Er bevindt zich geen levend wezen op de aarde of de voorziening ervan berust bij Allah. Hij kent zijn verblijfplaats en zijn rustplaats. Alles staat in een overduidelijk Boek.’’107
En: ‘’En Hij voorziet hem [van onderhoud] vanwaar hij er niet op rekent. En wie in Allah vertrouwen stelt, voor hem is Hij toereikend. Allah voert altijd Zijn bedoelingen uit. En Allah heeft voor alle zaken een maatstaf vastgesteld.’’108
En: ‘’En hoeveel levende wezens zijn er niet die hun eigens levensonderhoud niet [met zich] meedragen! Allah voorziet voor hen en voor jullie in levensonderhoud. Hij is as-Sami’ [de Alhorende], al-‘Alim [de Alwetende].’’109
Voorwaarden voor Rizq
Hoe kan men deze Rizq krijgen? Het kan zo zijn dat er een soort clausule aan de Rizq is verbonden. Dat je eerst bijvoorbeeld een smeekbede moet verrichten of dat je goed moet zijn voor je ouders. Zo zegt Allah: ‘’En ik heb gezegd: ‘’Vraag jullie Heer om vergiffenis, Hij is Ghaffar [vergevensgezind]. Hij doet in overvloedige mate regen uit de hemel op jullie neerdalen. En Hij doet jullie toenemen in rijkdom en zonen en schenkt jullie tuinen en doet rivieren voor jullie stromen.’’110 Hier is bijvoorbeeld de clausule dat we Allah om vergiffenis moeten vragen. Daarom zeggen de geleerden dat je moet terugkeren naar Allah om Rizq aan te trekken.
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Degene die wilt dat Allah hem rijkdom schenkt en veel kinderen geeft en dat zijn naam (van deze persoon) achterblijft. Laat hem zijn familiebanden sterk houden.’’111
Elke situatie is een beproeving
Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand een goede relatie heeft met zijn familie, vergiffenis vraagt en veel goede daden verricht, maar alsnog niet rijk is. Terwijl een grote zondaar, heel erg rijk is. Zowel rijkdom als armoede zijn beproevingen van Allah en beide kunnen leiden naar de Jannah of naar de Jahannam. In beide gevallen dient de mens tevreden te zijn met wat hij krijgt en geduld te hebben. Zo zegt Allah: ‘’En indien Allah het levensonderhoud aan Zijn dienaren had verruimd, dan zouden zij zich opstandig [en buitensporig] op de aarde hebben gedragen. Doch Hij doet met mate neerdalen hetgeen Hij wenst. Hij is omtrent Zijn dienaren Khabir [Alkennend], Basir [Alziend].’’112
Wijze les
Salabe -een arme man- kwam naar de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] en vroeg keer op keer om een smeekbede, zodat hij rijk kon worden. Na een paar keer afgewezen te worden, verrichte de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] uiteindelijk een smeekbede voor hem en hij kreeg in korte tijd een vallei vol met schapen. Deze persoon kwam steeds minder naar de moskee en er kwam zelfs een periode waar hij helemaal niet meer kwam. Hij wilde ook geen Zakaat meer geven, omdat hij van mening was dat hij alles zelf had verdiend. Hieruit leren we dus dat rijkdom niet alles betekent. We moeten daarom niet vragen om rijkdom, maar we moeten vragen om rijkdom als we het aankunnen en als het goed voor ons is.
De mens dient met zijn ledematen te werken voor zijn onderhoud, maar dient hierbij te vertrouwen op Allah. Zoals de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei tegen een man die vroeg of hij zijn kameel moest vastbinden of moest vertrouwen op Allah: ‘’Bindt je kameel vast en vertrouw op Allah.’’
107 Surah Hud, vers 6
108 Surat al-Talaq. Vers 3
109 Surah Ankaboot, vers 60
110 Surah Nuh, verzen 10-12
111 Bukhari, Muslim, Abu Dawud en Ahmad
112 Surat al-Shura, vers 27
Lees ook: God en het menselijk verstand