De islam & samenleving
De Islam is de laatste en meest volmaakte van de hemelse religies. Het doel ervan is de mens, de hoogste schepping van Allah, gelukkig te maken in deze wereld en in het Hiernamaals. De Islam heeft alles bevolen wat noodzakelijk is voor de mens om dit geluk te bereiken en alles verboden wat hem dit geluk zou ontnemen. Overspel en ontucht is een van deze verboden.
‘Zina’ / overspel is o.a. geslachtsgemeenschap tussen mensen die niet wettelijk gehuwd zijn en die niet door het huwelijk gebonden zijn.
De Islam heeft overspel verboden, terwijl het huwelijk wordt bevolen. In feite, in de Heilige Koran:
وَلاَ تَقْرَبُوا الزِّنَى اِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً
“Kom niet in de buurt van overspel. Want het is zeker een onfatsoenlijkheid en een slechte weg.”[1] Er wordt gezegd.
De Boodschapper van Allah (s.a.w.) zei in een van zijn hadiths:
“Er is niemand die de gelovigen meer tegen het kwade beschermt dan Allaah. Daarom heeft Allaah ontucht in het openbaar en in de privésfeer verboden.”[2
Overspel en prostitutie hebben veel morele, medische, sociale en juridische schade
Het gezin vormt de kern van de samenleving. Gezonde generaties groeien op in dit nest. Het kind krijgt eerst van hieruit zijn natuurlijke ontwikkeling, moraal en opvoeding. Het gezin is ook de bron van de menselijke liefde. Het grootste gevaar voor dit huis is overspel en prostitutie. Overspel en prostitutie verhinderen eerst de vorming van een gezin. Het zorgt ervoor dat het gevestigde gezin uit elkaar valt en ellendig wordt.
Overspel vernietigt ook de menselijke gezondheid. Het is medisch vastgesteld dat de bron van veel geslachtsziekten ontucht en prostitutie is. Zelfs de ziekte AIDS, die vandaag de dag de menselijke gezondheid bedreigt, wordt meestal via de geslachtsorganen overgedragen.
Onze Boodschapper van Allah (SAW), die voorspelde dat de dood zou toenemen in samenlevingen waar ontucht en prostitutie wijdverbreid werden, vestigde onze aandacht op dit punt. Kinderen die door ontucht zijn verwekt, worden vaak niet geboren. Zij die in de wereld komen worden in het midden gelaten en worden ellendig. Ze zijn beroofd van de genegenheid van moeder en vader. Van tijd tot tijd wordt de maatschappij met afschuw vervuld door deze kinderen die aan de poorten van de moskee worden achtergelaten. Het is dit schandelijk kwaad dat de moeder, die vol oneindig mededogen en barmhartigheid voor haar kind is en elk offer voor haar kind verdraagt, dwingt haar kind voor de deur van de moskee achter te laten. Ontucht en prostitutie beroven de mens dus van zijn grootste eigenschap: liefde en mededogen.
Grote klap voor de samenleving
In welke maatschappij overspel en ontucht ook wijdverbreid zijn geraakt, zij hebben die maatschappij vernietigd. Vandaag de dag is het onvermijdelijk dat sommige samenlevingen, die sterk lijken te zijn, in een grote schok verkeren vanwege overspel en prostitutie, en het is onvermijdelijk dat deze schok met het verstrijken van de tijd zal toenemen en deze samenlevingen zwak zal maken.
Gevolgen zina
Het is ook opmerkelijk dat sommige metgezellen van de Profeet het volgende zeiden over de gevolgen van overspel.
“Pas op voor overspel. Want in overspel zijn zes slechte eigenschappen, waarvan er drie betrekking hebben op de wereld en drie op het Hiernamaals:
Die met de wereld te maken hebben:
– Het neemt de zegeningen in levensonderhoud en verdiensten weg.
– Het verkort het leven.
– Het veroorzaakt de haat van mensen.
En die met betrekking tot het Hiernamaals:
– Het maakt Allaah kwaad.
– Het verergert de verantwoording.
– Het veroorzaakt de toegang tot de hel.”[3]
Daarom heeft de Islam, terwijl hij overspel verbiedt, ook rekening gehouden met de middelen die daartoe leiden.
Voorkomen
Het duldt niet dat een man en een vrouw alleen in een kamer verblijven. Omdat dit argwaan zou wekken en tot Haram kan leiden. Hij beveelt degenen die in een gunstige situatie verkeren onmiddellijk te trouwen. Hij raadt aan het huwelijk niet te compliceren met onnodige uitgaven. Hij verklaart dat het krijgen van kinderen iemand niet arm zal maken, zoals in sommige misinterpretaties wordt beweerd, maar integendeel, degenen die trouwen en arm zijn, zullen door Allaah rijk worden gemaakt. Het beveelt om diegenen te helpen die willen trouwen om zich te beschermen tegen haram.
Anderzijds worden ook de voorbereidingen die tot overspel leiden als overspel beschouwd. In feite heeft de Boodschapper van Allah (s.a.w.) gezegd:
مَا رَأيْتُ شَيْئاً أشْبَهَ بِاللَّمَمِ مِمَّا قَالَ أبُو هريرة: إنَّ النَّبىّ . قالَ: إنَّ اللّّهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أدْرَكَ ذلِكَ َ مَحَالَةَ. فَزِنَا العَيْنَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ النُّطْقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهى. وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذلِكَ أوْ يُكَذِّبُهُ
“Allah heeft voor de zoon van Adam zijn deel aan ontucht verordend. Ongetwijfeld zal de zoon van Adam dit lot bereiken (dat in de eeuwigheid was voorbestemd). De ontucht van het oog is het (wellustig) kijken naar een vrouw die geen mahram is. En het overspel van de tong is het spreken (met genoegen). De Nafs heeft ook de begeerte en de lust tot ontucht (deze begeerte is ook ontucht van de Nafs), en het orgaan van het vlees vervult de begeerten van al deze ledematen of ontkent ze.”[4
Maatstaf
In deze hadith vestigt de Boodschapper van Allah (s.a.w.) onze aandacht op één punt. De Profeet (SAW) vestigt onze aandacht op een punt in deze Hadith: kleine vergissingen die gemaakt worden met de organen zoals de ogen en de tong worden niet beschouwd als overspel, zolang het geslachtsorgaan ze niet omzet in daden en ze in de vorm van verbeelding blijven. In feite, in de Heilige Koran:
اَلَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَآئِرَ اْلاِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ اِلاَّ اللَّمَمَ اِنَوَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ اَعْلَمُ بِكُمْ اِذْ اَنْشَاَكُمْ مِنَ اْلاَرْضِ وَاِذْ اَنْتُمْ اَجِنَّةٌ فِى بُطُونِ اُمَّهَاتِكُمْ فَلاَ تُزَكُّوآ اَنْفُسَكُمْ هُوَ اَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى
“Wat hen betreft, die de groote zonden en de zedeloosheid vermijden, met uitzondering van kleine gebreken, uw Heer is overvloedig in vergiffenis.”[5] Er is gezegd, dat zulke gebreken vergeven zullen worden, mits zij groote zonden vermijden.
Overspel en hoererij behoren tot de ernstige zonden, evenals het beschuldigen van kuise vrouwen van overspel en hoererij.
Daar overspel en ontucht ondeugden zijn, die het goede leven van de mensen verontreinigen, zegt de Heilige Koran, dat een van de dingen, die de vrouwen, die trouw aan de Boodschapper van Allah (saw) willen zweren, in acht moeten nemen, is het bewaren van hun kuisheid. Inderdaad:
يَآَاَيُّهَا النَّبِىُّ اِذَا جَآءَ كَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى اَنْ لاَ يُشْرِكْنَ بِالهِ شَيْئًا وَلاَ يَسْرِقْنَ وَلاَ يَزْنِينَ وَلاَ يَقْتُلْنَ اَوْلاَدَهُنَّ وَلاَ يَأْتِينَ بِبِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ اَيْدِيهِنَّ وَاَرْجُلِهِنَّ وَلاَ يَعْصِينَكَ فِى مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Wijze lessen
“O profeet, gelovige vrouwen;
– om niets met Allah te vereenzelvigen,
– Niet stelen,
– Geen overspel plegen,
– Niet het doden van je kinderen,
– Niet om een laster te verzinnen tussen hun handen en hun voeten,
– En wanneer zij komen om u trouw te zweren en u niet tegen te werken in hetgeen recht is, aanvaardt dan hun trouw en vraagt Allah voor hen om vergiffenis. Voorzeker, Allah is de Meest Vergevensgezinde, de Meest Barmhartige.”[6]
Mannen uit Medina
Dit wordt niet alleen van vrouwen gevraagd, maar ook van mannen. Onze Profeet zei tot hen die uit Yathrib (Medina) kwamen en onze Profeet ontmoetten in een plaats genaamd Akaba aan de rand van Mekka en die moslims wilden worden nadat zij naar de suggesties van de Profeet hadden geluisterd, het volgende:
أَ تبايعونِى عَلى أنْ تُشرِكُوا باللّهِ شيئاً، وَلآ تَسْرِقُوا، تَزْنُوا، وَ تَقْتُلُوا النفسَ التى حرَّمَ اللّهُ إّلا بالحقِّ
“Zweert trouw aan mij om geen deelgenoten met Allah te koppelen (Shirk), om niet te stelen, om geen overspel te plegen, om geen kinderen te doden, om niet te lasteren en te smaden met elke leugen die jullie kunnen verzinnen, en om niet opstandig te zijn in rechtschapenheid…”[7]
Van de boodschapper van Allah is bericht, dat overspel en ontucht niet kunnen samengaan met een volwassen geloof, omdat zij de geestelijke gevoelens van de gelovige aantasten.
لآ يَزْنِي الزَّانِي حِينَ يَزْنِي وَهُوَ مُؤْمِنٌ،،
“Degene die overspel pleegt, pleegt geen overspel wanneer hij een (volle en volwassen) gelovige was op het moment dat hij overspel pleegde.”[8]
Belangrijke overleveringen
Ja, overspel is een van de ernstige zonden en kan niet samengaan met een volwassen geloof. Maar het sluit degene die het begaat niet uit van geloof. In feite, niet alleen dit, maar alle zonden zijn zo, en degene die ze begaat verliest het geloof niet, tenzij hij ontkent dat het zonden zijn, maar hij blijft een zondaar. In feite, de boodschapper van Allah, moge Allah hem zegenen en vrede schenken:
أتانى جبريلُ عليهِ السلآم فبشَّرَنى أنهُ مَنْ مَاتَ مِنْ أُمَّتِكَ يُشْرِكُ باللّهِ شيئاً دخلَ الجَنَّةَ. قُلتُ: وَإنْ زَنَى وإنْ سرَق؟ قال: وإن زنى وإن سرَق. قُلتُ: وإن زنى وإن سرَق؟ قال: وإن زنى وإن سرَق. ثم قال في الرابعةِ: على رَغم أنف أبى ذرّ
“Gabriël (s.a.s.) kwam tot mij en gaf mij goed nieuws: “Wie sterft zonder deelgenoten met Allah te hebben, zal het paradijs binnengaan. Ik zei tot Gabriël: “Of hij steelt of overspel pleegt?” Hij antwoordde: “Ja, of hij steelt of overspel pleegt.”[9]
Ja, de zonde tast de volmaaktheid van het geloof aan, niet de essentie ervan. Terwijl hij volwassen gelovigen beschrijft, zegt de Heilige Koran het volgende:
وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَآئِرَ اْلاِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَاَاِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ
“De gelovigen zijn de rechtvaardigen die zich onthouden van de grootste zonden (zoals shirk) en van openlijk kwaad (zoals overspel), en wanneer zij boos zijn, bedekken zij hun fouten (van degenen met wie zij beledigd zijn).”[10]
وَالَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللهِ اِلَهًا اَخَرَ وَلاَ يَقْتُلُونَ النَّفْسَ حَرَّمَ اللهُ اِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَ يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ اَثَامًا
“Zij stellen geen andere goden naast Allah en roepen hen niet aan. Zij doden niet onrechtvaardig een leven dat Allah verboden heeft. Zij plegen geen overspel. Wie deze dingen doet, is schuldig aan zonde.”[11]
De grootste deugd is de wil te beheersen door niet toe te geven aan grillen en begeerten. Zo iemand heeft het welbehagen van Allah Almachtig verdiend. Zij verdienen het Paradijs binnen te gaan en de grote gunsten van Allah (swt) te ontvangen. In feite, in de Heilige Koran:
وَاَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى
Er wordt gezegd: “Wie de grootheid van zijn Heer vreest en zich van het kwade onthoudt, zijn bestemming zal zeker het Paradijs zijn.”[12]
Ik verzeker de paradijs..
Onze Boodschapper van Allah (s.a.w.) heeft ook gezegd:
مَنْ يَضْمَنْ لِي مَا بَيْنَ لَحِيَيْهِ وَمَا بَيْنَ رِجْلَيْهِ أضْمَنْ لَهُ الْجَنَّةَ
“Wie mij verzekert zijn tong tussen de twee beenderen van zijn mond en de plaats (van fatsoen) tussen zijn twee lippen te beschermen tegen het kwade, hem zal ik het Paradijs verzekeren.”[13]
“Als een vrouw de vijf dagelijkse gebeden verricht, vast in de ramadan, haar kuisheid bewaart en haar echtgenoot respecteert, zal zij geëerd worden. “Ga het Paradijs binnen door welke deur je maar wilt.”[14]
Zij, die uit vrees voor Allah hun kuisheid bewaren, zullen op de Dag des Oordeels tot de zeven klassen dergenen behoren, die in de schaduw van de Troon zullen zijn. In feite beschreef de Boodschapper van Allah (s.a.w.) deze zeven klassen van mensen als volgt:
Zeven klassen mensen
“Er zijn zeven klassen van mensen die Allaah in Zijn schaduw zal plaatsen op de Dag waarop er geen schaduw is behalve de schaduw (van Zijn Troon).
– De rechtvaardige heerser,
– Een jongere die opgroeit met het aanbidden van Allah,
– Een persoon wiens hart verbonden is aan de moskeeën,
– Twee mensen die de liefde bedrijven omwille van Allah, die samenkomen omwille van Hem, en die van elkaar scheiden omwille van Hem,
– Hij, die zegt: “Ik vrees Allah,” wanneer een schone vrouw hem uitnodigt tot ongeoorloofde gemeenschap,
– Een persoon die aalmoezen geeft zo heimelijk dat zijn rechterhand niet hoort wat zijn linkerhand geeft,
– Hij is degene wiens ogen zich verwijden wanneer hij Allah gedenkt op een afgezonderde plaats.”[15]
İsra 32
Buhari, Nikâh, 107; Müslim, Tevbe, 5.
İsmail Hakkı, el-Bursevî, Tenviru’l-Ezhân min Tefsir-i Ruhi’l-Beyan, c. II, s. 342, Beyrut, l988.
Buhari, İstizan, 12; Müslim, Kader, 5.
Necm 32
Mümtehine, 12
Buhari, İman, 11
Buhari, Eşnibe, 1
Buhari, Tevhid, 33.
Şûrâ, 37.
Furkan, 68
Naziât, 40
Buhari, Rikak, 23
el-Münzirî, et-Terğib ve’t-Terhip, III, 52
Buhari, Ezan, 36
Lees ook: Hart verduisterende Handelingen