Vergelijking met een zaad
Als een zaad een geest heeft, kan hij niet begrijpen dat hij in de grond begraven wordt. Maar de weg om een boom te worden en de schoonheden zoals bladeren, bloemen, vruchten, smaken en geuren te hebben, gaat van daar. En wij, die het daar gooien, begraven en met aarde bedekken, kunnen bezwaar maken tegen de oneindige barmhartigheid, het mededogen en de wijsheid die ons op deze akker van de wereld heeft gezet.
Geloof is een verschijnsel dat weten, leren en kennis vereist op basis van gerealiseerd geloof. De Islam daarentegen is een waarheid die onderwerping, gehechtheid, vertrouwen en betrouwbaarheid vereist. In de godsdienst van de Islam, die bestaat uit geloof en Islam, moeten de Moslims deze twee waarheden samen uitdragen.
Hieruit blijkt dat de algemene geloofsbeginselen van de Islam redelijk zijn en rationeel begrepen kunnen worden. Maar in sommige details en in sommige andere kwesties van de Islam zien wij misschien niet de wijsheid die het verstand zal bevredigen.
Ons geloof versterken
Als gelovige zullen wij trachten – zoals u thans doet – bewijzen en wijsheden te vinden die ons geloof versterken, en als moslim zullen wij trachten ons aan Allah te onderwerpen waar wij geen wijsheden vinden.
Wij geloven bijvoorbeeld dat de Schepper van dit universum over oneindige kennis, macht en wijsheid beschikt. Maar in sommige zaken vinden we misschien niet de wijsheid die we zoeken. Op dit punt is het onze plicht onze toevlucht te nemen tot ons geloof en een oplossing te vinden voor het probleem en opgelucht te zijn.
Wanneer wij bijvoorbeeld de wijsheid van deze moeilijke en verplichte beproeving voor de mens niet ten volle begrijpen, zullen wij een beroep doen op ons geloof. Ons geloof zegt ons: “Allah heeft oneindige kennis en wijsheid.” Het is onmogelijk voor een Schepper van oneindige kennis en wijsheid om iets te doen zonder wijsheid, zonder kennis.
Dus, er zijn vele wijsheden in deze zaak, maar ik ken ze niet/misschien zal ik ze niet kennen voor de rest van mijn leven… Dan zal ik vertrouwen op mijn Heer in wie ik vertrouwen heb, Hij weet het het beste. Hij schiep mijn geest en de geesten van miljarden mensen zoals ik.
Mijn heer leren kennen
Ik zal dus mijn grens kennen; ik zal mijn verstand niet vergelijken met de kennis en wijsheid van mijn Heer, die dat verstand geschapen heeft… Ik zal mijn zwakheid voelen en mij aan Hem overgeven.
Het feit dat vele verzen in de Koran adviezen bevatten zoals “stel uw vertrouwen in Allah”, “laat de gelovigen hun vertrouwen in Allah stellen…” is een les van onderwerping die wij trachten voor te leggen en die de Islam wil onderwijzen.
Maar Allah heeft de mensen aan een beproeving onderworpen, opdat men degenen met kolenzielen, zoals Abu Jahl, kan onderscheiden van degenen met diamanten zielen, zoals Abu Bakr. Het feit dat slechte mensen apart worden beoordeeld van goede mensen, en dat de een wordt beloond en de ander gestraft, is een feit dat de huidige wereldgemeenschap van de mensheid – ongeacht haar godsdienst – erkent.
Zware beproevingen
Het woord “test” betekent “ontbering”, tegenspoed. Zoals alle beproevingen van de wereld, zijn de beproevingen van de godsdienst moeilijk. Er is echter geen andere manier om onderscheid te maken tussen degenen die werken en degenen die lui zijn.
Laten wij niet vergeten, dat zij, die een weinig moeite doen om de godsdienst te beproeven, zij die de juiste richting volgen, de lijn van het Boek en de Soennah volgen, zich geleidelijk zullen ontspannen, zowel in gedachten als in daden.
Net als het deugdzame gedrag van een leerling die zijn lessen zeer goed kent, kan het in het begin wat moeilijk zijn om dezelfde houding te verwerven bij de godsdienstige proef, maar daarna is het mogelijk om althans intellectueel te ontspannen. Dit feit wordt onderstreept in het vers dat zegt: “Voorwaar, het gebed is een zware verplichting, maar het is licht voor degenen die Allah eerbiedig zijn” (Al-Baqarah, 2/45).
Conclusie
Iedereen weet heel goed dat de omvang van de proeven een lijn volgt die evenwijdig loopt met de omvang van de beloningen die zij opleveren. De examens in het lager, middelbaar, universitair en hoger onderwijs verlopen allemaal volgens deze regel.
Laten we dus onze handen op ons geweten leggen en nadenken over de omvang van wat de beproeving van de Islam ons zal brengen of doen verliezen, en laten we nadenken over de winsten en verliezen die vervat zijn in de uitdrukking “Het paradijs is niet goedkoop en de hel is niet overbodig.”.
Lees ook: Tussen Angst en Vertrouwen in Allah