1. al-Iman al-Idjmali
Dit betekent dat men massaal gelooft in de dingen die men moet geloven van de islam. Al-Iman al-Idjmali, wat de meest beknopte vorm van geloof is, wordt samengevat door de uitspraken van tawhid en shadaha.
Kalimat at-Tawhid:
“La Ilaha Illallah Muhammadun Rasulullah” wat betekent:
“Er is geen god dan Allah. Mohammed is Zijn boodschapper.”
“Ashadu an la ilaha illa-llah, wa ashadu anna Muhammadan abduhu wa Rasuluhu”
wat betekent:
“Ik getuig dat er geen god is behalve Allah en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.”
Dit is de eerste stap van iman en het fundament van de Islam. In feite betekent degenen die geloven dat Allah de enige God is en aanvaarden dat de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zijn boodschapper is, dat zij alle beginselen van het geloof en alles wat door de Profeet is gebracht, aanvaarden. Alle andere geloofsbeginselen van de Islam en de noodzaak daarin te geloven zijn ons door de Profeet Mohammed meegedeeld. Daarom betekent geloven in de Boodschapper van Allah het van harte aanvaarden van alles wat de Profeet ons heeft gebracht.
Het geloof van degenen die trouw kalimat at-tawhid en kalimat al-shahadah (geloofsverkondigingen) uitspreken, wordt “al-iman al-idjmali (précis geloof of geloof en masse)” genoemd, omdat de zaken die geloofd moeten worden niet in detail worden genoemd. Ook al is al-iman al-idjmali goed genoeg voor een persoon om als gelovige beschouwd te worden, toch moet men elk van de andere voorschriften en regels van de religie afzonderlijk leren en erin geloven.
2. al-Iman al-Tafsili
Het openlijk en breed geloven in elk van de zaken waarin geloofd moet worden, wordt al-iman al-tafsili genoemd. Al-Iman al-tafsili wordt in drie stadia onderzocht: De eerste fase: is het vast geloven in Allah, dat de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) Zijn Boodschapper is, en de Laatste Dag. Dit is duidelijker en breder dan al-iman al-idjmali want het bestaat uit het geloof in de Laatste Dag.
Zo worden het geloof in Allah en de laatste dag samen benadrukt in sommige verzen van de Koran, zoals de volgende:
“…degenen die in Allah en de laatste dag geloven. Aan hen zullen Wij spoedig een grote beloning geven.” (Al-Nisa 4:162)
De tweede fase: is het geloven in elk van de beginselen van het geloof afzonderlijk; met andere woorden, het geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers, de Laatste Dag, opstanding na de dood, hemel en hel, het bestaan van goede daden en bestraffing, lot en lotsbestemming. Veel van de principes die in de tweede fase van al-iman al-tafsili zitten, worden samen genoemd in het volgende vers:
“…maar de rechtvaardigheid is dat men gelooft in Allah en de laatste dag en de engelen en het Boek en de profeten…”
De Derde Fase: is het bevestigen van alle informatie en de uitspraken die de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) van Allah heeft gebracht die ons hebben bereikt en die geestelijk onmogelijk worden geacht om door een grote gemeenschap (mutawatir) over een leugen te worden overeengekomen.
Met andere woorden, het betekent individueel geloven in alle zaken die in duidelijke verzen (muhkam) en mutawatir hadiths staan, precies zoals ze door Allah zijn geopenbaard en door Zijn boodschapper zijn overgeleverd. Bijvoorbeeld het leren van het rituele gebed, het vasten, het geven van aalmoezen, de bedevaart en andere verplichte daden van aanbidding;
het kennen van wat toegestaan en verboden is, en het uit het hoofd bevestigen dat zij verplichte, toegestane/onwettige, of verboden/onwettige handelingen zijn, vormen het derde stadium van al-iman al-tafsili.
Met iman al-idjmali zet een niet-moslim de eerste stap door de deur van de godsdienst van de Islam; met andere woorden, hij/zij wordt moslim en wordt niet langer als niet-moslim beschouwd.
Anderzijds rijpt het geloof van een gelovige en vestigt het zich op sterke fundamenten door middel van al-iman al-tafsili.
Nadat de gelovigen het geloof in Allah en alles wat door Hem is geopenbaard in hun hart hebben bevestigd, moeten zij ook onze Profeet aanvaarden en bevestigen; de door Allah bevolen verplichte handelingen aanvaarden en als verplicht bevestigen; de door Allah bevolen verboden/onwettige handelingen aanvaarden en als verboden/onwettig bevestigen.
Allah en bevestigt ze als verboden/onwettig; accepteert de toegestane/onwettige handelingen die Allah gebiedt en bevestigt ze als toegestaan/onwettig. Kortom, het derde stadium van al-iman al-tafsili bestaat uit het geloven in alle leerstellingen, daden van aanbidding en bepalingen die vereist zijn om geloofd te worden zoals ze zijn.
3. Al-iman al-taqlidi en al-iman al-tahqiqi (geïmiteerd en vastgesteld (oprechte) geloof)
Al-Iman al-Tagqlidi (geïmiteerd geloof) verwijst naar het geloof van de mensen in iets zonder enig bewijs en alleen vanwege het zien of leren van hun ouders of van de gelovigen. bewijs en alleen vanwege het zien of leren van hun ouders of van de mensen om hen heen.
In zekere zin is dit het soort geloof dat plaatsvindt als een natuurlijk resultaat van het geboren worden en leven in een moslimmaatschappij. Volgens de mening van de meeste moslimgeleerden is dit soort geloof ook geldig om als gelovige te worden beschouwd.
Het is echter de verantwoordelijkheid van de gelovigen om hun geloof te versterken met logische en religieuze bewijzen, want al-iman al-taqlidi kan aan het wankelen worden gebracht door de bezwaren van de niet-moslims en de ketters.
Al-Iman al-tahqigi daarentegen is het type geloof dat wordt ondersteund door bewijs, kennis, onderzoek en begrip. In vergelijking met al-iman al-taqlidi is het een meer bewust type geloof. Gelovigen kunnen zich verzetten tegen verdachte en ketterse gedachten en versterken hun geloof met de verkregen bewijzen.
Om deze reden, door het geloof van de gelovigen te versterken met mentale en religieuze bewijzen, moeten zij hun geloof ontwikkelen van het “taqlid” niveau naar het het “tahqiq” niveau. In dit verband is de essentiële zaak dat elke moslim moet proberen een vastgesteld geloof te bezitten en zich bewust te zijn van wat, waarom en hoe hij gelooft.
Lees ook: Het gezinsleven van een moslim