Inhoud van dit artikel:
Introductie
Depressie is een van de meest voorkomende ziekten van onze tijd. Het leed dat deze ziekte veroorzaakt, of stress, zoals het tegenwoordig vaak wordt genoemd, brengt vele ziekten met zich mee en kan vele aandoeningen zoals hartziekten veroorzaken. Wanneer de oorzaak hiervan wordt onderzocht, blijkt dat de gevoelige evenwichten tussen cellen direct worden aangetast door leed.
Ons immuunsysteem beschermt ons bijvoorbeeld tegen vele ziekten, waaronder kanker. Een gezond immuunsysteem is alleen mogelijk met een stressvrije levensstijl. Bij afwezigheid van problemen en zorgen vechten onze lymfocyten effectiever tegen infecties, reumatische aandoeningen en zelfs kanker.
Hiervoor zijn gebed en tawakkul essentieel. Ongetwijfeld zal een gelovige die voortdurend tot Allah bidt, beseft dat elke gebeurtenis die hem overkomt een speciale test van Allah is, en op Hem vertrouwt, sneller van de problemen afkomen. De eigenschappen van onze Almachtige Heer, die problemen wegneemt en het gebed verhoort, worden in de Koran als volgt vermeld:
“Zijn die voorwerpen superieur, of Allah, Die de smeekbede van de hulpeloze aanvaardt en zijn nood verlicht, en jullie tot opvolgers in de wereld maakt? Is er een andere god naast Allah? Natuurlijk niet. Hoe weinig denken jullie!” (al-Naml, 27/62).
Waarschuwingen
Onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei in de volgende hadith dat nood tot ziekten leidt:
“Wie slecht gedrag vertoont, houdt zijn eigen ziel in nood, en wie veel verdriet heeft, maakt zichzelf ziek.”
“Vele soorten zorgen brengen vele soorten ziekten met zich mee.”
“Er is niets erger en ernstiger dan bezorgdheid bij het door Allâhu ta’âlâ geschapen schepsel.”
“Allâhu ta’âlâ heeft geen enkele soort moeilijkheden geschapen waarvoor Hij geen genezing heeft geschapen. Wie dat middel kent, zal ervan genezen, en wie het niet kent, zal in dat probleem blijven. Maar de dood heeft geen genezing.” (Önder Çağıran, Tıbbi Nebevi, 1e editie, Boğaziçi Publications, Istanbul 1996)
Tegenwoordig stellen artsen dat het, om de gevolgen van stress te vermijden, noodzakelijk is een vreedzame en kalme structuur te hebben, een psychologie die comfortabel, veilig en vrij van zorgen is. Een vreedzame en comfortabele psychologie is alleen mogelijk door de Koranische ethiek na te leven. De belofte van onze Heer voor Zijn gelovige dienaren wordt als volgt gerapporteerd:
“Wie als gelovige rechtvaardige daden verricht, hetzij man of vrouw, Wij zullen hem zeker een goed leven laten leiden en Wij zullen hem zeker belonen met het beste van wat hij deed” (Nahl, 16/97).
“Zeg: Allah behoedt jullie ervoor en voor elke vorm van nood…” (Anam, 6/64)
Andere benadering
In feite is depressie, die wordt gedefinieerd als “een staat van wanhoop waarin een persoon zijn doelen niet kan realiseren, de schoonheden die hij bezit niet kan beschermen of wanneer hij zich de mogelijkheid van dergelijke verliezen realiseert”, niet alleen het probleem van deze tijd, maar ook het probleem van de hele mensheid door de geschiedenis heen, en men kan zelfs zeggen dat het “het lot” is.
Want de mens is “onbekwaam, gebrekkig, sterfelijk, en in tegenstelling tot dieren is hij zich daarvan bewust”. Het is interessant dat iemand die alles wil maar niet echt iets kan hebben, die overal bang voor is, getroffen is, pijn heeft maar zich niets kan veroorloven, die weet dat hij zelfs in de beste tijden sterfelijk is, tijdelijk, en dat alles op een dag zal eindigen, niet depressief wordt.
Dit is meestal mogelijk door achteloosheid. Hij probeert niet te denken aan de dingen die hij vreest, troost zich met wat hij kan bezitten, probeert niet te denken aan dood en scheiding. Maar wanneer enkele “onverklaarbare” gebeurtenissen de sluier van achteloosheid doorbreken, overspoelen de angsten en wanhoop die tot die dag zijn uitgesteld het zelf en treedt de depressie in.
Depressie lijkt bijna een natuurlijk gevolg van het mens-zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat depressieve symptomen (slaapstoornissen, veel voorkomende lichamelijke klachten zonder enige aanleiding, vaak huilen, hopeloosheid over de toekomst, gebrek aan zelfvertrouwen, zwakte, onvermogen om van het leven te genieten, enz.) bij 60% van de mensen op verschillende niveaus voorkomen.
Kritische vragen
Is het niet mogelijk met depressie om te gaan, die zo’n wijdverbreide en algemene plaag is? Is er geen genezing voor deze problemen van hulpeloosheid, armoede en sterfelijkheid? Natuurlijk wel, als de zoeker het vindt. In feite is de meest voorkomende fout die mensen maken dat ze denken dat deze hulpeloosheid, armoede en sterfelijkheid, die in het begin zeer verontrustend zijn, onoplosbaar zijn en ze proberen er niet aan te denken, ze nemen aan dat ze niet bestaan.
Laten we het anders vragen: Is de “patiënt” die depressief is en zegt “alles is leeg, wat ik wil gebeurt niet, gebeurtenissen die verkeerd gaan maken me kapot, we gaan uiteindelijk toch dood, dit leven is zinloos” consequenter, of is de troosteling die zegt “trek je niets aan van deze dingen, maak je nergens zorgen over, hou je voeten warm en je hoofd koel, denk nergens aan, denk niet diep na” consequenter? Is het niet onvermijdelijk dat deze mensen die de logica van struisvogels hanteren in dezelfde put van depressie rollen “als hun hoofd tegen de muur komt”?
Zijn we in feite niet allemaal in een klein kamertje met “spiegeltjes aan de muren”? Aangezien alle muren spiegels zijn, geven de verstrengelde beelden ons het gevoel dat we in een ruime plaats zijn, maar wanneer we ons hoofd stoten tegen die muur waarvan we denken dat die ver weg is met de waarschuwing van een klein onheil, beseffen we dan niet dat we ons eigenlijk in een nauwe kerker bevinden? Vliegen dromen niet weg en ontglipt de slaap ons niet? Veroorzaken zelfs de zoetste toestanden geen pijn? Barst de glans van het valse wereldparadijs dat we hebben opgebouwd niet bij elke dood, elk verlies en elk verdriet?
Voorbeelden
Laten we denken aan een jonge man. Hij heeft iemand van wie hij zielsveel houdt en droomt van een gelukkige toekomst met haar. Maar hij realiseert zich dat “we zullen voor altijd samen zijn, schat” een complete leugen is. Wat voor altijd? Het is twijfelachtig of ze volgend jaar nog samen zullen zijn. Op een dag zal ze vroeg of laat voor altijd gescheiden worden van de persoon van wie ze zoveel houdt. Tot die tijd zal ze waarschijnlijk genoegen nemen met een problematische, halfbakken relatie die niet past bij haar dromen en idealen. En ze probeert dit alles te negeren en zichzelf te troosten door haar hart aan hem te binden. Tot wanneer?
Laten we ons een moeder voorstellen. Haar kind, voor wie ze haar leven zou geven, kan elk moment geconfronteerd worden met een ziekte of een calamiteit. Ook al staat ze de hele dag aan haar zijde, een klein kiempje kan haar kleintje in bed leggen, verlammen of voorgoed van haar wegnemen. Wat kan deze moeder doen? Waarmee kan ze het vuur van het medelijden doven? Hoe kan ze de angst voor het verlies vergeten? Met welk bedrog kan zij zich troosten? Laat professoren en filosofen spreken en antwoorden!
Maar nee! Zij zullen zeggen: “Dit zijn de bittere feiten van het leven, accepteer ze. Houd je bezig met andere dingen, neem hobby’s. Kijk naar wat je kunt bereiken, wat je kunt hebben, probeer gelukkig te zijn, besef jezelf, etc. etc.” Kan een persoon dat ter dood veroordeeld is plezier beleven aan de versiering van de kerker? Kunnen sterfelijke liefdes een hart bevredigen dat een eeuwige liefde wil? Kan een ziel die alleen tevreden kan zijn met een paradijs ter grootte van de aarde zich laten misleiden door tijdelijke villa’s waarvan het water en de elektriciteit zelfs kunnen worden afgesloten?
Oplossingen: ‘bril van het geloof’
Maar voor iemand die door de bril van het geloof kijkt, geldt de uitdrukking in het vers: ‘Voor hen is er geen angst en zij zullen niet treuren.’
Want de ware gelovige houdt van zijn geliefde voor Allah. Zijn geliefde is een weerspiegeling van Allah’s genade en glorie. En hij heeft de hoop dat zij een eeuwig en vreedzaam samenzijn zullen hebben in het eeuwige leven zonder ooit gescheiden te worden.
Wanneer zijn geliefden van hem worden weggenomen, vindt hij troost door te zeggen “de scheiding is tijdelijk”. Hij vertrouwt zijn genegenheid toe aan de barmhartigheid en bescherming van Allah.
Met de les van de Koran erkent hij calamiteiten, rampen en ziekten als Goddelijke waarschuwingen, als kaffarah-uz zünub (reiniging van zonden).
Wanneer hij wereldse rijkdom en positie wint of verliest, zegt hij “Hij is de gever en Hij is de nemer”, en hij streeft naar de posities en eeuwige beloningen in het hiernamaals, die de echte permanente rijkdom en rang zijn.
Hij zegt: “Aangezien deze wereld een tijdelijke proeftuin is, is er geen troost in beproeving”, en verwelkomt tijdelijke problemen en moeilijkheden.
Hij zegt: “Deze wereld is een boek.” Hij vervuilt zijn geest niet met vuil en rommel die hij niet kan herstellen, en hij houdt zich bezig met het schoonhouden van zijn eigen boek van daden.
Zelfs als hij gevallen is in zonde, achteloosheid en rebellie, zegt hij: “Men kan niet wanhopen aan Allah’s barmhartigheid.” Hij gaat de deur van berouw binnen, die altijd open staat, en opent een nieuwe witte bladzijde. Hij vindt ware vrede en gelukzaligheid in deze wereld.
De manier om van depressie af te komen, die niet alleen de ziekte van onze tijd is, maar ook de ziekte van eeuwen, is te luisteren naar de boodschap van eeuwen terug (woorden van Allah).
Lees ook: HANDICAP: ZWARE BEPROEVING MET EEN BELONING IN DE HEMEL