Al-Jaliel [de Majestueuze]
Allah is al-Jaliel, de Majestueuze. Zo zegt Allah: ‘’Alles wat zich op haar [de aarde] bevindt vergaat en het Wajh [letterlijk: gezicht] van jouw Heer blijft, de Bezitter van Majesteit en van Eer.’’186
Dit vers is ook een antwoord op degenen die Allah een lichaam toekennen met handen, een gezicht en voeten. We zouden dan namelijk moeten concluderen dat -moge Allah ons ervan behoeden- zeggen dat de handen en voeten van Allah zullen vergaan en dat enkel het gezicht over zal blijven. Dit kan zelfs leiden tot ongeloof, dus we moeten oppassen met hetgeen we geloven. Met Wajh [gezicht] wordt in dit vers gedoeld op de Essentie van Allah, dus dat alles behalve Allah zal vergaan.
Hij is de enige Die kan toestaan en verbieden. Hij is de Wetgever. Alles en iedereen die groot is, is kleiner dan de Grootheid en Hoogheid van Allah. Het gaat hier om de Status van Allah en niet om een letterlijke grootheid en afstand. Net als dat Allah niet letterlijk boven Zijn Troon is, maar dat Hij boven Zijn Troon is in Status. De Troon is namelijk Zijn grootste schepping, maar zelfs dat stelt niks voor, voor Allah. Het zal zelfs vergaan, zoals vermeld staat in het bovenstaand vers. Dus een moslim kan niet geloven dat Allah op Zijn troon zit.
Imam an-Nasafi zegt in al-Tamhid: “De Maker van al dat bestaat wordt niet beschreven met het innemen van plaats aangezien het zeggen dat ‘plaats’ altijd heeft bestaan vals is. Hij heeft altijd bestaan zonder plaats. We hebben alreeds bevestigd dat het onmogelijk is dat iets eeuwig bestaat naast Allah ta’ala.”
Lees ook: De wonderen van profeet Mohammed (VZMH)
Geen begrenzingen
De grote Maliki geleerde Imam al-Qurtubi zegt in zijn Tafseer: “Hij [Allah] wordt beschreven met Verhevenheid en Grootsheid, niet met plaatsen, richtingen en begrenzingen, want dit zijn de eigenschappen van lichamen [al-ajsaam].’’
De majestueuze onder de mensen zijn degenen die van binnen mooi zijn, wiens karakter groter is dan zijn postuur, een schoon hart heeft met waarden en normen, respectvol is, et cetera. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Maak het karakter van Allah je eigen.’’ Dit betekent dat je de Schone Namen toepast in je leven, wees dus: barmhartig, gul, rechtvaardig, et cetera.
Allah zegt: ‘’De Dag waarop noch rijkdom noch zonen ten voordele strekken, behalve voor wie met een zuiver hart tot Allah komt.’’187
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Ik weet dat er in het hiernamaals mensen zullen zijn die met goede daden zullen komen zo groot als de bergen van Tihama (van omgeving Mekka), helemaal wit [zuiver], maar Allah zal het teniet verklaren.’’ Thawbaan zei: ‘’O Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam], beschrijf die mensen [die veel hebben gedaan, maar teniet zal worden verklaard], zodat wij niet tot die groep behoren terwijl we het weten.’’
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: Het zijn jullie broeders. Ze behoren tot jullie huid [bekenden van jullie]. Zij maken van de nacht mee wat jullie van de nacht meemaken. [dus het zijn normale mensen zoals jullie]. Maar dat zijn mensen die de grenzen van Halal en Haram overschrijden als ze alleen zijn” Daarom is Riya (aanbiddingen laten zien) heel gevaarlijk en wordt zelfs kleine Shirk genoemd. Weet dat de Majestueuze jouw intenties kent en jou in de gaten houdt!
Al-Karim [de Edele, de Vrijgevige]
Allah is al-Karim, de Edele, de Vrijgevige. Zo zegt Allah: ‘’[Iemand die kennis van het Geschrift had zei:] En wie dankbaar is, is dankbaar voor het welzijn van zichzelf. Wie ondankbaar is, mijn Heer is Ghani [Behoefteloos], Karim [Edel, Vrijgevig].’’
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’O Ali, zal ik jou een paar woorden leren? Als je deze zegt, dan vergeeft Allah jou: La ilaha illa ALlah, die al-Ali, al-Azim. al-Halim, al- Karim is.’’188
Dat Allah Karim is betekent dat hij vergeeft, terwijl hij de macht heeft je te straffen. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] leerde ons de volgende smeekbede: ‘’O Allah, U bent de Gulle Vergever, U houdt van vergeven, vergeef mij.’’
En dat Hij meer geeft dan onze verlangens. Hem maakt het niet uit hoeveel Hij geeft en aan wie Hij geeft. Al het materialistische op deze wereld heeft namelijk geen waarde bij Allah. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’Als deze wereld en alles erin de waarde zou hebben van minder dan de vleugel van een vlieg, dan zou Allah geen enkele ongelovige een slok water geven.’’
Vrijgevig proberen te zijn
Hij laat niemand in de steek die van Hem iets verlangt. Hij is de absolute Edelmoedige er is niemand gelijk aan Hem. De dienaar van Allah is nooit Karim zoals Allah dat is. Dat is onmogelijk. Maar wanneer iemand zijn best doet en het uiterste probeert dan noemen wij zo een persoon Karim of Karimah. Vrijgevig zijn is een goede karaktereigenschap.
Zo zegt Allah: ‘’De mens is zeer wispelturig geschapen. Wanneer tegenspoed hem treft, is hij terneergeslagen. En wanneer het goede hem overkomt, is hij gierig. Behalve degenen die het gebed verrichten, die standvastig zijn in het verrichten van het gebed. En degenen die een gedeelte van hun bezittingen (regelmatig) toewijzen aan degene die erom vraagt en degene die ervan wordt weerhouden (omdat hij, de behoefte, er niet om kan vragen).’’189
Allah is zo Gul en Barmhartig dat Hij bij een goede intentie al een beloning opschrijft voordat we de daad verrichten, terwijl Hij bij een slechte intentie geen zonde opschrijft. Als iemand vervolgens afziet van de zonde, krijgt hij ook nog eens een beloning. Wij moeten daarom ons dag beginnen met het nemen van veel (realistische) goede intenties:
-Vandaag ga ik niet naar Haram kijken;
-Vandaag ga ik mijn ouders gehoorzamen en mijn stem niet verheffen;
-Vandaag ga ik vrolijk zijn en glimlachen;
-Vandaag ga ik uit de Koran lezen;
-Vandaag ga ik Dhikr verrichten;
En ga zo maar door. Al kan je de daad niet verrichten, zal je er in shaa Allah alsnog beloond voor worden.
Conclusie
Het is belangrijk om te weten dat er tussen de mensen en Allah geen anderen zitten. We moeten tegelijkertijd wel beseffen dat we zonder de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] niks hebben. Zonder de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] te accepteren is onze geloofsgetuigenis niet compleet. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zal ook bemiddelen voor ons in het hiernamaals. Daarom is het aangeraden om de volgende smeekbede te verrichten (na de gebedsomroep): ‘’O Allah, Heer van deze perfecte oproep en van het te verrichten gebed, schenk Mohammed al-wasielah en al-fadielah en schenk hem de verheven positie die U hem heeft beloofd.’’
184 Bukhari
185 Ibn Asakir
186 Surat al-Rahman, verzen 26 en 27
187 Surat al-Shu’ara, verzen 88 en 89
188 Tirmidhi
189 Surat al-Ma’arij, verzen 19-25