Inhoud van dit artikel:
Introductie
Is het mogelijk dat Allah Almachtig de mens zo waardeert, hem laat voelen dat Hij hem waardeert en liefheeft met Zijn zegeningen te allen tijde, en hem dan veroordeelt tot het niets en niet voor hem het Paradijs schept, wat voor Hem even gemakkelijk is als het scheppen van een bloem, en hem niet de eeuwige gelukzaligheid laat genieten? Neen, nooit!
In dit bewijs zullen wij allereerst spreken over de waarde die aan de mens is toegekend en de tekenen van deze waarde in voorwerpen verklaren. In feite kan voor elk voorwerp een uitgebreide verklaring worden gegeven, maar wij gaan niet in op de uitleg van de voorwerpen om het bewijs niet te rekken, en wij verwijzen het naar uw begrip.
Bewijzen
Ja, de meest bijzondere gast en het meest aanvaardbare schepsel van de eigenaar van deze wereld is de mens. Dit is omdat:
1. De mens is het centrum van de schepping van Allah Almachtig in dit universum. Alle dingen zijn ten behoeve van de mens gegeven, alsof dit universum voor de mens is geschapen en zo getemd dat hij er voordeel uit kan halen. Van planten tot dieren, van zonnen tot manen, elk schepsel is een dienaar van de mens en is geschapen om hem te dienen. Dit bewijst dat de mens de kostbaarste gast is van de eigenaar van deze wereld.
2. De mens is een bedachtzame geadresseerde van de toespraak van Allah (swt). Met andere woorden, Allah (swt) heeft in deze wereld alleen tot de mens gesproken en heeft de mens geaccepteerd als gesprekspartner van Zijn hemelse boeken. Deze situatie – dat de mens de ontvanger is van goddelijke spraak – bewijst dat de mens het meest bijzondere schepsel is van de eigenaar van deze wereld.
3. De mens is de grootste spiegel van de namen van Allah (swt). De namen die in bijna het hele universum gemanifesteerd zijn, worden gemanifesteerd in één enkel mens, en de mens is een hele wereld met zijn/haar blootstelling aan deze manifestatie. Ja, de mens is het onderwerp van zowel de meest voorkomende namen van Allah (swt), Zijn Grote Namen, als de hoogste manifestatie van elke naam. Dit bewijst dat de mens een andere waarde heeft in de ogen van de eigenaar van deze wereld.
4. De mens is een wonder van Allah (swt). Hij is geschapen uit een druppel water en uitgerust met onbeperkte materiële en geestelijke apparaten en emoties. Als we alleen het intellect dat aan de mens is gegeven aan de ene kant van de schaal zetten, en alle apparaten die aan andere schepselen zijn gegeven aan de andere kant van de schaal, zou het intellect alleen overheersen. Voeg nu bij dit verstand de andere emoties en apparaten die aan de mens zijn gegeven en zie wat een kostbaar schepsel de mens is!
5. De mens is een inspecteur van de schatten van barmhartigheid. De Almachtige Allah heeft de mens geschapen als een inspecteur van Zijn schatten en heeft hem uitgerust met de beste apparaten en instrumenten om de schatten van barmhartigheid te wegen en te herkennen. Van de tong tot het oog, van het oor tot het verstand, van de neus tot de hand, alles wordt een sleutel en weegt de zegeningen van de schatten van barmhartigheid. Deze situatie bewijst dat de mens de gezelligste gast is van de eigenaar van deze wereld.
6. In deze wereld is de mens de kalief van Allah, de drager van Zijn vertrouwen, het hoofd van Zijn schepselen en een toeschouwer van de manifestaties van de Goddelijke Essentie. In deze aspecten kan geen enkel schepsel de mens inhalen, en deze kleine mens overtreft in deze aspecten de enorme sterren aan de hemel.
De mens heeft een belangrijke missie
De waarde die de eigenaar van deze wereld geeft aan de mens is niet te tellen. In feite, wie zijn eigen lichaam beschouwt, zal de waarde zien die aan hem gegeven is en zal bevestigen dat hij de meest bijzondere gast van dit gasthuis is.
Is het nu mogelijk dat de Heer van deze wereld zoveel waarde geeft aan de mensen, om ze vervolgens te doden, ze niet te laten herrijzen, ze tot het niet-bestaan te veroordelen, hun liefde en waarde tot niets te reduceren en een zeer lelijke onrechtvaardigheid te begaan die haaks staat op Zijn eigen gerechtigheid en in het licht van de waarheid? Natuurlijk kan dat niet!
Ja, het bewijst dat de aan de mens gegeven waarde bewijst dat de mens niet alleen voor deze tijdelijke wereld is; hij gaat naar een eeuwig en blijvend land en werkt daarnaar.
Bovendien kunnen al deze aan de mens gegeven inrichtingen niet alleen voor dit leven zijn. Als er bijvoorbeeld tegen de verbeelding, die een dienaar en omschrijver van de geest is, zou worden gezegd: “Je krijgt de heerschappij over de wereld met een miljoen levensjaren, maar daarna zul je vergaan.” Mits de verbeelding niet misleidt en het ego zich er niet mee bemoeit, zal het “Ah” zeggen in plaats van “Oh” en verdrietig zijn. Dat wil zeggen, de grootste sterveling kan het kleinste apparaat en apparaat van de mens niet bevredigen.
Hier tonen de aspiraties van de mens die zich uitstrekken tot in de eeuwigheid, zijn ideeën die het universum zijn binnengedrongen en zijn verlangens die zich uitstrekken tot in de eeuwige gelukzaligheid dat de mens voor de eeuwigheid is geschapen en naar de eeuwigheid zal gaan. Deze sterfelijke wereld is voor hem een gastenverblijf en een wachtzaal voor het hiernamaals.
De kern van de zaak: Zowel de grote waarde die aan de mens gegeven is als de vele hulpmiddelen en apparaten die aan de mens verbonden zijn, bewijzen dat de mens kandidaat is voor het hiernamaals en in de hemel wordt uitgenodigd.
Lees ook: Waarom beproeft Allah de mens?