As-Sami’ [de Alhorende]
Allah is as-Sami’, de Alhorende. Allah hoort en weet alles. Hij kent het openlijke en hij kent het geheime en zelfs meer dan dat. Allah hoort zelfs de voetstappen van een zwarte mier op een harde rots. Allah hoort Zijn dienaren die Hem prijzen, aanroepen en smeken om ze tegemoet te komen. Allah kan horen zonder een ledemaat, net zoals Hij spreekt zonder mond en tong. Wij kunnen geen voorstelling maken van de Essentie van Allah: Dit is Allah de Volmaakte. Hij lijkt niet op Zijn schepping. Hij hoort ook niet met een attribuut of een apparaat. De mens hoort ook, maar het gehoor van de mens is niet te vergelijken met het gehoor van Allah.
De mens hoort met een oor en het gehoor is beperkt. Allah Ta’Ala zegt namelijk: ‘’Er is niets dat gelijk is aan Hem.’’119 Er zijn in het verleden sekten geweest die Allah bepaalde ledematen hebben gegeven. Zij worden Hashwiyya, Mushabbiha of Mujassima genoemd. De gedachtegang van deze sekten is dat Allah een lichaam is en het geloven hiermee leidt tot ongeloof. De Wahabiyya/Salafi’s van vandaag de dag doen dit ook als het ware, maar omdat ze tegelijkertijd ontkennen dat Allah letterlijk een ledemaat heeft, worden ze niet als ongelovigen bestempeld. Het blijft echter wel gevaarlijk om in zulke zaken te geloven. Het beste is om in de Mutashabihat [dubbelzinnige] verzen van Allah te geloven en de betekenis over te laten aan Allah.
De mens moet altijd alert zijn
Wij moeten altijd in ons achterhoofd houden dat Allah ons hoort en daarom oppassen op hetgeen wij zeggen. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] pakte zijn tong vast en zei: ´´Controleer dit! ´´ Toen gevraagd werd of mensen ook verantwoordelijk zijn voor hetgeen zij zeggen, gaf hij [sal Allahu alayhi wa sallam] aan dat er mensen in het hiernamaals bij hun voorhoofd gepakt zullen worden en met hun neus over de grond zullen worden gesleept, alleen maar door wat zij hebben gezegd met hun tong.
Wij als mensen moeten dus oppassen met hetgeen wij zeggen, aangezien alles wordt genoteerd. Spreek dus het goede of zwijg. Daarnaast is het belangrijk dat wij luisteren naar het Woord van Allah [de Koran] en van Zijn boodschapper [sal Allahu alayhi wa sallam]. Op deze manier zal de band tussen ons en de Schepper verbeteren.
Er waren bepaalde metgezellen die gingen schreeuwen bij het verrichten van smeekbeden. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei tegen hen: ‘’O mensen, heb medelijden met jullie zelf. Jullie roepen geen doofstomme. Jullie roepen ook niet een afwezige. Jullie roepen iemand die Alhorend en dichtbij is.”120
Dua van de profeet
Het is overgeleverd dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] de volgende Dua zei121:
”Ik zoek mijn toevlucht bij Allah die Alhorend en Alwetend is van de vervloekte duivel.’’
En hij [sal Allahu alayhi wa sallam] zei ook 122:
”O Allah, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen een hart die geen Khushu’ heeft, een smeekbede dat niet verhoord wordt, van een Nafs die niet genoeg krijgt en van kennis die tot niks leidt.”
In de Koran lezen we dat Jonas [Alayhi Salaam] het volgende zei, terwijl hij in de vis
‘’Er is geen god buiten U, verheven bent U. Ik behoorde inderdaad tot de onrechtplegers.
Deze smeekbede kunnen wij ook verrichten. Bij het verrichten van smeekbeden dienen we echter niet te vergeten dat de smeekbede van iemand wiens geld en eten Haram is, niet zal worden verhoord. De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: ‘’ Laat datgene wat je verdient/eet zuiver zijn, zodat jouw Dua geaccepteerd wordt.”123
Al-Basir [de Alziende]
Allah is al-Basir, de Alziende. Hij ziet alles en niets ontgaat Hem. Hij ziet zonder een oog. Verheven is Allah dat Hij gebeurtenissen, bewegingen, kleuren en foto’s opvangt in een oog en omzet in beeld. Dat Allah alles ziet, betekent dat Hij alles weet. Dit is meer dan dat je met het oog kunt waarnemen, aangezien Allah ook het innerlijke kent.
Zo zegt Allah: ‘’Ga beiden naar de farao, want hij heeft [de grenzen van ongeloof en ongehoorzaamheid] overschreden. Spreek beiden tot hem op een zachte manier. Misschien zal hij het zich ter harte nemen of [misschien zal hij] zich grote zorgen maken. Zij [Musa en Harun] zeiden: ‘’Onze Heer, wij vrezen dat hij zich met de bestraffing zal haasten of [alle grenzen ten opzichte van ons] zal overschrijden.’’ Hij [Allah] zei: ‘’Vrees niet, Ik ben met jullie beiden, Ik hoor en zie [alles].’’124
En Allah zegt: ‘’Zeg: ‘’Werk, dan zal Allah jullie werk zien, evenals Zijn Boodschapper en de gelovigen. Jullie zullen worden teruggebracht tot de Kenner van het verborgene en het waarneembare, dan zal Hij jullie berichten over hetgeen jullie hebben gedaan.’’125
En ook: ‘’Hij kent het verraderlijke van de ogen en hetgeen de harten verbergen.’’126
De mens is ook (deels) Basir
De mens ziet ook, maar het zicht is beperkt en oppervlakkig. Wij zien hetgeen ver is niet en wij zien zelfs iets wat te dichtbij is niet. Wij zien soms maar beseffen en doordringen niet. Wij zien de buitenkant, maar zien de binnenkant niet.
Kijk naar de schepping van Allah en besef hoe Groot en Machtig Allah is. Jezus [Alayhi Salaam] werd het volgende gevraagd: ‘’Is er iemand als jij? Hij zei: ‘’Als iemand kijkt en beseft, zwijgt en bezint, spreekt en (Allah) gedenkt dan is hij net als mij.’’
Allah weet dus alles over ons. Iemand die zich enkel bekommert dat mensen zijn zondes niet zien, heeft het niet begrepen. Allah ziet jou wat je ook doet en waar je het ook doet. Mensen willen stiekem een zonde begaan, maar stiekem bestaat niet, aangezien Allah alles ziet. Zo iemand is onterecht moedig (dat hij niet wordt gezien bij het zondigen), maar een terechte verliezer (aangezien Allah hem ziet).
119 Surah al-Shura, vers 11
120 Bukhari & Muslim
121 Abu Dawud, Tirmidhi, Nasa’i
122 Tirmidhi & Nasa’i
123 Tabarani
124 Surah Taha, verzen 43-46
125 Surat al-Tawba, vers 105
126 Surat al-Ghafir, vers 19
Lees ook: De tekenen van Allah (god) kunnen zien