Inhoud van dit artikel:
Introductie
In dit betoog zullen we het volgende principe bestuderen: “Als een ding essentieel is, kan zijn tegendeel er niet door veroorzaakt worden. Omdat er een samenvoeging van tegengestelden zou zijn. En dat is tegenstrijdig.”
Laten we eerst kijken naar de betekenissen van de woorden in de regel:
Zatî: Het bestaat uit zichzelf en is niet achteraf verbonden; het behoort tot zijn essentie. Incidenteel: Iets dat achteraf gehecht is, iets dat achteraf komt: Het samenkomen van twee tegengestelden. Tegenovergesteld: Onmogelijk
Islamitische benadering
Geen van de eigenschappen van enig schepsel in deze wereld is essentieel. Met andere woorden, ze behoren niet tot hun essentie, ze zijn allemaal een geschenk van Allah Almachtig. De attributen die essentieel zijn (die blijvend zijn met hun essentie) zijn alleen voorbehouden aan Allah. Want het universum is later geschapen en de schepselen daarin zijn later uitgevonden. Met andere woorden, het is niet eeuwig, maar (later) geschapen.
Natuurlijk kunnen de eigenschappen van datgene wat zelf niet eeuwig kan zijn, niet eeuwig en essentieel zijn. Maar hier zullen we, om de bovengenoemde zin te begrijpen, enkele dingen als essentieel aanvaarden. Hoewel die attributen later ontstaan, kunnen ze tot op zekere hoogte als essentieel worden beschouwd, omdat ze aan dat object verbonden zijn op het moment van zijn schepping.
Bijvoorbeeld, het licht van de zon is tot op zekere hoogte essentieel. Met haar schepping heeft zij licht. Daarom kan duisternis, die het tegenovergestelde is van licht, er niet door worden veroorzaakt; dat wil zeggen, duisternis kan de zon niet benaderen. Want het is een regel dat “wanneer iets essentieel is, zijn tegendeel het niet kan verstoren”.
Maar omdat het licht van de lamp niet essentieel maar toevallig is, dat wil zeggen dat het achteraf aan dat stuk glas vastzit en niet zijn eigen persoonlijke eigendom is, kan de duisternis, die het tegendeel van licht is, de lamp verstoren.
Voorbeeld 2: De warmte van de zon is tot op zekere hoogte essentieel. De zon heeft deze eigenschap met haar uitvinding. Daarom kan kou, die het tegenovergestelde is van warmte, de zon niet benaderen. Want als iets essentieel is, kan zijn tegendeel dat niet veroorzaken.
Wat de warmte van de kachel betreft, de warmte ervan is niet inherent; dat wil zeggen, de kachel heeft het attribuut “heet zijn” achteraf verkregen door er een stof in te verbranden. Daarom kan kou, het tegenovergestelde van warmte, de kachel aantasten. De kachel, die geen hout meer heeft, wordt na verloop van tijd koud.
Voorbeeld 3: Omdat de helderheid van stoffen als goud en diamant tot op zekere hoogte inherent is, kunnen verbleken en verduisteren deze stoffen niet aantasten. Want als iets wezenlijk is, kan zijn tegendeel dat niet veroorzaken.
De helderheid van een gepolijst voorwerp daarentegen is incidenteel, en daarom is het gedoemd te verbleken en te verduisteren. Saaiheid, die het tegenovergestelde is van helderheid, nadert dat voorwerp en verdort het.
Voorbeeld 4: Aangezien de beweging van onze wereld en haar rotatie om zichzelf tot op zekere hoogte essentieel is, kan het tegenovergestelde van beweging, namelijk stilstand en stilstaan, onze wereld niet aantasten. Onze wereld draait voortdurend.
Aangezien echter de beweging van een tol of een fietswiel incidenteel is (het wordt achteraf aan die voorwerpen verbonden), dat wil zeggen dat “draaien” geen essentiële eigenschap ervan is, kan immobiliteit erdoor worden veroorzaakt.
Conclusie: Dus, als iets essentieel is, kan zijn tegendeel niet falen.
De macht van Allah
De macht en de kracht van Allah Almachtig is inherent, van Zichzelf. Met andere woorden, het is permanent met zijn bestaan. Het wordt niet van anderen afgenomen of later verworven. Omdat Allah eeuwig is, zijn Zijn eigenschappen eeuwig, oneindig en absoluut.
We kunnen de resultaten van deze mening als volgt samenvatten:
– Aangezien de eigenschap macht een essentiële eigenschap van Allah is, dan kan het tegenovergestelde ervan, onvermogen, niet aan Allah worden toegeschreven.
– Aangezien onvermogen niet kan worden toegeschreven aan Allah, dan zijn er geen graden in Allah’s macht.
– Als er geen graden zijn in Zijn macht, dan kan Hij, als Zijn wijsheid het toelaat, elk moment duizenden universa scheppen. Zoals er geen verschil is tussen een druppel en de zee of een bloem en de sterren in de handeling van de zon om licht te geven, zo zijn in relatie tot Allah’s macht minder, meer, groter, minder, minder en groter één. In schepping en beschikking zijn de deeltjes gelijk aan de sterren. Het leven geven aan een vlieg is hetzelfde als het opwekken van alle doden. Hij schept de lente met hetzelfde gemak als Hij een bloem schept, en Hij schept de hemel met hetzelfde gemak.
Uit dit principe kunnen we ook de volgende conclusies trekken:
– Het leven is een essentiële eigenschap van Allah. Daarom kan de dood, die het tegenovergestelde is van deze eigenschap, Allah niet benaderen en is Allah eeuwig.
– Zien is een essentiële eigenschap van Allah. Daarom kan het niet zien, wat het tegenovergestelde is van deze eigenschap, Allah niet overkomen en Allah neemt alles tegelijkertijd waar en niets is voor Zijn zicht verborgen.
– Het horen is een essentiële eigenschap van Allah. Daarom kan het niet horen, wat het tegenovergestelde is van deze eigenschap, Allah niet overkomen en Allah hoort alle geluiden, zelfs die van het hart, tegelijkertijd.
– De schoonheid van Allah is essentieel. Natuurlijk kan lelijkheid, wat het tegenovergestelde is van schoonheid, Allah niet falen.
– Allah’s eigenschap van kennis is essentieel. Natuurlijk kan onwetendheid, wat het tegenovergestelde is van deze eigenschap, namelijk “niet weten”, Allah niet falen. Als het niet kan, volgt hieruit het volgende: Allah weet dat een vis duizenden meters diep in de zee zwemt. Hij kent een mier die in de duisternis van de nacht stapt. Geen blad kan vallen zonder Zijn kennis. Allah weet wat er in alle harten omgaat… Dit alles is het gevolg van het feit dat de eigenschap kennis een essentiële eigenschap van Allah is. Het niet kennen ervan is onwetendheid. Maar omdat de eigenschap kennis essentieel is, kan onwetendheid, die het tegenovergestelde ervan is, het niet aantasten; en omdat het dat niet kan, weet Allah alles.
– De andere eigenschappen van de Almachtige Allah kunnen ook met dit principe bekeken worden.
Meer voorbeelden
Samen met dit principe is het nuttig om het volgende principe te overwegen: “Het bestaan van niveaus in een ding is het gevolg van de tussenkomst van het tegenovergestelde van dat ding.” We kunnen dit principe begrijpen aan de hand van de volgende voorbeelden:
– De niveaus van licht zijn het gevolg van de tussenkomst van zijn tegendeel, de duisternis.
– De graden van warmte zijn het gevolg van de tussenkomst van zijn tegendeel, kou.
– De niveaus van schoonheid zijn te danken aan de tussenkomst van haar tegendeel, lelijkheid.
– De niveaus van verzadiging zijn door de tussenkomst van zijn tegendeel, honger.
– De niveaus van macht zijn het gevolg van de tussenkomst van zijn tegendeel, een andere macht…
Met andere woorden, ons principe is als volgt: Als zijn tegendeel niet kan ingrijpen in een ding, is er geen rang in dat ding. Uit dit principe kunnen we de volgende conclusies trekken:
– Allah heeft geen tegenpool.
– Aangezien Allah geen tegenpool heeft, is er geen interferentie in Allah’s beschikking.
– Aangezien er geen inmenging is, dan kan er ook geen rang zijn in Allah’s macht. Zijn macht is oneindig.
– Wanneer Zijn macht oneindig is, zijn het scheppen van een bloem en het scheppen van een bron, het doen herleven van een vlieg en het doen herrijzen van alle schepselen na de dood gelijk aan die macht. Het ene werk kan het andere werk niet verhinderen.
Lees ook: Tussen Angst en Vertrouwen in Allah