Kalief en kalifaat
Kalief betekent opvolger en kalifaat betekent de opvolging van de heerschappij, en in de terminologie van de historicus, benadert kalief de woorden koning, monarch of heerser. Het is helemaal niet nodig dat voordat we de gebeurtenissen van Abu Bakr’s kalifaat na de Profeet (VZMH) , een historicus zijn tijd en ruimte moet tijd en ruimte moet besteden aan de bespreking van het woord kalief of kalifaat.
Maar aangezien de opvolging van Profeet ~ de vorm heeft aangenomen van een ethische kwestie tussen twee secties, is de taak van een historicus nogal moeilijk geworden. Bovendien is het ook de plicht van de historici geworden om hun eigen standpunt en geloof aangaande het kalifaat naar voren te brengen, alvorens zich met het onderwerp van het Kalifaat.
Overal waar het woord Khalifah (kalief) in de Koran voorkomt, wordt het onmiddellijk gevolgd door het woord Al-Ard (aarde). Bovendien is het onomstotelijk bewezen uit het vers:
“Ik zal generatie na generatie op aarde plaatsen.” (2:30)
Mensen zijn ook een Kalief
Allah de Almachtige heeft Adam en de kinderen van Adam aangesteld als Zijn kalief op aarde. Het is ook overduidelijk dat de kinderen van Adam de meest vooraanstaande van alle geschapen wezens zijn en dat hun heerserschap op aarde boven alle twijfel verheven is. Het kalifaat van de mensen op aarde is zeker een Goddelijk kalifaat en de mens is de kalief van Allah. Allah de
Verhevene is ver verheven boven elk schepsel, met inbegrip van de meest vooraanstaande van de geschapen wezens die Zijn vice-regent op aarde wordt. Dus, de mens kan niets meer zijn dan de schijnbare heerser over de aarde en maakt dat alle andere schepselen zijn heerschappij gehoorzamen. Het is nu duidelijk dat in Vers 2:30. Het woord kalief staat voor ‘generatie na generatie’ of ‘heerser’ en voor niets anders. De Koran zegt op een andere plaats:
“Hij is het Die u op de aarde tot opvolgers heeft gemaakt en Hij heeft u in rangen verheven, de een boven de ander.” (6:165)
Hier staat kalifaat voor iets specifieks, uw volk is tot heerser gemaakt, en alle andere mensen moeten door u worden geregeerd. Hier ook maakt het woord ‘kalief’ zijn intrede, wat de betekenis geeft van niets anders dan een ‘heerser’. Opnieuw is in een ander Vers vermeld:
“O Dawoed! Voorwaar, Wij hebben jou als opvolger op aarde.” (38:26)
Ook hier wordt de heerschappij of het rijk van een persoon, Dawoed (vzmh), genoemd en het woord kalief betekent een koning, monarch of heerser. Over de
dezelfde heerschappij van Dawoed (vzmh), is op een andere plaats gezegd:
“Wij maakten zijn koninkrijk sterk.” (38:20)
Over de Moslims en in het bijzonder over de metgezellen is gezegd: “Allah heeft aan degenen onder u die geloven en goede daden verrichten goede daden verrichten, dat Hij hun zeker opvolging zal geven op aarde zal schenken, zoals Hij die heeft geschonken aan hen die vóór hen waren.” (24:55)
Het betekent: Zoals Wij in het verleden anderen tot heersers hebben gemaakt, zo ook degenen onder de volgelingen van de Profeet (vzmh), die geloofden en goede daden verrichtten, zal de heerschappij op aarde worden toegekend.
Opeising van Kalifaat
Uit de Koran blijkt zonder twijfel dat de heerschappij of het kalifaat op aarde van Allah is en dat Hij het alleen kan terugnemen.
Er wordt gezegd:
“O Allah! Bezitter van het koninkrijk, Gij geeft het koninkrijk aan aan wie Gij wilt en Gij neemt het koninkrijk van wie Gij wilt.” (3:26)
Nu moet men zien wie werkelijk het kalifaat of de heerschappij verdient, en wat de onderscheidende kenmerken zijn van hen die het kalifaat krijgen. Volgens de Koran is het de kennis waarop de heerschappij over de mensheid is gebaseerd.
“En Hij leerde Adam alle namen (van alles).” (2:31)
De Kalifaat van profeet Dawoed (vzmh)
Terwijl de engelen de trekken van corruptie en verstoring beschouwden tegen een rechtvaardig kalifaat, en het noemen en verheerlijken van Allah de Almachtige als de overweging voor het verdienen van het kalifaat verdient. Wij hebben duidelijk gezien dat de mens zijn heerschappij hun heerschappij over andere schepselen slechts door hun macht van kennis vestigden. Als de mens niet versierd en gesterkt was geweest met diepe en brede kennis kennis, zou zelfs een windvlaag, een golf van water, een blad van een boom of een stofdeeltje hem hulpeloos hebben kunnen maken. Het is op grond van van zijn kennis dat zelfs een leeuw, een olifant, rivier, berg, wind, vuur en bliksem tot zijn dienst staan en bereid zijn hem te gehoorzamen en hem te troosten als zijn dienaren. De Koran bericht ons dat toen er bezwaren waren tegen het koningschap van Taloet (Saul), antwoordde Allah de Almachtige antwoordde de tegenstanders door Zijn profeet:
“Voorwaar, Allah heeft hem boven u verkozen en heeft hem overvloedig in kennis en gestalte. En Allah schenkt Zijn koninkrijk aan wie Hij wil.” (2:247)
Nadat hij de heerschappij en het kalifaat aan Dawoed (vzmh) had toegekend, beval Allah de Almachtige bevolen “Oordeel daarom tussen de mensen in waarheid en volg niet uw begeerte.” (38:26)
In een ander Vers zei Hij: “En voorzeker, Wij vernietigden geslachten vóór u toen zij onrechtvaardig handelden, terwijl hun boodschappers tot hen kwamen met duidelijke bewijzen, maar zij waren niet van dien aard dat zij geloofden. Zo vergelden Wij het volk dat zondigt. Daarna maakten Wij u tot opvolgers na hen, generaties na generaties op aarde, opdat Wij zouden zien zien, hoe gij zoudt werken.” (10:13,14)
Honderden verzen uit de Koran kunnen worden aangevoerd om vast te stellen dat kalief staat voor ‘heerser’ en kalifaat voor ‘heerschappij’. En om te heersen zijn kennis, rechtvaardigheid, hervorming, macht en welzijn van de mensheid enkele van de eerste vereisten, die altijd van een koning of heerser geëist zijn, zonder welke hij zijn heerschappij niet in stand kan houden. Al deze goede eigenschappen kunnen alleen worden verkregen door de leringen van de Profeten en de Boodschappers van Allah. Het is echter ook noodzakelijk dat een Profeet een heerser is om het voorbeeld te geven. Als alleen gebeden en verheerlijking van Allah de Almachtige voldoende waren geweest, zouden alleen Profeten of engelen de wereld hebben geregeerd. Kortom, het kalifaat is een andere naam voor de heerschappij die Allah de Almachtige toekent aan degenen die Hij wil. Echter, wanneer een heersende natie zich bezondigt aan corruptie en wandaden, neemt Allah de Almachtige het van hen weg.
Islamitisch Kalifaat
Alle vooruitgang die de mensheid tot nu toe heeft geboekt en al zijn academische en morele deugden zijn het resultaat van de leringen van de Profeten. Profeten zijn soms gekomen als leraren, zoals Isa (Jezus Christus), en soms als monarchen, zoals Dawud (David). De religieuze codes van de monarch-profeten zijn volmaakter en grootser dan die van de leraar-profeten. De leraar- Profeten zijn voorbeelden voor ieder lid van hun Ummah (gemeenschap) terwijl de monarch- Profeten niet alleen voorbeelden geven maar ook de macht hebben om codes te handhaven en de mensen deze te laten volgen. Wanneer de leraar-profeet de wereld verlaat nadat hij zijn taak heeft volbracht, kan niemand hem opvolgen op het gebied van het profeet schap, want de profeet ontvangt de openbaring van Allah de Almachtige om aan zijn volk over te brengen.
Het is een algemeen beginsel, dat de opvolger van een Profeet een Profeet moet zijn. Maar daar een Profeet de wereld slechts verlaat na de hem opgedragen taak te hebben volbracht, heeft hij na hem geen opvolger nodig. Daarom heeft geen enkele leraar-profeet ooit een opvolger gehad. Wat echter een monarch-Profeet betreft, niemand kan hem als Profeet opvolgen, maar zijn heerschappij kan door iedereen als opvolger worden opgevolgd. Aangezien de opvolger zou zijn opgevoed in de schaduw van de leer van de Profeet, wordt hij verondersteld de meest geschikte persoon te zijn om de taak uit te voeren. Daar Mohammed (VZMH) de volmaakte en de laatste Profeet was die met de volledige richtlijnen was gezonden, was hij derhalve een regerende-Profeet en zijn heerschappij is het beste en meest volmaakte voorbeeld voor leiders tot de Dag des Oordeels.
Hij werd in wezen geacht een opvolger of kalief na hem te hebben, en er zijn er inderdaad velen geweest die hem hebben opgevolgd in in wereldlijke zaken. Bovendien waren er onder hen die opgevoed in de vorm van de Profeet ~ en hadden het stempel van Profetisch karakter en namen het patroon van zijn Profetische heerschappij over. Hun heerschappij werd het recht geleide kalifaat genoemd. Maar hoe verder zij van de dagen van de profetische heerschappij verwijderd waren, vertoonde hun Kalifaat een verschil met dat van het eerste voorbeeld. Kalief en Kalifaat in de islam
Assalam Alaikoum,
Mag Allah u beschermen en begeleiden op de weg van uw leven. Ik ben al vele jaren ‘bezig’ met Palestina. Laatst heb ik gelezen over de Khalifa. Wat is de stand van zaken van de huidige khalifa?