Er zijn vele rechten die de Islam de mensen geeft. De waarden die als grondrechten worden beschouwd, kunnen wij als volgt opsommen: Leven, godsdienst, verstand, eigendom en generatie. Dit zijn de 5 doelen van de islam.
1- Recht van leven
De godsdienst van de Islam beschouwt de mens als het meest superieure schepsel en rekent de bescherming van het menselijk leven tot de grondbeginselen. In de Koran staat dat het ten onrechte doden van een mens een ernstige misdaad is zoals het doden van alle mensen en dat het beschermen van het leven van een mens een verheven en waardevolle daad is zoals het beschermen van alle mensen.
De Profeet (VZMH) richtte zich in de Afscheidshajj als volgt tot alle moslims: ” Zoals gij deze maand, deze dag, deze stad als heilig beschouwt, zo beschouwt gij het leven en het eigendom van iedere moslim als een heilig vertrouwen” (Bukhari, “Ilm”, 37, “Hajj”, 132, Muslim, “Hajj, 147), waarmee hij verklaart dat het recht op leven van een mens onaantastbaar is. In een andere hadith staat het volgende: “Vermijdt zeven vernietigende dingen. Een daarvan is het doden van een mens, hetgeen door Allah verboden is, behalve wettige oorzaken.” (Bukhari, “Wasaya”, 23; “Tib”, 48; “Hudud”, 44; Muslim, “Iman”, 144; Abu Dawud, “Wasaya”, 10).
Het doden van mensen zoals vrouwen, kinderen, bejaarden en geestelijken was verboden, zelfs in oorlogstijd. Zowel het doden van een persoon als het doden van zichzelf (zelfmoord plegen) is verboden en wordt tot de grote zonden gerekend.
2- Recht op godsdienst
Iedereen heeft de vrijheid om een godsdienst te kiezen. “Laat er geen dwang zijn in de godsdienst.” (al-Baqara, 2/256), “Aan u zij uw Weg, en aan mij de mijne…” (al-Kafirun, 10976) Deze kwestie wordt in de bovenstaande verzen benadrukt. Niet-moslims die onder de soevereiniteit van de Islamitische Staat leefden, kregen het recht om hun eigen godsdienst te beoefenen.
3- Verstand
Het verstand is de meest superieure eigenschap van de mens, omdat het vertrouwen van Allah dankzij het verstand wordt aanvaard en de mens dankzij het verstand de toestemming en de inhoud van Allah kan bereiken. De bron en wortel van kennis is het verstand. De verhouding tussen kennis en verstand is als de verhouding tussen vrucht en boom, licht en de zon, gezicht en het oog. Wat de mens onderscheidt van de andere levende en niet-levende wezens in het heelal en wat hem superieur maakt, is het verstand.
De waarschuwingen in de Koran die de mensen tot nadenken aanzetten, zoals “Denkt na!”, “Denkt gij nog steeds niet na?”, “Denken zij ooit na?”, “Kijkt!”, “Kijkt zij niet?”, “Waarschuwt dan, o gij met ogen!”, tonen het belang aan dat aan het verstand gegeven wordt.
Een schrijver omschrijft het verstand als een samenvatting van het bewustzijn, gefilterd uit gevoelens, het meest waardevolle instrument van de mens, een lichtende essentie, een sleutel om de schatten van het universum te ontsluiten, een werktuig dat de namen en eigenschappen van Allah onderzoekt, die in de wereld manifest worden, een ontdekkingsreiziger die de mysteries in de natuur oplost, een goddelijke gids die de mens voorbereidt op het geluk van het eeuwige leven, een waardevol geschenk dat naar bewijzen handelt en de mens hoge doeleinden en blijvende vruchten toont, en een essentie die met haar wezen van de materie afgezonderd is en met haar werking met de materie verwant is.
De godsdienst van de Islam verbood alcoholische dranken, die de mensen bedwelmen, om zo’n belangrijke essentie te beschermen en legde straffen op aan degenen die dit verbod overtreden. In de islamitische wet worden alle stoffen die de mens bedwelmen en zijn vermogen om te denken en te redeneren wegnemen, samen met alcoholische dranken als verboden beschouwd.
4- Eigendom
De godsdienst van de Islam waarborgt het recht om eigendom te verkrijgen. De Islam wil dat de mens een leven leidt dat past bij de menselijke eer. De Islam is niet tegen rijkdom. De Islam wil niet dat rijkdom een macht is die aan een bepaald deel van de maatschappij toebehoort; zij wil dat rijkdom onder de individuen verspreid wordt.
Onze godsdienst beschouwt doden als een van de grote zonden; evenzo beschouwt zij stelen en graaien als een grote zonde en legt een zeer strenge straf op, zoals het amputeren van de hand van de dief in geval van diefstal.
5- Generatie
De instelling van het huwelijk is noodzakelijk voor het voortbestaan en de ontwikkeling van de menselijke generatie. De voortzetting en instandhouding van de menselijke generatie kan alleen mogelijk zijn door de instelling van het gezin, dat de samenleving vormt en de hoeksteen van de maatschappij is. De instelling van het huwelijk, gebaseerd op het huwelijkscontract, vormt de basis van de Islamitische gemeenschap.
Door belang te hechten aan de versterking van de islamitische maatschappij, heeft de godsdienst van de Islam het krijgen van kinderen en het vermeerderen van de bevolking aangenomen en aangemoedigd. In feite zei Profeet (VZMH): “Trouw met beminnelijke en vruchtbare vrouwen, want ik zal op de Dag des Oordeels trots zijn op uw menigte in aanwezigheid van de andere ummahs.” (Ahmad b. Hanbal, I, 412).
Profeet Zakariyya (VZMH) bad Allah als volgt voor de voortzetting van zijn geslacht: “”Nu vrees ik (wat) mijn verwanten (en collega’s) na mij (zullen) doen, maar mijn vrouw is onvruchtbaar, geef mij daarom een erfgenaam van U – die mij (werkelijk) zal vertegenwoordigen en die het nageslacht van Jacob zal vertegenwoordigen en maak hem, o mijn Heer, iemand met wie Gij welbehaaglijk zijt. “(Maryam 19/5-6)
In de Islam wordt het krijgen van kinderen en de voortzetting van het geslacht als aanbidding beschouwd. Vanwege het belang ervan wordt het schaden van het kind in de baarmoeder, miskraam en abortus als moord beschouwd. Het is verboden de foetus, waarvan de organen zichtbaar zijn geworden, te aborteren. Toen de Boodschapper van Allah (VZMH) trouw aannam van vrouwen, stelde hij “het op geen enkele wijze doden van hun kinderen” als voorwaarde. Deze voorwaarde is zeer belangrijk. Het kind staat onder de controle van zijn moeder voordat het geboren wordt. Na de geboorte is echter de vader, en niet de moeder, verantwoordelijk. Dan heeft de voorwaarde “hun kinderen op geen enkele manier doden” betrekking op de foetus in de baarmoeder.
“O Profeet! Wanneer gelovige vrouwen tot u komen om u de eed van trouw af te leggen, dat zij in aanbidding niets met Allah zullen vereenzelvigen, dat zij niet zullen stelen, dat zij geen overspel (of ontucht) zullen plegen, dat zij hun kinderen niet zullen doden, dat zij geen laster (zullen) uiten, geen opzettelijke valsheid (zullen) plegen en dat zij u in geen enkel rechtvaardig ding ongehoorzaam zullen zijn, neemt gij dan hun trouw aan en bidt tot Allah om vergiffenis (van hun zonden)…” (al-Mumtahina, 60/12).
Lees ook: Islam en het gezin – Bewonderingen
7 veel gestelde vragen over de islam