Vergelijking
We kunnen het zo zien: wij weten bijvoorbeeld wanneer de zon opkomt en ondergaat, en wij schrijven in de kalender dat de zon morgen om deze tijd zal opkomen. Inderdaad, morgen om die tijd komt de zon op.
Ons schrijven heeft geen invloed op deze opgang van de zon, en het zou een vergissing zijn te zeggen: “Wij weten dat de zon morgen zal opgaan, dus kan het zijn dat de zon dan niet opkomt.” Alle voordelen die de zonsopgang met zich mee zou brengen, zouden ook verloren gaan.
Meerdere wijsheden
Een van de vele wijsheden van Allah’s schepping van de mens is aanbidding.
- Allah schiep de mens voor een test. Het is zeker dat deze wijsheid niet kan bestaan zonder de schepping van de mens.
- Allah wil Zijn pracht en volmaaktheid in het heelal geopenbaard zien, zowel op Zijn eigen wijze als door de ogen van anderen. Als we het hebben over de aanblik van anderen, is de mens het belangrijkst. Deze wijsheid maakt ook de schepping van de mens noodzakelijk.
- Hij schiep hem voor aanbidding. De vervulling van deze wijsheid vereist dat er iemand bestaat. Het is niet mogelijk aanbidding te vervullen zonder schepping. Afhankelijk van de hoeveelheid aanbidding die we hier doen, wordt onze plaats in de hemel voorbereid.
- Te verklaren dat Allah groter is dan allen en de geboden van Allah te verspreiden. Om deze wijsheid in vervulling te doen gaan, is het noodzakelijk dat zowel de mededeeler als de gecommuniceerde worden geschapen.
- Zoals een zaadje de aarde in moet om boom te worden, zo is de mens naar het veld van deze wereld gezonden om te groeien, te rijpen en vooruit te komen.
- Als wij in een andere wereld zijn geschapen, dan moeten wij ons afvragen: “Waarom zijn wij in deze wereld geschapen?” Men kan zeggen: “Wij zijn hierheen gezonden omdat dit de meest perfecte testplaats voor de mens is.”
- Benadrukt moet worden dat weten en doen zeer verschillende dingen zijn. We hebben een voorbeeld gegeven. Het feit dat wij weten dat een zaadje een boom zal worden, betekent niet dat het geen boom hoeft te worden.
- Een van de redenen waarom Allah de mensen beproevingen laat ondergaan is, dat het ook voor de mensen belangrijk is hun eigen daden te kennen. Op de Dag des Oordeels zullen alle daden van de mens aan hem worden getoond en hij zal sprakeloos zijn ten aanzien van Allah’s rechtvaardigheid.
Indien Hij mij in het paradijs of in de hel had geworpen zonder mij te beproeven, dan zou de ziel misschien hebben geklaagd dat het onrechtvaardig zou zijn mij in de hel te werpen zonder mij te beproeven.
Een leraar
Stel je een leraar voor. Hij weet wie welk cijfer krijgt. Als hij de klas binnenkomt, zegt hij tegen de leerlingen: “Ik wist wat jullie zouden halen, ik heb jullie cijfers zo geschreven, een proefwerk is niet nodig. Natuurlijk, zelfs als de studenten het volste vertrouwen in hun leraar hebben, zal hun ego proberen bezwaar te maken. Onze Heer doet deze test om dit bezwaar van het ego te voorkomen.
En als er een plan is gemaakt voor een machine of een gebouw, kan men dan zeggen: “Aangezien er een plan is, wat is de behoefte aan het gebouw en de machine?”…
Laten we plannen dat we morgen ergens heen gaan en dit en dat eten. Dus als het duidelijk is wat we gaan doen, wat is dan de noodzaak om te gaan eten?
Als wij dit niet kunnen zeggen, zelfs niet voor eenvoudige dagelijkse dingen, dan kan men niet zeggen dat Allah de mens met ontelbare wijsheden heeft geschapen: “Als Hij wist wat hij zou doen, waarom stelt Hij hem dan op de proef?”
Geloven in het lot
Allah Almachtig is Rechter en Rechtvaardig. Hij doet geen onverstandig en onzinnig werk, en Hij is rechtvaardig en onderdrukt Zijn dienaren niet.
Een andere betekenis van het lot is dat Allah de levensprogramma’s van Zijn schepselen kent met Zijn eeuwige kennis. Met andere woorden, vanaf het moment dat een mens in de moederschoot valt tot aan zijn komst in de wereld en de adem die hij inademt, ligt het in zijn lot en is het bekend bij Allah Ta’ala.
Het lot is een programma geregeld met kennis en wil. Accident is de naam van de uitvoeringsfase van dit programma.
Ongeluk is de manifestatie van Allah’s macht. Het lot is een weerspiegeling van Allah’s kennis. Vanuit dit gezichtspunt komt kennis in beeld als het gaat om het lot. In feite
“Er is niets waarvan de schatten niet bij Ons zijn. Wij zenden alles neer met een bekende bestemming.” (Hijr, 15/21)
Kennis van Allah
Het vers toont aan dat het lot de kennis van Allah betekent.
Aangezien Qadar een programma uit kennis is, heeft het geen dwingend aspect op menselijke handelingen. Het gezegde “Kennis is onderworpen aan kennis”, dat een beginsel is van de theologie over het onderwerp van het lot, zal de kwestie trouwens duidelijker uitdrukken. Als we dit met een voorbeeld uitleggen, bijvoorbeeld: weten wanneer de zon morgen opkomt en ondergaat, heeft geen invloed op het opkomen en ondergaan ervan. De zon komt niet op en gaat niet onder omdat wij dat zo weten, integendeel, wij weten dat omdat de zon op dat ogenblik zal opkomen en ondergaan.
Allah’s eeuwige kennis van wie naar de hel en wie naar het paradijs zal gaan, is een kenmerk van Zijn goddelijkheid. De mens heeft eigenschappen die geschikt zijn om de daden te verrichten waarvoor hij de mensen van de hemel of de hel moet zijn. Met de vrije wil die de mens is gegeven, kan hij de daden doen van de mensen van de hemel of van de mensen van de hel. Daarin ligt alle verantwoordelijkheid bij hem.
Twee aspecten van het lot
Het lot heeft twee aspecten: Dat wat buiten de wil van de mens ligt, zoals zijn komst in de wereld, wie zijn ouders zullen zijn, zijn lot, enz. (voorbeelden zijn te over te noemen). Daar de mens niet met zijn wil kan beslissen, is hij er niet verantwoordelijk voor.
Hij is ook verantwoordelijk voor de daden waartoe hij met zijn eigen wil besluit. Ieder mens weet in zijn geweten dat naar de moskee gaan en naar het café gaan beide vrijwillig zijn. Er is geen dwang hier.
In een van de hadiths van de Profeet (VZMH) wordt gezegd dat “ieder mens geboren wordt met de aard van de Islam”. Een van de betekenissen van “Islam” in de hadiths is schone en mooie zeden. Met andere woorden, ieder mens is geschapen met een zuivere en mooie moraal en het vermogen om de beginselen van het geloof te bevestigen. Maar als de dienaar vrijwillig deze eigenschap verandert en tot het geloof van de Hellenisten toetreedt en de daden van de Hellenisten begaat, dan zal hij daar zeker voor verantwoordelijk zijn.
Lees ook: Het goddelijke lotsbestemming (Qadar)