Achtergrond
Zij is de zuster van Umm Al-Fadl en Maymoonah, moge Allaah tevreden met hen zijn, (de moeder van de gelovigen) van dezelfde moeder en verschillende vaders.
Zij omarmde de Islam vroeg, trouwde met `Abdullaah ibn Jahsh, moge Allaah tevreden met hem zijn, en migreerde met hem naar Abessinië.
Zaynab, moge Allaah tevreden met haar zijn, was van fijne en edele afkomst. Dit, samen met haar zuivere godsdienst, bloeide op en bracht in haar grote vruchten voort: zij was zeer vroom. De geur van haar vroomheid verspreidde zich met haar naam en telkens wanneer zij genoemd wordt en de aangename vruchten van deze vroomheid vloeien overvloedig uit haar handen naar de armen en de behoeftigen in de vorm van onbeperkte giften en liefdadigheid, zozeer zelfs dat zij bekend stond als `moeder van de armen’.
Huwelijk
Haar leven met `Abdullaah was een duidelijk voorbeeld van liefde, gehoorzaamheid en zelfopoffering in huwelijkse verplichtingen. De persoonlijkheid van haar echtgenoot, `Abdullaah, had haar werkelijk in status verhoogd; maar dit maakte haar nederiger en oprechter in haar liefde voor Allaah en Zijn Boodschapper, sallallaahu `alayhi wa sallam.
Zij liet zich niet meeslepen door praalzucht en trots en de Boodschapper van Allaah, sallallaahu `alayhi wa sallam, wees haar echtgenoot aan als leider van het eerste contingent. De Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, had zijn Metgezellen over haar man verteld: “Ik zal zeker een man sturen die het meest bestand is tegen honger en dorst onder jullie.”
Zij werd nooit gegrepen door opzichtigheid en arrogantie toen zij trouwde met `Abdullaah die een neef was van Allaah’s Boodschapper, sallallaahu `alayhi wa sallam. Nederigheid was een prominente kwaliteit van Zaynab’s, moge Allaah tevreden met haar zijn, persoonlijkheid.
Zij trad het huishouden van de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, binnen als een moeder van de gelovigen. En dit is een hoge en nobele status. Het is een eer die hoger is dan alle andere eerbewijzen. Ze kwam het huishouden binnen met een titel van `moeder van de armen’. Zo werden de twee titels verweven en de twee werden met elkaar verbonden, hoewel ze in werkelijkheid één zijn.
Heeft de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, niet in zijn smeekbede gezegd: “O’ Allaah, laat mij leven als een arm persoon, laat mij sterven als een arm persoon en laat mij herrijzen te midden van de groep arme mensen?”
Wijze lessen
Dat zijn degenen waarvan jij denkt dat ze zelfvoorzienend waren vanwege hun terughoudendheid.
En Zaynab, moge Allaah tevreden met haar zijn, trad het huis van de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, binnen als zijn vrouw:
Het was op een zondag in het derde jaar van Hijrah; de dag dat `Abdullaah, moge Allaah tevreden met hem zijn, werd uitgehuwelijkt aan de mooie vrouwen van het Paradijs.
Het is opmerkelijk om het verhaal van zijn martelaarschap te vermelden. Want, daar ligt een les voor allen die strijden voor de zaak van Allaah – in alle generaties. Het is ook nodig opdat het woord `Jihaad’ niet wordt veranderd in een goedkoop goed dat te koop wordt tentoongesteld op de markt van hypocrisie.
Al-Baghawi rapporteerde op gezag van Ishaaq ibn Sa`d ibn Abu Waqqaas dat hij zei:”Mijn vader informeerde mij dat `Abdullaah ibn Jahsh tegen hem zei op de dag van Uhud: `Kun je niet komen zodat we kunnen smeken?’ Hij zei: `Daarop gingen we in een hoekje zitten en Sa`d deed een smeekbede zeggende: `O’ mijn Heer! Wanneer wij vandaag (de vijand) ontmoeten laat mij dan in confrontatie komen met een man die streng woedend is die ik voor Uw zaak zal bestrijden. Laat mij hem dan overwinnen zodat ik hem kan doden en zijn wapens in beslag kan nemen.’
`Abdullaah ibn Jahsh zei Aamen op deze smeekbede en zei toen: `O’ Allaah! Laat mij een strenge woedende man ontmoeten die ik voor Uw zaak zal bestrijden en laat hem mij vastgrijpen en mijn neus en oren afsnijden en wanneer ik U zal ontmoeten zal ik zeggen: `Dit is voor Uw zaak en voor de zaak van Uw Boodschapper’ en U zult zeggen: `Je hebt de waarheid gezegd.’
Sa`d zei: `Dus de smeekbede van `Abdullaah was beter dan de mijne. Ik heb hem later op de dag gezien met zijn neus en oren aan een draad gehangen.'”
Az-Zubayr ibn Bakkaar vertelde:
“`Abdullaah ibn Jahsh, moge Allaah tevreden met hem zijn, werd vroeger `degene die verminkt werd voor de zaak van Allaah’ genoemd. Zijn zwaard werd gebroken in de Slag bij Uhud en de Boodschapper van Allaah, moge Allaah tevreden met hem zijn, gaf hem een dunne droge staaf en het veranderde in een zwaard in zijn hand en hij kreeg de bijnaam `de dunne droge staaf’.
Dit zwaard bestond nog steeds totdat het werd verkocht aan Bagha, de Turk, voor tweehonderd Deenaar.”
De Boodschapper van Allaah, sallallaahu `alayhi wa sallam, kende de pijn van de scheiding waar Zaynab, moge Allaah tevreden met haar zijn, onder leed. Dus deed hij inspanningen om haar te troosten en hij deed haar een huwelijksaanzoek. Zij verwelkomde het voorstel en accepteerde het. En zij trad toe tot het huishouden van de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, als moeder van de gelovigen. Dat was na zijn huwelijk met Hafsah, `Umar’s, moge Allaah tevreden met hen zijn, dochter.
Acht maanden na dit huwelijk werd Zaynab, moge Allaah tevreden met haar zijn, de moeder van de gelovigen en de moeder van de armen ernstig ziek en stierf.
Zij was de enige vrouw van de Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam, die tijdens zijn leven overleed na Khadeejah, moge Allaah tevreden met haar zijn. De Profeet, sallallaahu alayhi wa sallam (het’ was erg verdrietig om haar vertrek. Hij riep Allaah aan om haar te vergeven en hij herdacht haar dagen altijd met geduld.
Lees ook: HET LEVEN VAN KHADIJA (R.A.)