Onder daden verstaat men de daden en gedragingen die bewust worden verricht en een waarde hebben als goed of slecht. Het verrichten van het verplichte gebed, het vasten, het dienen van vader en moeder, het helpen van behoeftigen en het reciteren van de Koran zijn allemaal voorbeelden van goede daden. Hoewel geloof en daad afzonderlijke dingen zijn, is er een zeer hechte band tussen de twee.
Ahl al-Sunnah (de Mensen van de Soennah)
Een moslim die de woorden en daden van onze Profeet (vrede zij met hem) in acht neemt, gebaseerd op precieze en robuuste bewijzen. Het wordt ook gebruikt voor de moslims die het pad van de Metgezellen van de Profeet (vrede zij met hem) volgen en de volgelingen van hun pad.
-
Daden zijn geen deel van het geloof
Volgens de geleerden van ahl al-Sunnah zijn daden geen onderdeel of een element van het geloof. Om deze reden worden degenen die al deze religieuze principes van harte verinnerlijken, maar om verschillende redenen niet (kunnen) voldoen aan de vereisten van de religieuze principes of het verbodene overtreden, beschouwd als zondaars, maar nog steeds gelovigen, zolang zij niet geloven in de verkeerde daden die zij begaan als geoorloofd/gewettigd.
De bewijzen waarvoor de daden geen deel uitmaken van het geloof kunnen als volgt worden opgesomd:
Bewijzen uit de Heilige Koran
“Zij die geloven en rechtvaardige daden verrichten..” In deze verzen worden degenen die geloven en rechtvaardige daden verrichten apart genoemd. Als daden een onderdeel van het geloof zouden zijn, dan zou het noemen van “zij die rechtvaardige daden verrichten” na het zeggen van “zij die geloven” onnodig zijn.
Net zoals, wanneer wij zeggen: “Ali kwam”, wij de ledematen van Ali niet apart hoeven te noemen zoals zijn handen, voeten of hoofd kwamen en niet zeggen: “Ali en zijn voeten, handen en hoofd kwamen.”
- In sommige verzen wordt het geloof voorgesteld als een voorwaarde voor de geldigheid van een daad. Bijvoorbeeld: “Hij die een goede daad verricht terwijl hij een gelovige is, hij zal geen onrechtvaardigheid noch ontbering vrezen.” In dit vers wordt geloof genoemd als voorwaarde voor de daad. Als geloof en daad hetzelfde waren of als de daden een onderdeel van het geloof waren, dan zouden geloof en daad niet apart genoemd worden.
- In sommige verzen worden grote zonden en geloof samen over dezelfde persoon vermeld. Een van deze verzen luidt als volgt:
“Indien twee groepen onder de gelovigen strijden, tref dan een schikking tussen de twee.”
Dit vers beschrijft mensen die een mens doden, wat in de Islam als een grote zonde wordt beschouwd, als “gelovigen”. Als daden een onderdeel van het geloof zouden zijn, dan zouden degenen die doodslag pleegden als ongelovigen en ketters (kafir) worden aangeduid, en zouden zij in het vers niet als “gelovigen” worden aangesproken.
- Sinds het Tijdperk der Gelukzaligheid (Asr-i Saadah) hebben grote godsdienstgeleerden de zondige gelovigen beschouwd als de individuen die geloof in hun hart hebben en hun geloof met hun tong verkondigen, maar geen goede daden verrichten of het verbodene overtreden, zolang zij niet beweren dat de verkeerde daden die zij begaan geoorloofd of wettig zijn. Geleerden hebben er geen bezwaar tegen gemaakt om deze personen net zo te behandelen als de andere moslims. Er is een consensus (ijma) ontwikkeld dat deze individuen zondaars zijn, maar nog steeds gelovigen.
De noodzaak van de daden en het verband met het geloof
Hoewel geloof en daden in concept en reikwijdte gescheiden en verschillend van elkaar zijn, zijn zij nauw met elkaar verbonden.
Het niet vervullen van sommige van de daden van aanbidding en moreel gedrag zoals het niet doen van goede daden om verschillende redenen zal een gelovige er niet toe brengen zich uit de Islam te bekeren zolang hij/zij de door de godsdienst vastgestelde regels voor dergelijke daden niet ontkent.
Echter, aanbidding en goede daden zijn nodig om een volwassen en superieur niveau van geloof te bereiken, en om de zegeningen en spirituele
beloningen die Allah belooft. Geloof dat in het hart verborgen is en niet in het leven tot uiting komt door het verrichten van goede daden, is als een boom zonder vruchten. Om het licht van het geloof onophoudelijk in het hart ontstoken te houden zonder uit te doven, om de kracht ervan te vergroten, en om het licht in de omgeving te houden, moet het worden verfraaid door de daden van aanbidding, goede daden en goede zeden.
Want als gelovigen slechts volstaan met geloof in hun hart en de goddelijke geboden en profetische raadgevingen niet vervullen, dan verzwakt hun toewijding aan Allah geleidelijk aan. Uiteindelijk zal op een dag dit licht van geloof vervagen. Goede daden en goede zeden versterken niet alleen het geloof, maar maken de gelovige ook gelukkig in beide werelden.
Als een persoon bepaalde religieuze handelingen zoals het rituele gebed en het vasten met zekerheid als verplicht aanvaardt en bepaalde andere handelingen zoals het drinken van wijn, doodslag, enz. als verboden, terwijl hij/zij de verplichte handelingen (fard) niet vervult of de onwettige handelingen begaat, dan zal hij/zij niet uit de Islam bekeerd worden.
Dit zou echter zijn/haar geloof verzwakken en bedreigen. Wij kunnen dit vergelijken met een boom waarvan de takken en twijgen zijn verwijderd. Het wordt nog steeds een boom genoemd, maar in deze staat zal het uiteindelijk uitdrogen. Dit is wat er zou gebeuren met een gelovige die geen goede daden verricht en het is om deze reden dat het gezegde “iemands geloof beschermen is moeilijker dan het te winnen” beroemd is geworden.
Geloof kan ook vergeleken worden met een brandend vuur in een lantaarn en de daden met het glas dat het vuur omgeeft. Net zoals in het geval dat de wind naar de lantaarn begint te blazen, het glas dat de lantaarn omgeeft het vuur beschermt tegen uitwaaien. Evenzo is het verrichten van de daden van aanbidding, het vermijden van het verbodene/onwettige en het volstaan met het wettige van cruciaal belang om iemands geloof in stand te houden. Er is geen garantie dat een gelovige als gelovige zal sterven.
Om deze reden moet een gelovige leven met deze bezorgdheid leven, in geloof leven en in geloof sterven, en moet altijd bidden om als gelovige tot de aanwezigheid van Allah te komen. Wij moeten de aanroeping van de Profeet Jozef (vrede zij met hem) blijven reciteren:
“Laat me sterven als een moslim en voeg me bij de rechtvaardigen!”!”
Toename en Afname in Geloof Volgens Ahl-Soennah
De toename en afname in geloof kan vanuit twee dimensies bekeken worden:
- Het geloof neemt niet toe of af met betrekking tot zaken die geloofd moeten worden. Want als een persoon alle zaken aanvaardt waarin geloofd moet worden, maar bijvoorbeeld de engelen ontkent, of opnieuw de vijf dagelijkse gebeden niet aanvaardt, of aanvaardt, dat overspel niet verboden is, dan zal hij niet als een gelovige worden beschouwd. In het geval van ongeloof in één van de zaken die moet worden geloofd, kan er in het geheel geen geloof zijn.Men kan dus niet spreken over de toename of afname in geloof in zaken die betrekking hebben op de Islamitische geloofsbelijdenis. Iedere moslim is verplicht om in dezelfde principes te geloven en masse. Er is geen verschil tussen een geleerde of een onwetende, een vrouw of een man, een profeet of een gewone gelovige wat betreft de principes waarin geloofd moet worden.
Imam Abu Hanifa deed de volgende uitspraak in dit verband: “Het geloof neemt niet toe of af. Omdat toename in geloof kan alleen mogelijk zijn wanneer er een afname van ongeloof plaatsvindt; en evenzo kan de afname van geloof kan mogelijk zijn wanneer een toename in ongeloof plaatsvindt. Een persoon tegelijkertijd gelovig en ongelovig ongelovige tegelijkertijd is een verkeerde manier van denken. “”
2.Geloof kan een toename of afname in kwaliteit vertonen. Het geloof van sommige mensen is sterk en volwassen, terwijl het geloof van anderen zwak is. Het geloof van sommige mensen is op het niveau van “ilm al-yaqin (kennis en geloof die gebaseerd zijn op horen en denken)” en het geloof van sommige anderen is op het niveau van “ayn al-yaqin (kennis en geloof die afhankelijk zijn van zien)” terwijl het geloof van weer anderen op het niveau is van “haqq al-yaqin” (kennis en geloof die afhankelijk zijn van leven en gevoel).
Van een dergelijke toename en afname van het geloof wordt melding gemaakt in de verzen van de Koran en de hadiths van de Profeet. Bijvoorbeeld, de profeet Abraham (vrede zij met hem) vroeg Allah hem te tonen hoe Hij de doden deed herrijzen. Op de vraag van Allah Almachtig “Heb jij geen geloof?” antwoordde Abraham: “Ja, maar ik wil het zien, alleen maar om mijn hart gerust te stellen…”‘? Dit vers drukt uit dat na het zien hoe Allah de de dode Profeet Abraham (VZMH) deed herrijzen, het geloof veel sterker werd dan het voordien was geweest.
Het volgende vers van de Heilige Koran:
“Gelovigen zijn degenen die, wanneer Allah genoemd wordt, een siddering in hun hart voelen en wanneer zij Zijn tekenen horen herhalen, gesterkt worden in hun geloof”, evenals de andere verzen” en uitspraken van de Profeet (VZMH) over de vermeerdering en vermindering van het geloof, wordt niet gesproken over vermeerdering en vermindering van het geloof in aantal of volume, maar wordt gewezen op de variaties in de kwaliteit van het geloof in termen van zijn kracht en zwakte.
Lees ook: 10 manieren om je geloof te versterken