Meest bijzondere zwangerschap
De baarmoeder van Aaminah bint Wahb was zeker de edelste en de meest eervolle van alle baarmoeders.1 Het was in een baarmoeder dat edele foetus (van Allaah’s Boodschapper) zich vestigde. Dit zaad bewoog zich uit lendenen van mensen, generatie na generatie, totdat Allaah in Zijn Goddelijke wijsheid verordende dat het zich verplaatste naar `Abdullaah ibn `Abdul-Muttalib, de jeugdige Qurayshi die zijn tijdgenoten uitblonk in grootsheid en schoonheid en in wiens ogen het licht van het Profeetschap scheen. `Abdullaah was het, die werd vrijgekocht van de slachting, nadat zijn vader had gezworen hem te offeren en zijn gelofte had willen vervullen. Hij was de kostbaarste persoon die de Arabieren ooit hebben gekend.
Deze gebeurtenis vond plaats, opdat de Goddelijke keuze zou worden geactualiseerd en stevig verankerd in de geschiedenis van de mensheid, als getuige van Allaah’s absolute Wil. Er is geen verandering in Zijn woorden en er is geen voorwendsel voor wat Hij heeft verordend.
{Allaah verkoos Aadam, Noeh [Noah], de familie van Ibraaheem [Abraham] en de familie van `Imraan boven de `Aalameen [mensheid en djinn] [van hun tijd].
`Abdullaah ging uit met zijn vader `Abdul-Muttalib nadat hij met het offer was vrijgekocht en hij in licht was toegenomen. Een vrouw van Bani Asad ibn `Abdul `Uzza ontmoette hem toen naast de Ka`bah en zei tegen hem nadat ze in zijn gezicht had gekeken dat verlicht was met het licht van het profeetschap: “Je krijgt het gelijke van de kamelen die geofferd zijn voor je losgeld als je nu met mij kunt samenwonen.”
Maar `Abdullaah antwoordde haar dat het beter was te sterven dan iets onwettigs te begaan en dat een edel man zijn eer en godsdienst bewaart.
`Abdul-Muttalib koos uiteindelijk Aaminah bint Wahb van de Zuhr-clan als vrouw voor zijn zoon `Abdullaah. Aaminah was toen de beste Qurayshi vrouw in afkomst en status.
Een waarzegster uit Tibaalah die bekend stond als Faatimah bint Murr Al-Khath`amiyah had `Abdullaah ook gezien. Deze vrouw was een van de mooiste en de kuisste Arabische vrouwen. Zij zag het licht van het profeetschap in het gezicht van `Abdullaah. Ze bood zichzelf toen ten huwelijk aan hem aan. Maar hij wees het aanbod af.
Het nieuws van een Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, die zou voortkomen uit de kinderen van Ismaa`eel verspreidde zich onder de Arabieren over het hele schiereiland. Dit nieuws was gebaseerd op wat de mensen van de Schrift vertelden en op wat impliciet en expliciet in hun Torah staat, alsmede op wat de waarzeggers en astrologen zeiden.
Omstandigheden die `Abdullaah ibn `Abdul-Muttalib omringden betreffende zijn vroege leven, jeugd, zijn uitstekende en briljante opvoeding, zijn kuisheid, zijn hoge morele gedrag en het licht waarmee hij bekend stond, hadden ervoor gezorgd dat sommige vrouwen en meisjes bij hem in de gunst wilden komen om uiteindelijk zijn vrouw te worden. Maar zoals Allaah het wilde, was het Aaminah die de vrouw van `Abdullaah werd.
Belangrijke informatie
De baarmoeder van Aaminah was eerder om de edele foetus van de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, te dragen. En de baarmoeder vervulde de boodschap die ervoor bedoeld was…en het lot bleef in de hand van Allaah Die erover beschikt zoals Hij wil.
Een paar maanden nadat de zwangerschap had plaatsgevonden, ondernam `Abdullaah een reis naar Syrië.2 Toen hij terugkwam, werd hij ziek en verbleef hij bij zijn ooms van moederskant van de stam van Bani Najjaar in Yathrib, waar zij hem verzorgden en verzorgden.
Hij stierf echter tijdens die ziekte, waardoor zijn jonge vrouw weduwe werd. Aaminah was zeer bedroefd over de dood van haar geliefde man, die na hun huwelijk slechts enkele maanden bij haar verbleef. Ze huilde bitter en jammerde hevig.
De scheiding was pijnlijk, en pijnlijker dan dat is de verplaatsing van de foetus in haar baarmoeder. Het was al een wees geworden voordat het geboren was en voordat het zijn ogen kon openen. Dat was de mate van haar psychologische pijn. Maar ze had een troost: Het was haar eigen ik. Ze was sterk en volhardend. Ze vond ook troost in `Abdul-Muttalib die voor haar zorgde en haar mededogen toonde. Hij zou haar geen seconde verlaten, behalve als hij voor zijn privé behoeften moest zorgen.
Haar grootste troost is echter haar baby. Zij voelde nooit enige ontbering of ongemak, noch fysiek noch psychisch. Wat zij voelde was eerder het tegenovergestelde daarvan. Ze voelde zich comfortabel en op haar gemak. Ze voelde zich alsof ze een ander persoon was omdat ze geen rekening hield met het materialisme van de mensen. Ze was net een spook dat in de lucht zweeft.
Iemand kwam bij haar terwijl ze sliep en vertelde haar: “Je bent zwanger van de leider en de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, van deze Oemmah.”
Hij kwam weer bij haar voordat zij beviel en zei tegen haar: “Zeg nadat je hem ter wereld hebt gebracht: `Ik zoek bescherming voor hem bij de Ene (Allaah) tegen het kwaad van elke afgunstige.’ Noem hem dan ‘Mohammed’.”
2 Syrië is volgens de geografische terminologie van de Arabieren een gebied dat bestaat uit Palestina, Jordanië, het huidige Syrië en Libanon. De stad Gaza aan de Palestijnse kust was een van de belangrijkste steden die de Qurayshi kooplieden bezochten.
Zo bleef Aaminah dromen zien. En meer dan eens gaven de dromen haar blijde tijdingen, versterkten haar, spoorden haar aan tot geduld, troostten haar en verhoogden haar positie en die van de zwangerschap die zij droeg.
Bevalling
De dag van de bevalling was een grote dag. Het was op de twaalfde dag van Rabee`ul-Awwal bij zonsopgang.
Dit tijdstip heeft zijn betekenis en betekenis. Het heeft zijn dimensies in de horizon van de tijd. Het was de dageraad die de duisternis van de mensheid verwijderde, de opgehoopte duisternis die de mensheid van het rechte pad had doen afwijken en de duisternis van het onrecht dat de mensen hun medemensen aandeden.
Ja, het was in de lente … na de kou, de orkanen, het gebrul en de donder van de winter en na de duisternis van zijn wolken. Het was in de lente na de hitte en de verschroeiing van de zomer en na de droogte en de veranderingen in de natuur die bij de herfst horen.
Aaminah zei: “Toen ik hem verloste, kwam er met hem een licht uit dat verlichtte wat tussen het oosten en het westen ligt. Het licht verlichtte paleizen en markten van Syrië totdat ik de halzen van de kamelen in Basra zag. Ik zag drie opgerichte vlaggen: één in het Oosten, één in het Westen en de derde boven de Ka`bah.”
`Abdul-Muttalib, de grootvader van de Profeet, sallallaahu `alayhi wa sallam, kwam en nam de jongen Mohammed mee naar de Ka`bah, waarbij hij met hem rondging en zei,
“Lof zij Allaah Die mij deze zeer belangrijke jongen heeft gegeven; ik zoek Allaah’s bescherming voor hem.”
Een deel van het bovenstaande is geput uit de overlevering van Aaminah aan Haleemah, van de clan van Bani Sa`d die de natte voedster was van de Profeet, sallallaahu `alayhi wa sallam. We zullen haar leven bespreken, Inshaa’ Allaah.
Het is hier dat Haleemah hint Abu Dhu`ayb het leven van Mohammed, sallallaahu `alayhi wa sallam, binnenkwam als zijn tweede moeder.
Zij is Thuwaybah de vrijgelaten dienstmeid van zijn oom Abu Lahab (`Abdul-`Uzza ibn `Abdul-Muttalib) die zielsveel van zijn broer `Abdullaah hield. Abu Lahab was ernstig bedroefd over de dood van zijn broer. En toen zijn vrijgelaten dienstmeid Thuwaybah bij hem kwam en hem het goede nieuws van de geboorte van Mohammed, sallallaahu `alayhi wa sallam, bracht, was hij zo blij dat hij haar vrijliet. Dat was de gewoonte van de Arabische edelen. Het was een bron van trots en glorie voor hen.
Het bleek dat Thuwaybah enkele dagen bij Aaminah bleef nadat zij bevallen was. Ook zij had toen net een baby ter wereld gebracht. Mohammed, sallallaahu `alayhi wa sallam, zoogde aan haar borst totdat Haleemah kwam en hem van haar afpakte.
De rol die Haleemah zou spelen in de vroege jeugd van de Profeet, sallallaahu `alayhi wa sallam, was fundamenteel en belangrijk. De twee periodes van zijn verblijf bij haar in de woningen van Bani Sa`d waren vol belangrijke gebeurtenissen.
1. Omdat het de baarmoeder was die het zegel van alle profeten en de leider van de boodschappers droeg. Dit betekent echter niet dat wij niet geloven dat Maryam bin `Imraan (de moeder van Jezus) boven de vrouwen van de gehele mensheid (van haar tijd) werd uitverkoren.
2. Syrië is volgens de geografische terminologie van de Arabieren een gebied dat bestaat uit Palestina, Jordanië, het huidige Syrië en Libanon. De stad Gaza aan de Palestijnse kust was een van de belangrijkste steden die door de Qurayshi kooplieden werd bezocht.
Lees ook: HET LEVEN VAN KHADIJA (R.A.)